Marketing w bibliotece
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-MB-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing w bibliotece |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci będą zaznajamiani z teoretycznymi aspektami marketingu (ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług niedochodowych) oraz problemami praktycznymi (planowanie i ewaluacja marketingu, odbiorcy, budowanie wizerunku, marketing sieciowy, marketing wewnętrzny). Konkretne zagadnienia omawiane na podstawie przykładów działań konkretnych bibliotek różnych typów. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą zaznajamiani z teoretycznymi aspektami marketingu (ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług niedochodowych) oraz problemami praktycznymi (planowanie i ewaluacja marketingu, odbiorcy, budowanie wizerunku, marketing sieciowy, marketing wewnętrzny). Konkretne zagadnienia omawiane na podstawie przykładów działań konkretnych bibliotek różnych typów. Wyjaśnione podstawowe pojęcia, ewolucja teorii i praktyki marketingu w XX i XXI wieku, specyfika działań w instytucjach kultury. Uwarunkowania i charakterystyka marketingu bibliotecznego. Badania marketingowe w bibliotekach: zakres, cele, narzędzia. Promocja biblioteki w sieci i komunikacja wirtualna z użytkownikami. Grywalizacja. |
Literatura: |
1. Cybulski R., Marketing w bibliotekarstwie polskim. "Rocznik Biblioteki Narodowej" T. XXXII 2. Cybulski R., Profesja bibliotekarska a marketing. W: Kreatywność bibliotekarzy. Materiały z ogólnopolskiej konferencji pt. “Społeczno-kulturalna i zawodowa kreatywność bibliotekarzy.” Miedzeszyn 13-14.06.1997. Warszawa 1997 s. 142-147. 3. Georgy U., Systematic Innovation Management as a Marketing Strategy for Libraries. W: World Library and Information Congress: 76 IFLA General Conference and Assembly. 10-15.08.2010, Gothenburg, Sweden. [online] 4. Jaskowska M., Cechy kształtujące wizerunek bibliotek naukowych w Internecie. „Przegląd Biblioteczny” 2007 z. 1 s. 29-41. 5. Jedlewska B., Marketing w działalności podmiotów kultury – aktualne wyzwania, problemy i doświadczenia. „Zarządzanie w Kulturze” 2006 tom 7 s. 95-105. 6. Jurczak I., Okularczyk E., red., Partnerzy bibliotek. Model komunikacji z otoczeniem. Łódź 2008. 7. Kamińska J., Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice 2006. 8. Kłossowska M., Wyglądała E., Praktyczne działania marketingowe w Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. W: Wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania w instytucjach non-profit na przykładzie naukowej biblioteki akademickiej. Kraków 1998 s. 141-163. 9. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. 7. Warszawa, 1999. 10. Library management and marketing. Praca zb. pod red. J.K. Mullins’a. Muenchen 2007. IFLA Publications 125. 11. Management, merketing and promotion of library services based on statistics, analyses and evaluation. Praca zb. pod red. T. K. Flaten. K.G. Saur, Muenchen 2006. 12. Public relations. Biblioteki, wydawnictwa, informacja naukowa, uczelnie. Red. M. Kocójowa. Kraków 2004. 13. Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit. Kraków 2004. 14. Sawicka D., Marketing w bibliotece cyfrowej. W: Biblioteki cyfrowe. Projekty, realizacje, technologie. Praca zb. pod red. J. Woźniak-Kasperek i J. Franke. Warszawa 2007 s. 105-120. 15. Scheffs M., Facebook jako forma promocji książki. „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2012 nr 1. 16. Schmidt J., Effective marketing of libraries in a never-better world even if it ever-was that way. IFLA 2011, Puerto Rico. 17. The virtual customer. A new paradigm for improving customer relations in libraries and information services. Materiały konferencyjne, 18-20.08.2004, Sao Paulo, Brazylia. Praca zb. pod red. S.M. S.P. Ferreira i R. Savard. Monachium 2004. 18. Wade M., Re-inventing the Library – the role of strategic planning, marketing and external relations, and shared services at the National Library of Scotland. IFLA 2012, Helsinki. 19. Wojciechowska M., Zjawisko lojalności wśród klientów bibliotek. „Bibliotheca Nostra” 2010 nr 1 s. 84-95. 20. Wojciechowski J., Biblioteka w komunikacji społecznej. Warszawa 2010. s. 134-142 Marketing i promocja. 21. Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2004. 22. Zybert E.B., Kultura organizacyjna w bibliotekach. Warszawa 2004. 23. Żołędowska B., Satysfakcja i lojalność użytkowników drogą do sukcesu biblioteki. „Studia Bibliologiczne” 2006 tom 16 s. 91-102. 24. Żołędowska-Król B., Wizerunek biblioteki publicznej. Katowice 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student zna): teoretyczne podstawy marketingu; podstawowa wiedza w zakresie marketingu usług niedochodowych, w tym marketingu bibliotek różnego typu podstawowa terminologia przebieg procesu działań marketingowych analiza i segmentacja rynku usług bibliotecznych (kategoryzacja odbiorców) Posiadane umiejętności: planowanie działań marketingowych projektowanie strategii marketingowej analiza i kategoryzacja użytkowników bibliotek wybór metod i narzędzi marketingowych adekwatny do zadania i grupy odbiorców ewaluacja działań marketingowych Kompetencje społeczne: komunikacja z różnymi grupami interesariuszy biblioteki określanie priorytetów w działaniach marketingowych identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą w bibliotece |
Metody i kryteria oceniania: |
KONTROLA OBECNOŚCI |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 3 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Brzóska | |
Prowadzący grup: | Robert Brzóska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.