Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing w bibliotece

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-MB-BSP
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Marketing w bibliotece
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci będą zaznajamiani z teoretycznymi aspektami marketingu (ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług niedochodowych) oraz problemami praktycznymi (planowanie i ewaluacja marketingu, odbiorcy, budowanie wizerunku, marketing sieciowy, marketing wewnętrzny). Konkretne zagadnienia omawiane na podstawie przykładów działań konkretnych bibliotek różnych typów.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą zaznajamiani z teoretycznymi aspektami marketingu (ze szczególnym uwzględnieniem marketingu usług niedochodowych) oraz problemami praktycznymi (planowanie i ewaluacja marketingu, odbiorcy, budowanie wizerunku, marketing sieciowy, marketing wewnętrzny). Konkretne zagadnienia omawiane na podstawie przykładów działań konkretnych bibliotek różnych typów. Wyjaśnione podstawowe pojęcia, ewolucja teorii i praktyki marketingu w XX i XXI wieku, specyfika działań w instytucjach kultury. Uwarunkowania i charakterystyka marketingu bibliotecznego. Badania marketingowe w bibliotekach: zakres, cele, narzędzia. Promocja biblioteki w sieci i komunikacja wirtualna z użytkownikami. Grywalizacja.

Literatura:

1. Cybulski R., Marketing w bibliotekarstwie polskim. "Rocznik Biblioteki Narodowej" T. XXXII

2. Cybulski R., Profesja bibliotekarska a marketing. W: Kreatywność bibliotekarzy. Materiały z ogólnopolskiej konferencji pt. “Społeczno-kulturalna i zawodowa kreatywność bibliotekarzy.” Miedzeszyn 13-14.06.1997. Warszawa 1997 s. 142-147.

3. Georgy U., Systematic Innovation Management as a Marketing Strategy for Libraries. W: World Library and Information Congress: 76 IFLA General Conference and Assembly. 10-15.08.2010, Gothenburg, Sweden. [online]

4. Jaskowska M., Cechy kształtujące wizerunek bibliotek naukowych w Internecie. „Przegląd Biblioteczny” 2007 z. 1 s. 29-41.

5. Jedlewska B., Marketing w działalności podmiotów kultury – aktualne wyzwania, problemy i doświadczenia. „Zarządzanie w Kulturze” 2006 tom 7 s. 95-105.

6. Jurczak I., Okularczyk E., red., Partnerzy bibliotek. Model komunikacji z otoczeniem. Łódź 2008.

7. Kamińska J., Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice 2006.

8. Kłossowska M., Wyglądała E., Praktyczne działania marketingowe w Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego. W: Wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania w instytucjach non-profit na przykładzie naukowej biblioteki akademickiej. Kraków 1998 s. 141-163.

9. Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. 7. Warszawa, 1999.

10. Library management and marketing. Praca zb. pod red. J.K. Mullins’a. Muenchen 2007. IFLA Publications 125.

11. Management, merketing and promotion of library services based on statistics, analyses and evaluation. Praca zb. pod red. T. K. Flaten. K.G. Saur, Muenchen 2006.

12. Public relations. Biblioteki, wydawnictwa, informacja naukowa, uczelnie. Red. M. Kocójowa. Kraków 2004.

13. Sargeant A., Marketing w organizacjach non profit. Kraków 2004.

14. Sawicka D., Marketing w bibliotece cyfrowej. W: Biblioteki cyfrowe. Projekty, realizacje, technologie. Praca zb. pod red. J. Woźniak-Kasperek i J. Franke. Warszawa 2007 s. 105-120.

15. Scheffs M., Facebook jako forma promocji książki. „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2012 nr 1.

16. Schmidt J., Effective marketing of libraries in a never-better world even if it ever-was that way. IFLA 2011, Puerto Rico.

17. The virtual customer. A new paradigm for improving customer relations in libraries and information services. Materiały konferencyjne, 18-20.08.2004, Sao Paulo, Brazylia. Praca zb. pod red. S.M. S.P. Ferreira i R. Savard. Monachium 2004.

18. Wade M., Re-inventing the Library – the role of strategic planning, marketing and external relations, and shared services at the National Library of Scotland. IFLA 2012, Helsinki.

19. Wojciechowska M., Zjawisko lojalności wśród klientów bibliotek. „Bibliotheca Nostra” 2010 nr 1 s. 84-95.

20. Wojciechowski J., Biblioteka w komunikacji społecznej. Warszawa 2010. s. 134-142 Marketing i promocja.

21. Zarządzanie strategiczne i marketingowe w bibliotekach. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2004.

22. Zybert E.B., Kultura organizacyjna w bibliotekach. Warszawa 2004.

23. Żołędowska B., Satysfakcja i lojalność użytkowników drogą do sukcesu biblioteki. „Studia Bibliologiczne” 2006 tom 16 s. 91-102.

24. Żołędowska-Król B., Wizerunek biblioteki publicznej. Katowice 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza (student zna):

 teoretyczne podstawy marketingu; podstawowa wiedza w zakresie marketingu usług niedochodowych, w tym marketingu bibliotek różnego typu

 podstawowa terminologia

 przebieg procesu działań marketingowych

 analiza i segmentacja rynku usług bibliotecznych (kategoryzacja odbiorców)

Posiadane umiejętności:

 planowanie działań marketingowych

 projektowanie strategii marketingowej

 analiza i kategoryzacja użytkowników bibliotek

 wybór metod i narzędzi marketingowych adekwatny do zadania i grupy odbiorców

 ewaluacja działań marketingowych

Kompetencje społeczne:

 komunikacja z różnymi grupami interesariuszy biblioteki

 określanie priorytetów w działaniach marketingowych

 identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą w bibliotece

Metody i kryteria oceniania:

KONTROLA OBECNOŚCI

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 3 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Brzóska
Prowadzący grup: Robert Brzóska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)