Organizacja i zarządzanie bibliotekami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-OZB-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i zarządzanie bibliotekami |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka prezentowana podczas wykładów dotyczy historii w zakresie organizacji i zarządzania, uwzględniającej różne nurty i działające w nich szkoły. Kolejne wykłady poświęcone są przedstawieniu poszczególnych funkcji składających się na zarządzanie: -procesy decyzyjne i proces planowania -organizowanie -sprawy pracownicze -kierowanie zachowaniami organizacyjnymi -zarządzanie uczestniczące i Kompleksowe Zarządzanie Jakością -problemy kultury organizacyjnej |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie • zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat: czym jest zarządzanie, • przedstawić historię rozwoju organizacji i zarządzania • przedstawić poszczególne funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie; zarządzanie potencjałem ludzkim w organizacji; kierowanie zachowaniami organizacyjnymi; zarządzanie uczestniczące oraz problemy kultury organizacyjnej; • zapoznać z podstawowymi metodami przydatnymi w procesie planowania i zakresem planowania bibliotecznego; •przedstawić podziały organizacji i ukazać cechy charakterystyczne bibliotek jako organizacji; omówić sposoby dokonywania specjalizacji tak w ujęciu horyzontalnym jak i wertykalnym; • przybliżyć problemy związane z zarządzaniem personelem od momentu planowania poprzez rekrutację do momentu oceny i administrowania wynagrodzeniem; • przedstawić humanistyczne aspekty organizacji, podstawowe teorie wyjaśniające ludzkie motywacje oraz problemy związane z przywództwem; • zapoznać z zarządzaniem uczestniczącym i problemami jakości i efektywności w bibliotekach; •przedstawić problemy kultury organizacyjnej jako ważnego elementu zarządzania decydującego w sposób bezpośredni lub pośredni o efektywności instytucji. |
Literatura: |
-Andrzejewska J.: Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T.1: Organizacja biblioteki. Warszawa 1996 -Biblioteki wobec nowych wyzwań. Praca zbiorowa pod red. E.Głowackiej. Toruń 2004 -Bibliotekarstwo. Pod red.A. tokarskiej. Warszawa 2013 -Biblioteka w otoczeniu społecznym. Praca zbiorowa pod red. E.B.Zybert Warszawa: SBP, 2000, Seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr -Biblioteka w środowisku edukacyjnym. Praca zbiorowa pod red. E.B.Zybert. Warszawa: SBP, 2002, Seria Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 49 -Buczkowski L.: Organizacja i metody pracy kierowniczej. T.1. Zarys teorii. Warszawa Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1983 -Ganińska H.: Jakość, koszty jakości i efektywność usług informacyjnych. Elementy strategii ekonomicznej w bibliotece politechnicznej. Dok. elektr. http://ebib.oss.wroc.pl/matkonf/atr/ganinska.html -Ganińska H.: Nowe rozwiązania w zarządzaniu biblioteką naukową w kontekście informacji elektronicznej – ogólna refleksja. Dok.elektr. http://ebib.oss.wrocl.pl/arc/e016-06.html -Głowacka E.: Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) w sferze usług biblioteczno-informacyjnych. Dok elektr. http://ebib.oss.wroc.pl.arc/e016-03.html -Głowacka E.: Studium zastosowania Kompleksowego Zarządzania Jakością (TQM) w bibliotekarstwie i informacji naukowej. Toruń 2000 -Głowacka E.: Wprowadzenie do QA i TQM w odniesieniu do instytucji biblioteczno-informacyjnych. Dok.elektr. (http://ebib.oss.wroc.pl/2002/30/glowacka.php) -Głowacka E.: Benchmarking jako narzędzie totalnego zarządzania jakością. TQM w bibliotekach. „Bibliotekarz” 1995 nr 10 s.15-18 -Głowacka E.: Kultura oceny w bibliotekach. Obszary, modele i metody badań jakości zasobów oraz usług biblioteczno-informacyjnych. Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015 -Głowacka E.: Zarządzanie totalne (TQM) w bibliotekach. ”Bibliotekarz” 1995 nr 5 s.9-14 -Gmerek-Biniek G: Mierzenie jakości pracy biblioteki szkolnej. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 10 s. 4-5 -Kamińska J.: Marketing wewnętrzny w bibliotece. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2006 -Kisielnicki J.: Zarządzanie organizacją. Warszawa: Wyższa Szkołą Handlu i Prawa, 1999 -Kołodziejska J.: Między teorią a praktyką bibliotekarską. Warszawa: SBP 1985 -Kostera M.: Zarządzanie personelem. Warszawa: PWE 1994 -Martyniak Z.: Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania. Wyd. 2 rozszerz. Warszawa: PWE 1993 -Miller R.C.: Ludzie i zarządzanie bibliotekami. „Bibliotekarz” 1992 nr 9 s.11-14 -Miller R.C.: Wizja i zarządzanie bibliotekami. „Bibliotekarz” 1992 nr 7-8 s. 13-15 -Mróz I.: Jakość w bibliotece. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 10 s. 1-3 -Przelaskowski R.: Zagadnienia teoretyczne organizacji bibliotek. Studia i szkice. Warszawa SBP 1972 -Sawosz M.: Kilka uwag na temat tworzenia standardów jakości pracy. „Biblioteka w Szkole” 2003 nr 3 s. 1-3 -Sidor M.: Jakość usług bibliotecznych. Warszawa: SBP, 2005 Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 73 -Standardy biblioteczne. Praktyka, teoria, projekty. Red. M.Wojciechowska. Gdańsk: Ateneum, 2010 -Stoner J.A.F; Wankel C.: Kierowanie. Warszawa: PWN, 1994 (lub następne wydania) -Stueart R.D.; Moran B.B.: Library and Information Center Management. Sixth edition. Greenwood Village, Col. 2002 -Wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania w instytucjach non-profit na przykładzie akademickiej biblioteki naukowej. Kraków: Biblioteka Główna Akademii Ekonomicznej 1998 -Wojciechowska M.: Zarządzanie zmianami w bibliotece. Warszawa: SBP, 2006 Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 83 -Wojciechowski J.: Organizacja i zarządzanie w bibliotekach. Warszawa: PWN 1997 -Wołosz J.: Organizacja biblioteki i kierowanie jej działalnością. Wyd.2. Warszawa: SBP, CUKB 1981 -Z problemów organizacji pracy bibliotecznej. T.1: pod red. A.Jarosza i Z.Żmigrodzkiego; T.2. pod red. A.Jarosza i H.Kota. Katowice 1983. Prace Uniwersytetu Śląskiego. -Zarządzanie. Teoria i praktyka. Red. A.Koźmiński i W.Piotrowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996 (lub następne wydania). -Zarządzanie biblioteką. Najnowsze kierunki w bibliotekarstwie brytyjskim. Wybór tekstów. Red. I.Kemp, T.Wildhardt. Warszawa: SBP, 1998. Seria: Nauka-Dydaktyka-Praktyka nr 31 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1.Posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji i zarządzania. 2.Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą poszczególnych funkcji i metod wykorzystywanych w organizacji i zarządzaniu. Zna i rozumie problemy związane z planowaniem, organizowaniem, sprawami pracowniczymi, kierowaniem i kontrolą. podstawowe teorie motywacyjne i przywódcze. 3.Zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu organizacji i zarządzania mające zastosowanie w działalności bibliotecznej i informacyjnej. 4.Zna i rozumie problemy dotyczące zarządzania jakością (m.in. TQM). UMIĘJĘTNOŚCI 1.Potrafi wskazać czynniki i działania składające się na proces planowania bibliotecznego, 2.Potrafi rozumieć przydatność zarządzania czasem. 3.Potrafi wykorzystać właściwe techniki i metody dla procesu planowania bibliotecznego, organizowania, spraw pracowniczych, kierowania i kontrolowania 4.Potrafi określić cechy charakterystyczne bibliotek jako organizacji formalnej, dokonywać podziału organizacji i wskazać ich cechy charakterystyczne; omówić struktury organizacyjne, dokonać specjalizacji bibliotek: horyzontalnej (departamentyzacji) oraz wertykalnej; potrafi przygotować schemat struktury organizacyjnej 5 Potrafi przygotować ramy organizacyjne dla spraw pracowniczych (opis i analiza pracy, ocena pracy) 6.potrafi scharakteryzować metody oceny pracownika 7.Jest w stanie zidentyfikować zasady TQM 8. potrafi zastosować w praktyce metody i techniki przydatne w stosowaniu TQM 9.potrafi zidentyfikować elementy kultury organizacyjnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1.Ma świadomość znaczenia organizacji i zarządzania dla prawidłowego funkcjonowania współczesnych bibliotek. 2.Potrafi prawidłowo określić priorytety w odniesieniu do poszczególnych funkcji organizacji i zarządzania 3.Potrafi zrozumieć znaczenie kultury organizacyjnej dla efektywności pracy bibliotecznej. 4.Potrafi krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań organizacyjnych i problemów oraz metod stosowanych w zarządzaniu bibliotekami/ |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB ZALICZANIA: KONTROLA OBECNOŚCI |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
WAR
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 4 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Kotowski, Agata Opolska-Bielańska | |
Prowadzący grup: | Robert Kotowski, Agata Opolska-Bielańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Warsztaty - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.