Problemy informacji dla edukacji i kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-PIEK-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy informacji dla edukacji i kultury |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z: 1) podstawową terminologią i narzędziami informacyjno-wyszukiwawczymi dla potrzeb edukacji; 2) działalnością organizacji międzynarodowych i tworzonych przez nie systemów informacji edukacyjnej; 3) narodową działalnością informacyjną w zakresie edukacji; 4) problemami informacji edukacyjnej w Polsce. Program zajęć obejmuje prezentację wybranych systemów edukacyjnych oraz tamtejszych bibliotek/ mediatek szkolnych, wykorzystywanych w procesie dydaktycznym. |
Pełny opis: |
Ukazanie zmieniającej się roli szkoły i nauczyciela na przestrzeni ostatniego wieku, jako rezultatu zmian cywilizacyjnych, a w ramach tego technologii i dróg informacyjno-komunikacyjnych , będzie wiodącym motywem zajęć. W ramach wyżej wskazanych zagadnień słuchacze bliżej zapoznają się z: internacjonalizacją programów nauczania i środowisk nauczycielskich na wybranych przykładach, - powiązaniami sieciowymi różnorodnych instytucji kultury ( biblioteki, muzea, archiwa), zapoznają się z ich uczestnictwem w programach europejskich i międzynarodowych i płynącymi z tego korzyściami - ukazany zostanie różnorodny, w tym transferowy, przekaz wiedzy i informacji w budowaniu dobrostanu społecznego, na przykładach międzynarodowej, regionalnej i lokalnej współpracy na rzecz nauki, edukacji, kultury. - wpływ pedagogiki porównawczej na zmiany w systemie edukacji ( m.in.: Pedro Roselló i Międzynarodowe Biuro Oświatowe w Genewie (1925) - umiędzynarodowienie porównawczych badań nad edukacją, funkcjonalizm strukturalny, nowa metodologia , problemy pedagogiki porównawczej etc.) - Państwowa polityka kulturalna (w tym historyczna) a współczesne potrzeby informacyjne szkół w Polsce i na świecie. |
Literatura: |
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk, 1996. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003. J. Stewart, Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się miedzy ludźmi, Warszawa 2000. H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańsk 2005. O. Speck, Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005, s.216-291 T. Gmerek, Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich (Studium z pedagogiki porównawczej), Poznań 2005, s.15-29, 67-160. U. Świętochowska, Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku, Toruń 2001, s.6-18, 61-87, 108-132. B. Przyborowska, Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria-Praktyka-Rozwój, Toruń 2003, s.21-100. Wybrane artykuły zamieszczone w Internecie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -zna terminologię i podstawowe narzędzia informacyjno-wyszukiwawcze wykorzystywane w procesie dydaktycznym - potrafi wymienić najważniejsze organizacje narodowe i międzynarodowe zajmujące się współpracą i wymiana edukacyjną na różnych poziomach kształcenia, zna ich profil i zakres działań - wskazuje tzw. ”dobre praktyki” w ramach współpracy międzynarodowej i lokalnej w ramach poszczególnych programów - wymienia problemy, które mogą wystąpić w ramach komunikacji i przepływu informacji odnoszące się do różnych kultur i odmiennych systemów wartości. Umiejętności: - analizuje zakres kompetencji informacyjnych, które są niezbędne w nawiązaniu współpracy międzyinstytucjonalnej bądź międzynarodowej Kompetencje społeczne: - identyfikuje i rozstrzyga dylematów związanych z pracą w zespole międzykulturowym - dostrzega nowe potrzeby w zakresie informacji i komunikacji w ramach procesu nauczania - bierze świadomą odpowiedzialność za tworzone, posiadane i udostępniane systemy wiedzy i informacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
KONTROLA OBECNOŚCI |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Pugacewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Pugacewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.