Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy informacji dla edukacji i kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-PIEK-BSP
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy informacji dla edukacji i kultury
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z: 1) podstawową terminologią i narzędziami informacyjno-wyszukiwawczymi dla potrzeb edukacji; 2) działalnością organizacji międzynarodowych i tworzonych przez nie systemów informacji edukacyjnej; 3) narodową działalnością informacyjną w zakresie edukacji; 4) problemami informacji edukacyjnej w Polsce. Program zajęć obejmuje prezentację wybranych systemów edukacyjnych oraz tamtejszych bibliotek/ mediatek szkolnych, wykorzystywanych w procesie dydaktycznym.

Pełny opis:

Ukazanie zmieniającej się roli szkoły i nauczyciela na przestrzeni ostatniego wieku, jako rezultatu zmian cywilizacyjnych, a w ramach tego technologii i dróg informacyjno-komunikacyjnych , będzie wiodącym motywem zajęć. W ramach wyżej wskazanych zagadnień słuchacze bliżej zapoznają się z: internacjonalizacją programów nauczania i środowisk nauczycielskich na wybranych przykładach,

- powiązaniami sieciowymi różnorodnych instytucji kultury ( biblioteki, muzea, archiwa), zapoznają się z ich uczestnictwem w programach europejskich i międzynarodowych i płynącymi z tego korzyściami

- ukazany zostanie różnorodny, w tym transferowy, przekaz wiedzy i informacji w budowaniu dobrostanu społecznego, na przykładach międzynarodowej, regionalnej i lokalnej współpracy na rzecz nauki, edukacji, kultury.

- wpływ pedagogiki porównawczej na zmiany w systemie edukacji ( m.in.: Pedro Roselló i Międzynarodowe Biuro Oświatowe w Genewie (1925) - umiędzynarodowienie porównawczych badań nad edukacją, funkcjonalizm strukturalny, nowa metodologia , problemy pedagogiki porównawczej etc.)

- Państwowa polityka kulturalna (w tym historyczna) a współczesne potrzeby informacyjne szkół w Polsce i na świecie.

Literatura:

R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk, 1996.

E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.

J. Stewart, Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się miedzy ludźmi, Warszawa 2000.

H. Retter, Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańsk 2005.

O. Speck, Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005, s.216-291

T. Gmerek, Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich (Studium z pedagogiki porównawczej), Poznań 2005, s.15-29, 67-160.

U. Świętochowska, Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku, Toruń 2001, s.6-18, 61-87, 108-132.

B. Przyborowska, Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria-Praktyka-Rozwój, Toruń 2003, s.21-100.

Wybrane artykuły zamieszczone w Internecie.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-zna terminologię i podstawowe narzędzia informacyjno-wyszukiwawcze wykorzystywane w procesie dydaktycznym

- potrafi wymienić najważniejsze organizacje narodowe i międzynarodowe zajmujące się współpracą i wymiana edukacyjną na różnych poziomach kształcenia, zna ich profil i zakres działań

- wskazuje tzw. ”dobre praktyki” w ramach współpracy międzynarodowej i lokalnej w ramach poszczególnych programów

- wymienia problemy, które mogą wystąpić w ramach komunikacji i przepływu informacji odnoszące się do różnych kultur i odmiennych systemów wartości.

Umiejętności:

- analizuje zakres kompetencji informacyjnych, które są niezbędne w nawiązaniu współpracy międzyinstytucjonalnej bądź międzynarodowej

Kompetencje społeczne:

- identyfikuje i rozstrzyga dylematów związanych z pracą w zespole międzykulturowym

- dostrzega nowe potrzeby w zakresie informacji i komunikacji w ramach procesu nauczania

- bierze świadomą odpowiedzialność za tworzone, posiadane i udostępniane systemy wiedzy i informacji.

Metody i kryteria oceniania:

KONTROLA OBECNOŚCI

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Pugacewicz
Prowadzący grup: Iwona Pugacewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)