Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka biblioteczna z elementami bibliometrii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-SBEB-BSP
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyka biblioteczna z elementami bibliometrii
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje bibliometrię jako obszar bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, w których stosuje się metody ilościowe do badania stanu i tendencji rozwojowych piśmiennictwa oraz zasobów informacyjnych.

Pełny opis:

Przedmiot prezentuje bibliometrię jako obszar bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, w których stosuje się metody ilościowe do badania stanu i tendencji rozwojowych piśmiennictwa oraz zasobów informacyjnych. Omawiana jest geneza tych kierunków badawczych oraz ich ewolucja w świetle zmian techniki gromadzenia i przetwarzania danych empirycznych wynikających z rozwoju technologii (narzędzi informacyjnych). Szczególną uwagę zwraca się na wpływ wprowadzenia do powszechnego użytku bibliograficznych baz danych na dynamizację badań bibliometrycznych. Bazy te, jak i powstające w następnej kolejności bazy informatorowe i pełnotekstowe, będące materiałem badawczym w badaniach bibliometrycznych same stały się z kolei przedmiotem badań informetrycznych. Omawiane są możliwości wykorzystania wyników badań bibliometrycznych piśmiennictwa naukowego i technicznego w kształtowaniu polityki wydawniczej oraz polityki gromadzenia zbiorów bibliotecznych zarówno w skali makro (krajowej) jak i w skali mikro (konkretnej biblioteki).

Literatura:

1. Kulczycki E. (2013). Jak dodać prace do Google Scholar i zwiększyć liczbę cytowań oraz indeks Hirscha. Poradnik dla początkujących.

2. Kulczycki, E. (2012). Zasady i kryteria oceny czasopism naukowych w świetle nowych wytycznych ministerialnych. "Tydzień Bibliotek 2012".

3. Gibbs G. (2011) Analizowanie danych jakościowych. Wyd. PWN

4. Sobczyk M. (2010) Statystyka opisowa. Wyd. C.H. Beck

5. Silverman D. (2008) Prowadzenie badań jakościowych. Wyd. PWN

6. Stupnicki R. (2003) Analiza i prezentacja danych ankietowych. Wyd. AWF, Warszawa

7. Stupnicki R. (2000) Biometria. Wyd. Margos, Warszawa

8. Kopertowska M. (1998) Word i Excel w biurze. Wyd. Mikom, Warszawa.

9. Warsztat badacza (blog) Emanuela Kulczyckiego: ekulczycki.pl

10. Artykuły prof. Ryszarda Kierzka (Kierzek w mianowniku): www.nauka.gov.pl/finansowanie/finansowanie-nauki/dzialalnosc-statutowa/ocena-parametryczna-jednostek-naukowych/

11. Inne zasoby internetowe: www.office.com, www.microsoft.com, www.wokinfo.com www.info.sciverse.com/scopus, www.indexcopernicus.com, www.scholar.google.pl, www.webscience.org

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- rozróżnianie rodzajów zmiennych statystycznych, znajomość podstawowych pojęć statystycznych;

- rozumienie zasad zbierania danych, porządkowania danych parametrycznych i nieparametrycznych uzyskanych w wyniku badań oraz rozróżnianie sposobów opracowywania danych.

- zna bazy indeksacyjne i wskaźniki bibliometryczne.

Umiejętności:

- prowadzenie statystyki w bibliotece;

- wykorzystywanie funkcji obliczeniowych wybranych programów komputerowych;

- przygotowywanie narzędzia badawczego, przeprowadzanie badań oraz poprawne opracowywanie i prezentowanie wyników statystycznych;

- wykorzystywanie technologii informatycznych do pozyskiwania, gromadzenia i porządkowania danych bibliometrycznych;

- analizowanie piśmiennictwa naukowego.

Kompetencje społeczne:

- określanie priorytetów w realizacji zadań

- identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą w bibliotece

- poszanowanie prywatności w zakresie potrzeb użytkowników bibliotek

Metody i kryteria oceniania:

KONTROLA OBECNOŚCI

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Paul
Prowadzący grup: Magdalena Paul
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)