Terapeutyczne funkcje książki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-TFK-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Terapeutyczne funkcje książki |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę terapeutycznej funkcji książki, poprzez przybliżenie m.in. biblioterapii jako techniki terapeutycznego oddziaływania poprzez tekst oraz wykorzystania jej w pracy bibliotecznej. Studenci zapoznają się z historią biblioterapii oraz współczesnym stanem badań nad terapeutycznymi funkcjami książki w odniesieniu do m.in. psychoterapii, pedagogiki specjalnej czy terapii pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest zapoznanie studentów z historią biblioterapii w Polsce i na świecie, terminologią specjalistyczną z tego zakresu w tym z definicjami biblioterapii oraz aktualnym stanem badań. Poznają elementy warsztatu biblioterapeutycznego. Zdobywają wiedzę na temat rodzajów, metod i strategii postępowania biblioterapeutycznego. Student powinien potrafić wykorzystać wiedzę na temat terapii czytelniczej, jej celów, rodzajów, zasad doboru metod i strategii postępowania w sposób praktyczny w postaci umiejętności opracowywania scenariuszy zajęć zarówno biblioterapeutycznych jak i z elementami biblioterapii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bautsz-Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Katowice 2013. Borecka I., Biblioterapia formą pracy terapeutycznej, Wałbrzych 2008. Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004. Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998. Czernianin W., Teoretyczne podstawy biblioterapii. Wrocław 2008. Czernianin W., Czernianin H., Literatura i terapia. Sopot 2012. Fedorowicz M., Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych, Toruń 2002. Ippoldt L., Biblioterapia w związkach z innymi naukami, „Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2003, t. 11, s. 293-306. Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego - kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice 2005. O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk, Wrocław 2012. Molicka M., Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań 1999. Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011. Szulc W., Biblioterapia. Powrót do źródeł. „Przegląd Biblioterapeutyczny”2011, R. I, s. 6-29. Woźniczka-Paruzel B. Biblioterapia w Polsce i jej przemiany na tle rozwoju teoretycznych koncepcji światowych, [w:] Biblioterapia i czytelnictwo w środowiskach osób niepełnosprawnych, pod red. B. Woźniczki-Paruzel, Toruń 2001, s. 13-28. Tomaszewska-Kołyszko J., Opowieści edukacyjne, psychoedukacyjne i terapeutyczne w pracy z dziećmi, „Psychologia Wychowawcza” 2013, nr 3, s. 151. Woźniczka-Paruzel B., Kierunki badań z zakresu biblioterapii w Polsce i zagranicą - porównania i refleksje, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 11-28. Zawadzka E., Rawa-Kochanowska A., Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne, Warszawa 2010. Hrycyk K. Surniak G., „Biblioterapia [...] to nic nowego”, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 7-10. Ippoldt L., Kształcenie bibliotekarzy - biblioterapeutów w Polsce. „Biblioterapeuta” 2002, nr 4, s. 3-5. Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014. Krasoń K., Rozumienie i wyjaśnianie przezywanego tekstu a komunikacja metaforyczna w pracy z dzieckiem potrzebującym wsparcia, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2000. Krasoń K., Biblioterapia, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), pod red. K. Heska-Kwaśniewicz, t. 2, Katowice 2009, s. 225-583. Kulturowe konteksty baśni, t. 2, W poszukiwaniu straconego królestwa, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2006 Małkiewicz E., Bajki relaksacyjne, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 1, red. Barbara Kaja, Bydgoszcz 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student po zakończeniu zajęć - zna i rozumie terminologię z zakresu biblioterapii i umie ją zastosować w praktyce; zna i korzysta z dostępnej literatury przedmiotu; ma świadomość interdycyplinarnych uwikłań biblioterapii; posiada wiedzę o użytkownikach biblioterapii; potrafi rozpoznać omawiane metody oraz techniki biblioterapeutyczne i ocenić ich efektywność; Umiejętności: Student po zakończeniu zajęć: - bazując na nabytej umiejętności pozyskiwania przydatnych informacji i narzędzi projektuje zajęcia biblioterapeutyczne i konstruuje plany postępowania terapeutycznego; umie rozpoznać potencjał terapeutyczny tekstów literackich oraz odpowiednio je dobrać do zajęć biblioterapeutycznych; projektuje zajęcia biblioterapeutyczne i konstruuje plany postępowania biblioterapeutycznego Kompetencje społeczne: Student po zakończeniu zajęć: - umie współpracować z grupą jako moderator; - potrafi zaprojektować, zorganizować i przeprowadzić zajęcia biblioterapeutyczne uwzględniając preferencje użytkowników zajęć; posiada kompetencje w zakresie terapeutycznego posługiwania się tekstem literackim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzyma zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Byczek, Anna Szymańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Byczek, Anna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.