Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapeutyczne funkcje książki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-TFK-BSP
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Terapeutyczne funkcje książki
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie w problematykę terapeutycznej funkcji książki, poprzez przybliżenie m.in. biblioterapii jako techniki terapeutycznego oddziaływania poprzez tekst oraz wykorzystania jej w pracy bibliotecznej. Studenci zapoznają się z historią biblioterapii oraz współczesnym stanem badań nad terapeutycznymi funkcjami książki w odniesieniu do m.in. psychoterapii, pedagogiki specjalnej czy terapii pedagogicznej.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest zapoznanie studentów z historią biblioterapii w Polsce i na świecie, terminologią specjalistyczną z tego zakresu w tym z definicjami biblioterapii oraz aktualnym stanem badań. Poznają elementy warsztatu biblioterapeutycznego. Zdobywają wiedzę na temat rodzajów, metod i strategii postępowania biblioterapeutycznego.

Student powinien potrafić wykorzystać wiedzę na temat terapii czytelniczej, jej celów, rodzajów, zasad doboru metod i strategii postępowania w sposób praktyczny w postaci umiejętności opracowywania scenariuszy zajęć zarówno biblioterapeutycznych jak i z elementami biblioterapii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bautsz-Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Katowice 2013.

Borecka I., Biblioterapia formą pracy terapeutycznej, Wałbrzych 2008.

Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004.

Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998.

Czernianin W., Teoretyczne podstawy biblioterapii. Wrocław 2008.

Czernianin W., Czernianin H., Literatura i terapia. Sopot 2012.

Fedorowicz M., Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych, Toruń 2002.

Ippoldt L., Biblioterapia w związkach z innymi naukami, „Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2003, t. 11, s. 293-306.

Krasoń K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego - kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice 2005.

O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk, Wrocław 2012.

Molicka M., Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań 1999.

Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.

Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.

Szulc W., Biblioterapia. Powrót do źródeł. „Przegląd Biblioterapeutyczny”2011, R. I, s. 6-29.

Woźniczka-Paruzel B. Biblioterapia w Polsce i jej przemiany na tle rozwoju teoretycznych koncepcji światowych, [w:] Biblioterapia i czytelnictwo w środowiskach osób niepełnosprawnych, pod red. B. Woźniczki-Paruzel, Toruń 2001, s. 13-28.

Tomaszewska-Kołyszko J., Opowieści edukacyjne, psychoedukacyjne i terapeutyczne w pracy z dziećmi, „Psychologia Wychowawcza” 2013, nr 3, s. 151.

Woźniczka-Paruzel B., Kierunki badań z zakresu biblioterapii w Polsce i zagranicą - porównania i refleksje, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 11-28.

Zawadzka E., Rawa-Kochanowska A., Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne, Warszawa 2010.

Hrycyk K. Surniak G., „Biblioterapia [...] to nic nowego”, [w:] O potrzebie biblioterapii, pod red. K. Hrycyk. Wrocław 2012, s. 7-10.

Ippoldt L., Kształcenie bibliotekarzy - biblioterapeutów w Polsce. „Biblioterapeuta” 2002, nr 4, s. 3-5.

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014.

Krasoń K., Rozumienie i wyjaśnianie przezywanego tekstu a komunikacja metaforyczna w pracy z dzieckiem potrzebującym wsparcia, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2000.

Krasoń K., Biblioterapia, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), pod red. K. Heska-Kwaśniewicz, t. 2, Katowice 2009, s. 225-583.

Kulturowe konteksty baśni, t. 2, W poszukiwaniu straconego królestwa, pod red. Grzegorza Leszczyńskiego, Poznań 2006

Małkiewicz E., Bajki relaksacyjne, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 1, red. Barbara Kaja, Bydgoszcz 1997.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student po zakończeniu zajęć - zna i rozumie terminologię z zakresu biblioterapii i umie ją zastosować w praktyce; zna i korzysta z dostępnej literatury przedmiotu; ma świadomość interdycyplinarnych uwikłań biblioterapii; posiada wiedzę o użytkownikach biblioterapii; potrafi rozpoznać omawiane metody oraz techniki biblioterapeutyczne i ocenić ich efektywność;

Umiejętności: Student po zakończeniu zajęć: - bazując na nabytej umiejętności pozyskiwania przydatnych informacji i narzędzi projektuje zajęcia biblioterapeutyczne i konstruuje plany postępowania terapeutycznego; umie rozpoznać potencjał terapeutyczny tekstów literackich oraz odpowiednio je dobrać do zajęć biblioterapeutycznych; projektuje zajęcia biblioterapeutyczne i konstruuje plany postępowania biblioterapeutycznego

Kompetencje społeczne: Student po zakończeniu zajęć: - umie współpracować z grupą jako moderator; -

potrafi zaprojektować, zorganizować i przeprowadzić zajęcia biblioterapeutyczne uwzględniając preferencje użytkowników zajęć; posiada kompetencje w zakresie terapeutycznego posługiwania się tekstem literackim.

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzyma zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Byczek, Anna Szymańska
Prowadzący grup: Aleksandra Byczek, Anna Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)