Wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-WM-BSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
BSP - Bibliotekoznawstwo studia podyplomowe dedykowane |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony omówieniu najnowszych trendów obserwowanych jeśli chodzi o społeczne funkcje bibliotek, zwłaszcza ich oddziaływanie w środowiskach lokalnych i społecznościach, dla których funkcjonują (np. akademickich, edukacyjnych). |
Pełny opis: |
Przedmiot poświęcony omówieniu najnowszych trendów obserwowanych jeśli chodzi o społeczne funkcje bibliotek, zwłaszcza ich oddziaływanie w środowiskach lokalnych i społecznościach, dla których funkcjonują (np. akademickich, edukacyjnych). Biblioteka jako: miejsce spotkania, miejsce społeczne, miejsce trzecie, centrum kształcenia, makerspace. Budowanie relacji zaufania między bibliotekarzem a użytkownikiem. Ocena efektywności oddziaływania społecznego bibliotek, na przykładzie Programu Rozwoju Bibliotek. |
Literatura: |
1. Audunson R., Varheim A., Aabo S., Holm E.D., Public libraries, social capital and low intensive meeting praces. “Information Research” 2007 nr 12(4) paper colis 20. [online] Tryb dostępu: http://InformationR.net/ir/12-4/colis/colis20.html 2. Borowski H., Co robimy w bibliotekach i co dzięki temu zyskujemy? Raport z badania mieszkańców wsi i miast do 20 tysięcy. PRB, 2012. 3. Brook T., Public libraries and their communities: South Australia reads. W: 73 IFLA General Conference and Council, Durban, 19-23.08.2007. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla73/papers/128-Brook-en.pdf 4. Chu C.M., Defining „multiculturalism”. IFLA 2005. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/VII/s32/pub/multiculturalism-en.pdf 5. Eigenbrodt O., Societal spaces. The constitution of library space through activity. W: 74 IFLA General Conference and Council, 10-14.08.2008, Quebec. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla74/papers/091-Eigenbrodt-trans-en.pdf 6. Fang C., University library. The „third place” for students. W: 74 IFLA General Conference and Council, 10-14.08.2008, Quebec. [online] Tryb dostępu: http://www.ifla.org/IV/ifla74/papers/091-Fang-en.pdf 7. Favier L., Library as place at the digital age. In: Sosińska-Kalata B., Przastek-Samokowa M., Wiorogórska, Z., Nauka o informacji w okresie zmian: koncepcje, metody, badania, praktyki. Warszawa 2014. 8. Golka M., Socjologia kultury. Warszawa 2007. 9. Jarosz M., red., Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Warszawa 2008. 10. Kisilowska M., Biblioteka w sieci – sieć w bibliotece. Wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa. Warszawa: Wyd. SBP, 2010. 11. Kisilowska M., Czy lubicie się Państwo zakładać? O zaufaniu w bibliotece. W: M. Wrocławska, J. Jerzyk-Wojtecka, red., „Biblioteka jako trzecie miejsce”. Międzynarodowa Konferencja Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011, s. 7-17. 12. Koszowska A., Biblioteka „trzecim miejscem” – Hjoerring Library (Dania). W: Biblioteka 2.0. Blog społeczności czytelników i bibliotekarzy cyfrowych. 28.06.2009. [dokument elektroniczny] Tryb dostępu: http://blog.biblioteka20.pl 13. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej. Warszawa 2004. 14. Oldenburg R., The great good place: cafes, Coffee shops, community centers, beauty parlors, general stores, bars, hangouts, and how they get you through the day. Wyd. 2. New York 1997. 15. Soendergaard B., The red thread. New central library in Hjoerring. “Scandinavian Public Library Quarterly” 2008 vol. 41 nr 4. 16. P. Sztompka, Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków 2007. 17. Wiegand W.A., Library as place. “North Carolina Libraries” online 2005 vol. 63 nr ¾ s. 76-84. [online] Tryb dostępu: http://www.nclaonline.org/NCL/ncl/NCL_63_3-4_Fall-Winter2005.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: społeczne funkcje bibliotek: ewolucja i trendy rozwojowe w XXI w. rola bibliotek w środowiskach lokalnych: miejsce spotkania, miejsce trzecie społeczne i kulturowe konteksty zmian funkcji bibliotek (migracje, integracja, globalizm i glokalizm) Umiejętności: analiza potrzeb kulturalnych w otoczeniu biblioteki (środowisku lokalnym, społeczności akademickiej itp.) budowanie relacji zaufania między bibliotekarzem a użytkownikiem elementy oceny efektów oddziaływania bibliotek na otoczenie Kompetencje społeczne: kształtowanie postaw w komunikacji interpersonalnej w relacjach zawodowych z użytkownikami biblioteki: w skali jednostkowej i zbiorowej budowanie relacji opartej na zaufaniu między bibliotekarzem a użytkownikiem świadomość różnic kulturowych i społecznych kształtujących potrzeby i zachowania użytkowników bibliotek |
Metody i kryteria oceniania: |
KONTROLA OBECNOŚCI |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWW
CWW
WYK
CWW
CZ CWW
CWW
WYK
CWW
CWW
CWW
CWW
CWW
WYK
PT CWW
CWW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia wykładowe, 6 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patryk Hubar-Kołodziejczyk, Dorota Pietrzkiewicz | |
Prowadzący grup: | Patryk Hubar-Kołodziejczyk, Dorota Pietrzkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia wykładowe - Zaliczenie lub ocena Wykład - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.