Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

An introduction to cognitive archaeology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-AKCOGAR
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: An introduction to cognitive archaeology
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Zajęcia kierunkowe na studiach anglojęzycznych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

This course offers an introduction to cognitive archaeology - the study of past ways of

thinking through the material remains that have been excavated. Using selected readings, we

will review the current state of the discipline, the history of its development, and some key

theoretical structures. This will form the basis of a series of themed discussions enabling us to

apply these methodologies to specific instances of material culture (drawn mainly from the

Bronze Age Aegean and Ancient Near East) to unpick the cognitive processes or

developments that might be driving the creation of these objects or practices

Pełny opis:

“The complex actions and interactions of brains, bodies and worlds are

what make us human and historical” (Gosden 2008: 2010).

Cognitive archaeology is the study of past ways of thinking through the material remains that

have been excavated - not what people thought, but rather how they thought, and what they

did with those thoughts.

This introductory course will provide an overview of the current state of the discipline, the

history of its development, and some key theoretical structures; using selected readings for

group discussion, we will consider the early questions raised by Hawke’s ladder of inference

through to the current debate about the role of material agency within 4E cognition.

This will lead into a series of discussions around looser themes, including community

formation, the development of ritual beliefs and symbolic systems, literacy and numeracy, and

play, enabling us to apply these methodologies to specific instances of material culture (drawn

mainly from the Bronze Age Aegean and Ancient Near East) to unpick the cognitive

processes or developments that might be driving the creation of these objects or practices.

Literatura:

Gosden, C. 2008. ‘Social ontologies’. Philosophical Transactions of the Royal Society of

London B 363: 2003–2010.

Henley, T.B. Rossano, M.J. and Kardas, E.P. (eds.). 2020. The Routledge Handbook of

Cognitive Archaeology. Abingdon and New York: Routledge.

Malafouris, L. 2004. ‘The cognitive basis of material engagement: Where brain, body and

culture conflate’. In, DeMarrais, E. Gosden, C. and Renfrew, C. (eds.), Rethinking

materiality: The engagement of mind with the material world. Cambridge: McDonald Institute

for Archaeological Research: 53–62.

Wynn, T. Overmann, K. and Coolidge, F. (Eds.). 2024. The Oxford Handbook of Cognitive

Archaeology. Oxford: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

Learning outcomes

K_W07: understands the relationship between the achievements of a selected field of science

and the prospects of their use in archaeology

K_W09: knows and understands the basic methods of analysis and interpretation of various

cultural artefacts appropriate for indicated traditions, theories and research schools in the field

of archaeology, with particular emphasis on the achievements of Mediterranean archaeology

K_U01: can search, analyse, evaluate, select and use information about archaeological

sources and their context using literature and digital media in English

K_U17: can prepare oral presentations in English on specific issues in the field of

archaeology, also with the use of information and communication technologies

K_K03: able to appreciate the unique value of archaeological sources and their role in

recreating the human past, with particular emphasis on the history of the Mediterranean area

K_K04: able to critically evaluate the interpretation of archaeological and historical sources,

with an awareness of the multifaceted nature of the interpretation

K_K05: able to use the knowledge concerning the complex nature of culture and its

complexity, aware of the need to analyse various categories of sources to reconstruct the

human past

Metody i kryteria oceniania:

Participants are expected to compete the weekly reading assignments, and to take an active

part in discussions during the course.

Each participant will give one 20 minute oral presentation on an agreed topic, which will be

assessed.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sarah Finlayson
Prowadzący grup: Sarah Finlayson
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)