Numizmatyka antyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-D3-NUM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Numizmatyka antyczna |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria dla studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o możliwościach, jakie dają archeologii znaleziska monet. Uczą się interpretacji symboliki na monetach i znaczenia ikonografii, w celu odtworzenia procesów zachodzących w przeszłości, funkcji monety w życiu dawnych społeczeństw. Zajęcia uczą studentów analizy i wyciągania wniosków na podstawie konkretnych baz danych, a także możliwości prezentowania bogatej ikonografii na monetach szerokiemu gronu odbiorców. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU zawsze według tego samego schematu. : przedstawiane zagadnienie w postaci prezentacji Power Point, b. bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe. Wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. Następnie podawane są w tematy do dyskusji, lub do wykonywania krótkich "zadań" w przypadku pracy zdalnej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium, semestr zimowy lub letni: Konwersatorium podzielone jest na trzy moduły: Olimp, Romani (czyli Rzymianie) oraz Roma Area (czyli okolice) 1. Zajęcia "zero" - organizacyjne (organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia) ........................................................................ moduł I. OLIMP 2. Wspinaczka na Olimp (wprowadzenie do tematu mennictwa antycznego, funkcje monety, funkcje pieniądza, elementy składowe opisu monety) 3. Podbój Grecji (Przekaz na monetach greckich związany z wojną, prowadzeniem wojny, działań wojennych) 4. Konflikty na Olimpie (przedstawienia bóstw greckich na monetach, zarówno tych częściej spotykanych, jak i rzadko spotykanych na monetach) 5. O miłośnikach owocu lotosu (przedstawienia roślin, tematyka nawiązująca do produkcji wina, co znaczyło wino dla starożytnych, laur, seler, hibiskus, i wiele innych) 6. Wizje szalonej Pytii (Delfy, Olimpia, Dodona) .......................................................................... moduł II. ROMANI 7. Forum Romanum na monetach - architectura numismatica (Dlaczego przedstawiano budowle z Forum Romanum na monetach?) 8. Jeden dzień w Rzymie z denarem w ręku (Spróbujemy przeżyć za dzienne wynagrodzenie przeciętnego robotnika w starożytnym Rzymie) 9. Wszystkie morderstwa prowadzą do Rzymu (przedstawienia cesarzy na monetach okresu wczesnego cesarstwa, w III w., i w okresie późnego antyku) 10. Trup ściele się gęsto (przedstawienia związane z wojskowością, militaria, elementy z życia legionistów, monety legionowe) 11. W świecie lemurów (monety nawiązujące do zwyczajów pogrzebowych w starożytnym Rzymie) .......................................................................... moduł III. ROMA AREA 12. Najstarsza autostrada (przedstawienia personifikacji geograficznych) 13. W porcie w Ostii (przedstawienia personifikacji cnót na monetach) 14. My w wyobrażeniach Rzymian ........................................................................ Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o możliwościach, jakie dają archeologii znaleziska monet. Uczą się interpretacji symboliki na monetach i znaczenia ikonografii, w celu odtworzenia procesów zachodzących w przeszłości, funkcji monety w życiu dawnych społeczeństw. Zajęcia uczą studentów analizy i wyciągania wniosków na podstawie konkretnych baz danych, a także możliwości prezentowania bogatej ikonografii na monetach szerokiemu gronu odbiorców. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie wykładu zawsze według tego samego schematu. : przedstawiane zagadnienie w postaci prezentacji, b. bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe. Wykład toczy się ściśle według przedstawionych celów szczegółowych. Następnie podawane są w tematy do dyskusji, lub do wykonywania krótkich "zadań" w przypadku pracy zdalnej. |
Literatura: |
- K. Butcher, Roman Provincial Coins: An Introduction to the Greek Imperials, London 1988. - R. Ciołek, P. Dyczek, Coins from sector IV, Novae. Legionary Fortress and late antique town, vol. II, Warszawa 2011. - T. L. Donaldson, Architectura numismatica, Or Architectual medals of classic Antiquity, Argonaut, Press, Chicago 1965. - R.P. Duncan-Jones, Coin Evidence from Pompeii and the Vesuvian Cities, in Presenza e circolazione della moneta in area vesuviana, Atti XIII Convegno CISN, Napoli 30 maggio-1 giugno 2003, Napoli 2007, pp. 11-26. A. Kunisz A., Rola źródeł numizmatycznych w badaniach nad ideologią i propagandą w państwie rzymskim, [w:] W. Kaczanowicz (red), Rzym antyczny. Polityka i pieniądz, t. 1, Katowice 1993. M. Mielczarek, Mennictwo starożytnej Grecji, Warszawa 2006 R. Stoll, Architektur auf römischen Münzen, Trier 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE K_W01; ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu numizmatyki antycznej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w numizmatyce K_W03; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł numizmatycznych K_W04; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia numizmatyki, obejmującą terminologię, teorie i metodologię K_W06; ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu znalezisk monet K_W11; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju numizmatyki K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii o specjalności znaleziska monet, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych K_W13; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI K_U04; potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii i numizmatyki antycznej K_U05; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów K_U06; potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym K_U08; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej K_U09; potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią K_U12; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla numizmatyki terminologią K_U19; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO K_K01; jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K02; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów numizmatycznych i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K03; jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych / numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K04; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji K_K05; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K06; jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności K_K07; jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K12; jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym K_K13; jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie numizmatyki K_K16; jest gotów do rozwijania dorobku archeologii (w tym numizmatyki antycznej) i podtrzymywania etosu zawodu archeologa |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę: Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU: 1. KOLOKWIUM CAŁOŚCIOWE (każdy może do niego przystąpić, kto ma takie życzenie) 2. KOLOKWIA CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po każdym module). Aby przystąpić do częściowych kolokwiów należy spełnić warunek obecności (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności). OCENA KOŃCOWA Z KONWERSATORIUM JEST ŚREDNIĄ Z TRZECH KOLOKWIÓW. Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszych zajęciach, tzw. spotkanie pertraktacyjne, dlatego zaleca się na nim być. Terminy wszystkich kolokwiów (całościowego, częściowych, poprawkowego) podane są na pierwszych zajęciach, w prezentacji dostępnej na platformie Kampus przez cały semestr. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.