Środowisko przyrodnicze w czwartorzędzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DB2-PRZYR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Środowisko przyrodnicze w czwartorzędzie |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria dla studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma na celu przedstawienie badań przyrodniczych i paleogeograficznych w kontekście zmian jakie następowały w przeszłości i wzrastającego wpływu człowieka na otoczenie. Fluktuacje klimatyczne czwartorzędu nie miały związku z działalnością człowieka, jednakże pojawienie się fenomenu rolnictwa w holocenie i jego konsekwencje w postaci urbanizacji i rozwoju technologicznego mają znaczenie nie tylko w badaniach archeologicznych. Umiejętność wykorzystania wiedzy przyrodniczej i paleośrodowiskowej oraz metod wypracowanych przez te nauki w archeologii może pomóc nam lepiej zrozumieć interakcje człowiek-środowisko na przestrzeni dziejów. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Ogólna charakterystyka czwartorzędu ze szczególnym uwzględnieniem badań paleoekologicznych ostatniego interglacjału zdominowanego przez działalność człowieka rozumnego. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie badań przyrodniczych i paleogeograficznych w kontekście zmian jakie następowały w przeszłości i wzrastającego wpływu człowieka na otoczenie. Fluktuacje klimatyczne czwartorzędu nie miały związku z działalnością człowieka, jednakże pojawienie się fenomenu rolnictwa w holocenie i jego konsekwencje w postaci urbanizacji i rozwoju technologicznego mają znaczenie nie tylko w badaniach archeologicznych. Umiejętność wykorzystania wiedzy przyrodniczej i paleośrodowiskowej oraz metod wypracowanych przez te nauki w archeologii może pomóc nam lepiej zrozumieć interakcje człowiek-środowisko na przestrzeni dziejów. Podkreślone będzie znaczenie analiz paleobotanicznych w archeologii. 1. Cykliczność zmian glacjalno-interglacjalnych w czwartorzędowej historii Ziemi 2. Biogeografia Ziemi, strefy klimatyczno-przyrodnicze, podstawowe charakterystyki ekologiczne stref i ich dynamika 3. Podstawy ekologii roślin 4. Badania przyrodnicze off-site i on-site: mikroszczątki i makroszczątki roślinne 5. Holocen jako aktualny interglacjał, stratygrafia holocenu 6. Ekologiczne aspekty modeli gospodarczych: łowcy-zbieracze, rolnicy, pasterze, miasta 7. Udomowienie roślin na tle stratygrafii Holocenu i zmian klimatu, historia wybranych roślin uprawnych Starego Świata 8. Antropocen, definicje, historia badań antropocenu, miejsce archeologii w tych badaniach |
Literatura: |
Podstawowa zalecana literatura, wybrane rozdziały, literatura będzie również podawana pod koniec każdego wykładu/zagadnienia: Elias S.A, Mock C.J. (red.) 2006 (2013). Encyclopedia of Quaternary Science. Elsivier, wybrane rozdziały Birks H.H, 2017. Plant Macrofossil Introduction, Reference Module in Earth Systems and Environmental Sciences, Elsevier. 10-Jan-17 doi: 10.1016/B978-0-12-409548-9.10499-3 Kornaś, J., Medwecka-Kornaś, A., 1986. Geografia roślin. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Lityńska-Zając, M., Wasylikowa, K., 2005. Przewodnik do badań archeobotanicznych. Sorus, Poznań Pişkin, E., Marciniak, A., Bartkowiak, M. (Eds.), 2018. Environmental Archaeology, Current Theoretical and Methodological Approaches. Springer Reitz S., Shackley M., 2012, Environmental Archaeology, Springer DOI 10.1007/978-1-4614-3339-2 Zohary, D., Hopf, M., Weiss, E., 2012. Domestication of plants in the Old World, 4th ed. Oxford |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W01 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień K_W03 rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W10 Umiejętności jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K01 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym K_U06 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi K_U07 Kompetencje jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K01 jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K03 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05 jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych K_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę, egzamin ustny: trzy pytania z zakresu materiału przedstawionego podczas zajęć, z których na minimum dwa trzeba odpowiedzieć w celu uzyskania oceny pozytywnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Mueller-Bieniek | |
Prowadzący grup: | Aldona Mueller-Bieniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.