Archeologia stanowisk i szlaków wysokogórskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DC-GOR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia stanowisk i szlaków wysokogórskich |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria o profilu Człowiek-przestrzeń-środowisko Zajęcia pomocnicze dla studiów dziennych II stopnia mgr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie problematyki związanej z archeologią wysokogórską. Zajęcia składają się z dwóch przenikających się bloków. Pierwszy dotyczy tematyki związanej ze specyfiką prowadzenia badań w trudnym obszarze wysokogórskim. W tym mieści się aspekt związany z metodyką i logistyką badań. Drugi to prezentacja powstawania, rozwoju i funkcjonowania stanowisk i szlaków wysokogórskich. W tym przede wszystkim fenomenu andyjskiej sieci dróg Qhapac Ñan, znajdujących się przy nich stanowisk archeologicznych. Wertykalnych szlaków prowadzących do miejsc gdzie miało miejsce składania ofiar na najwyższych szczytach górskich.Istotnym elementem będzie również szczegółowe przedstawienie znalezisk ofiar składanych w ramach wspomnianych ceremonii Qhapac Hucha. Na zajęciach zostaną również omówione, wybrane przykłady z innych regionów świata, w tym przede wszystkim z Azji i Europy. |
Pełny opis: |
Badania archeologiczne o charakterze wysokogórskim posiadają swoją specyfikę, podobnie jak inne działania o charakterze eksploracyjnym w trudnych warunkach. Mieści się w tym oczywiście aspekt związany z metodyką i logistyką badań. Z podobnymi warunkami musieli się zmierzyć dawni budowniczowie, mieszkańcy i użytkownicy zlokalizowanej wysoko w górach infrastruktury (oczywiście zakres podobieństwa należy rozpatrywać biorąc pod 2 uwagę dynamikę zmian klimatycznych i środowiskowych). Dlatego zajęcia są zaplanowane jako dwie przenikające się grupy zagadnień. Z jednej strony problematyka metodologii pracy badawczej, z drugiej to prezentacja powstawania, rozwoju i funkcjonowania stanowisk oraz szlaków wysokogórskich. Zależnie od uwarunkowań kulturowych i możliwości technicznych, mamy do czynienia ze zróżnicowaną eksploracją i adaptacją dla różnych obszarów wysokogórskich. Z tego powodu na zajęciach zostaną zaprezentowane przykłady z różnych części świata. Będą to przede wszystkim zagadnienia z terenów wysokogórskich obu Ameryk, a także wybrane przykłady z Azji i Europy. Jednak uwaga będzie się koncentrowała głównie na obszarze Ameryki Południowej. W tym przede wszystkim na omówieniu fenomenu andyjskiej sieci dróg nazywanej obecnie „Qhapac Ñan” (czyli „królewska droga”, nazwa ta pochodzi od inkaskiej sieci drogowej rozciągającej się od środkowego Chile na południu po Ekwador na północy). Poruszona zostanie problematyka wysokogórskich stanowisk archeologicznych. W tym tych zlokalizowanych przy wertykalnych szlakach prowadzących na najwyższe szczyty górskie, a które są często związane ze składanymi w najwyższych partiach gór ofiarami ludzkimi. Szczegółowe przedstawienie znalezisk ofiar składanych w ramach wspomnianych ceremonii „Qhapac Hucha”, zostanie zestawione z przykładami znalezisk szczątków ludzkich z innych wysokogórskich obszarów. To pozwoli pokazać i przeanalizować różne mechanizmy związane z kształtowaniem się szlaków, osadnictwa na obszarach wysokogórskich oraz interakcji ludzi z często odległych regionów oddzielonych od siebie barierą gór. Zajęcia składają się z dwóch przenikających się bloków. Pierwszy dotyczy tematyki związanej ze specyfiką prowadzenia badań w trudnym obszarze wysokogórskim. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę o stanie badań nad kształtowaniem się systemów szlaków i stanowisk wysokogórskich. Rozumie współczesne problemy badawcze związane z tym zagadnieniem. Ma ogólną wiedzę w zakresie geografii i historii szlaków i stanowisk 3 wysokogórskich, procesów kulturowych i społecznych na przestrzeni dziejów. Wiedza: - ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii wysokogórskiej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); - zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii obszarów wysokogórskich (K_W02); - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych (K_W03); - ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię (K_W04); - ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii wysokogórskiej ze szczególnym naciskiem na obszar andyjski(K_W06); - ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii wysokogórskiej (K_W11); - zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych (K_W12); - zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13); Umiejętności: - potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04); - potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów w oparciu o zagadnienia omawianego obszaru(K_U05); - potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne 4 rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym (K_U06); - potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi (K_U07); - posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08); - potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09); - potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią uwzględniając specyfikę omawianego obszaru(K_U11); - potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U12); - potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego (K_U19); Kompetencje społeczne: - jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01); - jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego związanego z górami(K_K02); - jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka w górach wysokich(K_K03); - jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04); - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł 5 dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05); - jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06); - jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07); - jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12); - jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii (K_K13); - jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa (K_K16) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie składową na podstawie: Wystąpień w trakcie zajęć (30%): oceniany będzie aktywny udział w dyskusji i umiejętność formułowania wniosków na podstawie zadanej literatury przedmiotu. Egzamin końcowy (70%): w jego skład wchodzić będą pytania otwarte i zamknięte sprawdzające wiedzę z zakresu informacji omówionych w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Sobczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Sobczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.