"Household archaeology" - dom i jego mieszkańcy na Bliskim Wschodzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DF-DOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | "Household archaeology" - dom i jego mieszkańcy na Bliskim Wschodzie |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria dla studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest „household archaeology”, relatywnie nowy i jeden z głównych obszarów zainteresowań w badaniach archeologicznych w ostatnich latach. Na zajęciach przedstawione zostaną główne założenia związane z „household archaeology”, metody badawcze i główne problemy tego kierunku badań oraz ich potencjał w rekonstrukcji życia dawnych społeczeństw. Głównym celem „household archaeology” jest dom i jego mieszkańcy – nie tylko w wymiarze materialnym, ale także związków społecznych i ekonomicznych. Zagadnienia związane z „household archaeology” zostaną przedstawione na wybranych przykładach z wykorzystaniem różnorodnych źródeł archeologicznych. Głównym tematem zajęć jest dom na Bliskim Wschodzie. Jednak w ramach zajęć przykłady „household archaeology” z innych rejonów mogą być również dyskutowane |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się z „household archaeology”, którego głównym celem badań jest dom i „gospodarstwo domowe”, rozumiane jako jednostka społeczno-ekonomiczna – grupa ludzi, która mieszka pod jednym dachem i związana jest różnymi relacjami społecznymi i ekonomicznymi. Zajęcia składają się z części teoretycznej, w której przedstawione zostaną główne cele „household archaeology”, jej metody badawcze oraz źródła archeologiczne oraz części poświęconej studium przypadku, w której studenci będą prezentować zastosowanie „household archaeology” na przykładzie konkretnych stanowisk. Zajęcia będą obejmowały następujące tematy: Dom i gospodarstwo domowe – definicje Dom jako konstrukcja architektoniczna – koncepcja domu i jego układ Organizacja przestrzeni i czynniki, które ją determinują Wyposażenie domów – mikro- i makroarcheologia Definiowanie funkcji przestrzeni Społeczne relacje między mieszkańcami Ekonomia gospodarstwa domowego i podstawy gospodarcze Gospodarstwo domowe jako producent i konsument wytwarzanych dóbr |
Literatura: |
Albertz, R., Schmitt, R. (eds), 2012, Family and Household Religion in Ancient Israel and the Levant, Winona Lake Allison, P. (ed.), 1999, The Archaeology of Household Activities, Routledge, London, New York Beck, R. A., Jr. (ed.), 2007, The Durable House: House Society Models in Archaeology, Southern Illinois Herr, L.G. (ed.), 2003, House and Home in the Southern Levant, Near East Archaeology 66/1- 2 Hodder, I, et al. (eds), 1989, The Meanings of Things – Material Culture and Symbolic Expression, London Kent, S. (ed.), 1990, Domestic Architecture and the Use of Space. An Interdisciplinary Cross- Cultural Study, Cambridge Müller, M. (ed.), 20013, Household Studies in Complex Societies. (Micro) Archaeological and Textual Approaches, Chicago Rainville, L., 2005, Investigating Upper Mesopotamian Households Using Micro- Archaeological Techniques, Oxford Samson, R. (ed.), 1990, The Social Archaeology of Houses, Edinburgh Vincent, M., 2016, Households, Communities and Dimensions of Social Identity in the Early Iron Age at Tall al-‘Umayri, Chicago |
Efekty uczenia się: |
Pogłębiona i uporządkowana wiedza na temat „household archaeology”, domu oraz społeczno-ekonomicznych relacji mieszkańców. Rozumienie głównych założeń „household archaeology” i umiejętność definiowania głównych pojęć związanych z tym zagadnieniem. Umiejętność zastosowania „household archaeology” w praktyce. Umiejętność dokonywania porównań i budowania syntez w oparciu o różnorodny materiał archeologiczny. Rozumienie i umiejętność wyszukiwania i posługiwania się źródłami archeologicznymi wykorzystywanymi w „household archaeology”. Umiejętność dyskusji i krytycznej analizy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Kryteria oceny: obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w omawianych zagadnieniach; przedstawienie referatu i poprowadzenie dyskusji na wybrany temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Smogorzewska | |
Prowadzący grup: | Anna Smogorzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.