Środowisko przyrodnicze w czwartorzędzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DF-PRZYR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Środowisko przyrodnicze w czwartorzędzie |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne dla studiów dziennych drugiego stopnia Zajęcia pomocnicze dla studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma na celu przedstawienie badań przyrodniczych i paleogeograficznych w kontekście zmian jakie następowały w przeszłości i wzrastającego wpływu człowieka na otoczenie. Fluktuacje klimatyczne czwartorzędu nie miały związku z działalnością człowieka, jednakże pojawienie się fenomenu rolnictwa w holocenie i jego konsekwencje w postaci urbanizacji i rozwoju technologicznego mają znaczenie nie tylko w badaniach archeologicznych. Umiejętność wykorzystania wiedzy przyrodniczej i paleośrodowiskowej oraz metod wypracowanych przez te nauki w archeologii może pomóc nam lepiej zrozumieć interakcje człowiek-środowisko na przestrzeni dziejów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie badań przyrodniczych i paleogeograficznych w kontekście zmian jakie następowały w przeszłości i wzrastającego wpływu człowieka na otoczenie. Fluktuacje klimatyczne czwartorzędu nie miały związku z działalnością człowieka, jednakże pojawienie się fenomenu rolnictwa w holocenie i jego konsekwencje w postaci urbanizacji i rozwoju technologicznego mają znaczenie nie tylko w badaniach archeologicznych. Umiejętność wykorzystania wiedzy przyrodniczej i paleośrodowiskowej oraz metod wypracowanych przez te nauki w archeologii może pomóc nam lepiej zrozumieć interakcje człowiek-środowisko na przestrzeni dziejów. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie badań przyrodniczych i paleogeograficznych w kontekście zmian jakie następowały w przeszłości i wzrastającego wpływu człowieka na otoczenie. Fluktuacje klimatyczne czwartorzędu nie miały związku z działalnością człowieka, jednakże pojawienie się fenomenu rolnictwa w holocenie i jego konsekwencje w postaci urbanizacji i rozwoju technologicznego mają znaczenie nie tylko w badaniach archeologicznych. Umiejętność wykorzystania wiedzy przyrodniczej i paleośrodowiskowej oraz metod wypracowanych przez te nauki w archeologii może pomóc nam lepiej zrozumieć interakcje człowiek-środowisko na przestrzeni dziejów. 1. Cykliczność zmian glacjalno-interglacjalnych w czwartorzędowej historii Ziemi 2. Biogeografia Ziemi, strefy klimatyczno-przyrodnicze, podstawowe charakterystyki ekologiczne stref i ich dynamika 3. Holocen jako aktualny interglacjał, stratygrafia holocenu 4. Badania przyrodnicze off-site: mikroszczątki i makroszczątki roślinne, mikroszczątki zwierzęce, palinostratygrafia holocenu 5. Badania fizyko-chemiczne, sedymentologiczne, izotopowe 6. Antropocen, definicje, historia badań antropocenu, miejsce archeologii w tych badaniach 7. Ekologiczne aspekty modeli gospodarczych: łowcy-zbieracze, rolnicy, pasterze, miasta 8. Historia wybranych roślin uprawnych Starego Świata: pszenica, jęczmień, proso, żyto, rośliny strączkowe, len, mak lekarski, konopie 9. Chwasty, podstawy ekologii roślin, historia wybranych roślin dzikich, wtórne rośliny uprawne 10. Udomowienie roślin na tle stratygrafii Holocenu i zmian klimatu 11. Neolityzacja Starego Świata i rozwój rolnictwa - wybrane aspekty przyrodnicze |
Literatura: |
Podstawowa zalecana literatura: 1. Bevan, A., Colledge, S., Fuller, D., Fyfe, R., Shennan, S., Stevens, C., 2017. Holocene fluctuations in human population demonstrate repeated links to food production and climate. Proc. Natl. Acad. Sci. 114, E10524–E10531. https://doi.org/10.1073/pnas.1709190114 2. Dincauze F. D., 2003, Environmental Archaeology, Cambridge University Press, Cambridge. 3. Fuller, D.Q., Willcox, G., Allaby, R.G., 2012. Early agricultural pathways: moving outside the “core area” hypothesis in Southwest Asia. J. Exp. Bot. 63, 617–633. https://doi.org/10.1093/jxb/err307 4. Kornaś, J., Medwecka-Kornaś, A., 1986. Geografia roślin. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 5. Lityńska-Zając, M., 2005. Chwasty w uprawach roślinnych w pradziejach i wczesnym średniowieczu. Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Kraków. 6. Lityńska-Zając, M., Wasylikowa, K., 2005. Przewodnik do badań archeobotanicznych. Sorus, Poznań. 7. Mannion A.M., 2001, Zmiany środowiska ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego, PWN, Warszawa 8. Pişkin, E., Marciniak, A., Bartkowiak, M. (Eds.), 2018. Environmental Archaeology, Current Theoretical and Methodological Approaches. Springer. 9. Reitz S., Shackley M., 2012, Environmental Archaeology, Springer 10. Sharp, Z., 2007. Principles of Stable Isotope Geochemistry, 1st ed. Pearson Education, Inc., Upper Saadle River, New Jersey. 11. Starkel, L., Michczyńska, D.J., Krąpiec, M., Margielewski, W., Nalepka, D., Pazdur, A., 2013. Progress in the holocene chrono-climatostratigraphy of Polish territory. Geochronometria 40, 1–21. https://doi.org/10.2478/s13386-012-0024-2 12. Wasylikowa, K., Wacnik, A., Mueller-Bieniek, A., 2009. Badania archeobotaniczne w nawarstwieniach historycznych z terenu Krakowa: metodyka – stan badań - perspektywy. Geologia 35, 89–100. 13. Zohary, D., Hopf, M., Weiss, E., 2012. Domestication of plants in the Old World, 4th ed. Oxford |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W01 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień K_W03 ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą prac naukowo-technicznych w trakcie terenowych badań wykopaliskowych K_W05 ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych K_W08 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych K_W09 rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii K_W10 Umiejętności jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K01 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym K_U06 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi K_U07 Kompetencje jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K01 jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K03 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05 jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych K_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Mueller-Bieniek | |
Prowadzący grup: | Aldona Mueller-Bieniek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.