Ikonografia antyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DFIKON |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ikonografia antyczna |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria dla studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są ikonografii antycznej od okresu hellenistycznego, aż po późny antyk, na obszarze wokół Morza Śródziemnego. Zajęcia typu fakultatywnego będą opierały się na pracy zespołowej ze studentami. Po wstępnych zajęciach, gdzie zostaną omówione zasady badawcze pracy nad artefaktami z dekoracją plastyczną, przejdziemy do odpowiedzenia na pytanie dlaczego należy badać artefakt zaczynając od szerokiego kontekstu i stopniowo przechodząc do kontekstu regionalnego, aż wreszcie do kontekstu lokalnego, aby na końcu skupić się na kontekście partykularnym zabytku stanowiącego część większej całości. Zwrócimy uwagę na badania plurydyscyplinarne artefaktu. Omówimy metody stosowane przy badaniu zabytków sztuk wizualnych (ikonologia, metoda kognitywna, metoda mikrohistoryczna). Wraz ze studentami, zajmiemy się prześledzeniem krytyki wybranego dzieła (rzemiosła, sztuki) szeroko dyskutowanego w literaturze naukowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są ikonografii antycznej od okresu hellenistycznego, aż po późny antyk, na obszarze wokół Morza Śródziemnego. Zajęcia typu fakultatywnego będą opierały się na pracy zespołowej ze studentami. Po wstępnych zajęciach, gdzie zostaną omówione zasady badawcze pracy nad artefaktami z dekoracją plastyczną, przejdziemy do odpowiedzenia na pytanie dlaczego należy badać artefakt zaczynając od szerokiego kontekstu i stopniowo przechodząc do kontekstu regionalnego, aż wreszcie do kontekstu lokalnego, aby na końcu skupić się na kontekście partykularnym zabytku stanowiącego część większej całości. Zwrócimy uwagę na badania plurydyscyplinarne artefaktu. Omówimy metody stosowane przy badaniu zabytków sztuk wizualnych (ikonologia, metoda kognitywna, metoda mikrohistoryczna). Wraz ze studentami, zajmiemy się prześledzeniem krytyki wybranego dzieła (rzemiosła, sztuki) szeroko dyskutowanego w literaturze naukowej. Zastanowimy się czy proponowane nowe hipotezy interpretacyjne odpowiadają na postawione pytania i czy w tym celu używają adekwatnej argumentacji archeologicznej i historycznej. Będziemy pracować i omawiać wiele dzieł antycznych omawiając ich kontekst, opisując je i analizując poszczególne ich elementy (bogów, herosów, personifikacje, postacie historyczne, zwierzęta, architekturę, ołtarze, itp.). Powiemy czym jest narracja w sztuce, alegoria, narracja alegoryczna, personifikacja i eklektyzm. Omówimy te poszczególne pojęcia podczas licznych prezentacji poświęconych np. przedstawieniom pojęcia czasu w sztukach plastycznych, jak Pory Roku, Kairos, Chronos, Aion, Aeternitas, Horae, Saeculum Frugiferum, Seculum Aureum, Temporum Felicitas, bądź bóstw opiekuńczych miast Tyche/Fortuna, itp. |
Literatura: |
Bowersock , G.W., Mosaics as History: The Near East from Late Antiquity to Islam, Harvard 2006. Deckers, J., „Dionysos der Erlöser: Bemerkungen zur Deutung derBodenmosaiken im «Haus des Aion» im Nea Paphos auf Zyperndurch W. Daszewski”, Römische Quartalschrift für Christliche Altertumskunde und Kirchengeschichte 81/3, 1986, 145–172. Grimal, P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 2008. Mavrogiannis, T., „The Mosaics of the «House of Aion» at Nea Paphos: The Palingenesia of the Roman Empire in 348 A.D. during the Conflict between Paganism and Christianity” in: N. N. Kazansky (ed), Proceedings of the 25th Conference in Memory of Professor Joseph M. Tronsky, 21-23 June, Indo-European Linguistics and Classical Philology 25/2, Saint Petersburg 2021, 857-880. Ladouceur, J., “Christians and Pagans in Roman Nea Paphos: Contextualizing the ‘House of Aion’ Mosaic”, UCLA Historical Journal 29, 2018, 50–64. La Rocca, E., Hermes – Thoth e Dioniso redentore. Dall’Egitto deiTolomei al tardo-antico: Studi sul mosaico della Casa di Aion a Nea Paphos, (Roma, L’Erma di Bretschneider, 2021), (Bullettino della Commissione archeologica comunale di Roma. Supplementi, 28). Levi, D., „Aion”, Hesperia13, 1944, 269–314. Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC), I-VIII, Artemis & Winkler Verlag (Zürich, München, Düsseldorf), 1981-1999 (Vol. I: Aara - Aphlad (1981); II: Aphrodisias - Athena (1984); III: Atherion - Eros / Amor, Cupido (1986); IV: Eros (in Etruria) - Herakles (1988); V: Herakles - Kenchrias (1990); VI: Kentauroi et Kentaurides - Oiax (1992); VII: Oidipous - Theseus (1994); VIII: Thespiades - Zodiacus et Supplementum (1997); Indices:1. Museums, Collections, Sites (1999); 2. Literary and Epigraphical Sources mentioning lost Works. Mythological Names (1999). López-Ruiz, C., „The God Aion in a Mosaic from Nea Paphos (Cyprus) and Graeco- Phoenician Cosmogonies in the Roman East”, Archiv für Religionsgeschichte 21-22/1, 423- 447. Lorenz, K., Ancient Mythological Images and their Interpretation. An Introduction to Iconology, Semiotics and Image Studies in Classical Art History, Cambridge University Press, Cambridge 2016. Olszewski, M.T, “The Iconographic Programme of the Cyprus Mosaic from the House of Aion reinterpreted as an Anti-Christian Polemic”, in: V. Dobrowolski (ed.), Et in Arcadia ego. Studia memoriae Professoris Thomae Micocka dicata, Warsaw 2013, 207–239. Olszewski, M.T., “Les figures de rhétorique et l’antithèse dans lanarration allégorique de la mosaïque de la Maison d’Aîon à Paphos(Chypre)”, in: K. Jakubiak, A. Lajtar (eds), Ex Oriente Lux, Studies in Honour of J. Mlynarczyk, Warsaw 1920, 221–250. Panofski, E., Ikonografia i ikonologia, in: E. Panofski, Studia z historii sztuki, Warszawa: PIW, 1971. Zanker, P., Ewald, B.C., Living with Myths: The Imagery of Roman Sarcophagi, Oxford: Oxford University Press 2012. |
Efekty uczenia się: |
Na zajęciach student zdobywa wiedzę na temat ikonografii antycznej świata śródziemnomorskiego w okresie od IV w. p.n.e –do IV w. n.e. Uczy się na temat metod stosowanych przy analizie artefaktów sztuk wizualnych, a szczególnie stosowania metody plurydyscyplinarnej przy badaniu ikonografii antycznej, oraz spojrzenia krytycznego na hipotezy naukowe stawiane przy interpretacji i analizie dzieła. Uczy się, że dzieło sztuk wizualnych i jego sens może być zrozumiane, gdy zrozumiemy jego kontekst archeologiczny, historyczny, społeczny bądź obyczajowy. Uczy się również, jak dzieło badane może wzbogacić naszą wiedzę o epoce, a nie tylko potwierdzać naszą wcześniejszą wiedzę. Student pracując na licznych zabytkach, lub grupach zabytków, poznaje te zabytki i potrafi zidentyfikować poszczególne sceny, mity, bogów, herosów i personifikacje. W trakcie analiz zabytków wieloobrazowych, o charakterze narracyjnym, uczy się ich interpretacji zaproponowanych przez uczonych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność studenta obowiązkowa. Nieobecność usprawiedliwiona, nie więcej niż na 3 zajęciach. Zaliczenie zajęć polega na czynnym uczestnictwie studentów w pracy na zajęciach, przygotowywaniu regularnym referatów na ocenę, przygotowaniu pracy pisemnej z wyznaczonego tematu, gdzie student wykaże się pełną znajomością podstawowej literatury tematu, prawidłowym opisem dzieła lub dzieł, językiem technicznym, użyciem metod plurydyscyplinarnych, jak i metod kognitywnej i mikrohistorycznej przy analizie dzieła. Wymagane będzie analiza dzieła w jego makrokonteście i mikrokontekście. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaskulska, Marek Olszewski | |
Prowadzący grup: | Marek Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.