Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura materialna w warsztacie archeologa antyku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DFKULMAT
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura materialna w warsztacie archeologa antyku
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria dla studiów II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia dedykowane są studentom zainteresowanym kulturą świata antycznego oraz ich sąsiadów, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów europejskiego Barbaricum. Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom wyglądu i funkcji przedmiotów, w szczególności używanych na co dzień w świecie antycznym.

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników przedmiotami codziennego użytku, a także przedmiotami i zabytkami innych kategorii, jednak widzianymi przez pryzmat zwykłego odbiorcy. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać, zapoznawać się z wyglądem i funkcją zabytków związanych z różnymi aspektami życia codziennego w antyku, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników z wyglądem, materiałem i stanem zachowania przedmiotów codziennego użytku, a także przedmiotów i zabytków innych kategorii (takich jak ołtarze, czy elementy uzbrojenia), jednak widzianych przez pryzmat zwykłego odbiorcy czy użytkownika. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać dane na temat przedmiotów związanych z danym aspektem życia codziennego, zapoznawać się z ich wyglądem oraz funkcją, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. Zajęcia będą miały charakter praktyczny: w trakcie zajęć powtórzymy zasady dokumentacji, w tym rysunku zabytków, także tych bardziej skomplikowanych. Zastanowimy się jak dokumentować dany zabytek, aby nie utracić żadnej informacji, a także jakiego rodzaju analizy laboratoryjne warto przeprowadzić. Na koniec spróbujemy dokonać przykładowych badań na wybranych grupach zabytków.

Literatura:

Cooper, C., New Approaches to Ancient Material Culture in the Greek & Roman World, 2020

Ng, D.Y., Swetnam-Burland, M., Reuse and Renovation in Roman Material Culture, 2019

Van Enckevort, H. et al., Roman Material Culture: Studies in honour of Jan Thijssen, 2009

HEROM. Journal on Hellenistic and Roman Material Culture (wybrane artykuły)

Szczegółowa literatura oraz źródła ilustracji i danych będą podawane w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

- KW_03 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych

- KW_04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię

- KW_09 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych

- KW_12 zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych

- KW_13 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych

- KW_15 zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa

- KU_01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji

- KU_02 potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji

- KU_03 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień

- KU_04 potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii

- KU_05 potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów

- KU_06 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym

- KU_07 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi

- KU_08 posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej

- KU_11 potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.

- KU_ potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.

- K_K04 jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji

- K_K05 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest wymagana obecność na zajęciach oraz wykonywanie bieżących zadań. Ocena końcowa będzie średnią ocen uzyskanych podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Tomas
Prowadzący grup: Agnieszka Tomas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników przedmiotami codziennego użytku, a także przedmiotami i zabytkami innych kategorii, jednak widzianymi przez pryzmat zwykłego odbiorcy. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać, zapoznawać się z wyglądem i funkcją zabytków związanych z różnymi aspektami życia codziennego w antyku, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników z wyglądem, materiałem i stanem zachowania przedmiotów codziennego użytku, a także przedmiotów i zabytków innych kategorii (takich jak ołtarze, czy elementy uzbrojenia), jednak widzianych przez pryzmat zwykłego odbiorcy czy użytkownika. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać dane na temat przedmiotów związanych z danym aspektem życia codziennego, zapoznawać się z ich wyglądem oraz funkcją, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. Zajęcia będą miały charakter praktyczny: w trakcie zajęć powtórzymy zasady dokumentacji, w tym rysunku zabytków, także tych bardziej skomplikowanych. Zastanowimy się jak dokumentować dany zabytek, aby nie utracić żadnej informacji, a także jakiego rodzaju analizy laboratoryjne warto przeprowadzić. Na koniec spróbujemy dokonać przykładowych badań na wybranych grupach zabytków.

Literatura:

Cooper, C., New Approaches to Ancient Material Culture in the Greek & Roman World, 2020

Ng, D.Y., Swetnam-Burland, M., Reuse and Renovation in Roman Material Culture, 2019

Van Enckevort, H. et al., Roman Material Culture: Studies in honour of Jan Thijssen, 2009

HEROM. Journal on Hellenistic and Roman Material Culture (wybrane artykuły)

Szczegółowa literatura oraz źródła ilustracji i danych będą podawane w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)