Kultura materialna w warsztacie archeologa antyku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DFKULMAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura materialna w warsztacie archeologa antyku |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria dla studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia dedykowane są studentom zainteresowanym kulturą świata antycznego oraz ich sąsiadów, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów europejskiego Barbaricum. Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom wyglądu i funkcji przedmiotów, w szczególności używanych na co dzień w świecie antycznym. Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników przedmiotami codziennego użytku, a także przedmiotami i zabytkami innych kategorii, jednak widzianymi przez pryzmat zwykłego odbiorcy. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać, zapoznawać się z wyglądem i funkcją zabytków związanych z różnymi aspektami życia codziennego w antyku, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników z wyglądem, materiałem i stanem zachowania przedmiotów codziennego użytku, a także przedmiotów i zabytków innych kategorii (takich jak ołtarze, czy elementy uzbrojenia), jednak widzianych przez pryzmat zwykłego odbiorcy czy użytkownika. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać dane na temat przedmiotów związanych z danym aspektem życia codziennego, zapoznawać się z ich wyglądem oraz funkcją, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. Zajęcia będą miały charakter praktyczny: w trakcie zajęć powtórzymy zasady dokumentacji, w tym rysunku zabytków, także tych bardziej skomplikowanych. Zastanowimy się jak dokumentować dany zabytek, aby nie utracić żadnej informacji, a także jakiego rodzaju analizy laboratoryjne warto przeprowadzić. Na koniec spróbujemy dokonać przykładowych badań na wybranych grupach zabytków. |
Literatura: |
Cooper, C., New Approaches to Ancient Material Culture in the Greek & Roman World, 2020 Ng, D.Y., Swetnam-Burland, M., Reuse and Renovation in Roman Material Culture, 2019 Van Enckevort, H. et al., Roman Material Culture: Studies in honour of Jan Thijssen, 2009 HEROM. Journal on Hellenistic and Roman Material Culture (wybrane artykuły) Szczegółowa literatura oraz źródła ilustracji i danych będą podawane w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
- KW_03 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych - KW_04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię - KW_09 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych - KW_12 zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych - KW_13 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych - KW_15 zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa - KU_01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji - KU_02 potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji - KU_03 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień - KU_04 potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii - KU_05 potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów - KU_06 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym - KU_07 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi - KU_08 posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej - KU_11 potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią. - KU_ potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią. - K_K04 jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji - K_K05 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest wymagana obecność na zajęciach oraz wykonywanie bieżących zadań. Ocena końcowa będzie średnią ocen uzyskanych podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Tomas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Tomas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników przedmiotami codziennego użytku, a także przedmiotami i zabytkami innych kategorii, jednak widzianymi przez pryzmat zwykłego odbiorcy. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać, zapoznawać się z wyglądem i funkcją zabytków związanych z różnymi aspektami życia codziennego w antyku, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się uczestników z wyglądem, materiałem i stanem zachowania przedmiotów codziennego użytku, a także przedmiotów i zabytków innych kategorii (takich jak ołtarze, czy elementy uzbrojenia), jednak widzianych przez pryzmat zwykłego odbiorcy czy użytkownika. W trakcie zajęć uczestnicy będą wyszukiwać dane na temat przedmiotów związanych z danym aspektem życia codziennego, zapoznawać się z ich wyglądem oraz funkcją, przyglądać się materiałom z jakich je wykonywano, a następnie trenować ich dokumentację oraz analizę. Zajęcia będą miały charakter praktyczny: w trakcie zajęć powtórzymy zasady dokumentacji, w tym rysunku zabytków, także tych bardziej skomplikowanych. Zastanowimy się jak dokumentować dany zabytek, aby nie utracić żadnej informacji, a także jakiego rodzaju analizy laboratoryjne warto przeprowadzić. Na koniec spróbujemy dokonać przykładowych badań na wybranych grupach zabytków. |
|
Literatura: |
Cooper, C., New Approaches to Ancient Material Culture in the Greek & Roman World, 2020 Ng, D.Y., Swetnam-Burland, M., Reuse and Renovation in Roman Material Culture, 2019 Van Enckevort, H. et al., Roman Material Culture: Studies in honour of Jan Thijssen, 2009 HEROM. Journal on Hellenistic and Roman Material Culture (wybrane artykuły) Szczegółowa literatura oraz źródła ilustracji i danych będą podawane w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.