Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Łacina dojrzałego i późnego średniowiecza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DFLADO
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Łacina dojrzałego i późnego średniowiecza
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria dla studiów II stopnia
Zajęcia fakultatywne dla studiów dziennych drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Założenia (opisowo):

Studenci powinni mieć ukończony dwuletni kurs języka łacińskiego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia, przeznaczone dla studentów archeologii, mają na celu zaznajomienie studentów z osobliwościami łaciny dojrzałego i późnego średniowiecza z zakresu ortografii, fleksji, składni i leksyki, w stopniu umożliwiającym samodzielne tłumaczenie tekstów. Stosowaną metodą jest wspólna lektura tekstu, której towarzyszy objaśnianie napotykanych osobliwości ortograficznych, gramatycznych i leksykalnych; studenci podczas zajęć tłumaczą zarówno teksty prozatorskie, jak i poetyckie.

Pełny opis:

Zajęcia, przeznaczone dla studentów archeologii, mają na celu zaznajomienie studentów z osobliwościami łaciny dojrzałego i późnego średniowiecza z zakresu ortografii, fleksji, składni i leksyki, w stopniu umożliwiającym samodzielne tłumaczenie tekstów. Stosowaną metodą jest wspólna lektura tekstu, której towarzyszy objaśnianie napotykanych osobliwości ortograficznych, gramatycznych i leksykalnych; studenci podczas zajęć tłumaczą zarówno teksty prozatorskie, jak i poetyckie.

Zaliczenie przedmiotu wymaga znacznej liczby godzin przeznaczonej na pracę własną. Przygotowanie do zajęć umożliwiające aktywne w nich uczestnictwo powinno wynosić około 2,5 godziny pracy własnej tygodniowo.

Literatura:

Zajęcia prowadzone są bez obowiązkowego podręcznika, na bazie tekstów przygotowanych przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca:

J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego

Słowniki:

K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski

J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski

M. Plezia, Słownik łacińsko-polski

A. Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski

J. Sondel, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków

Efekty uczenia się:

Wiedza, którą student nabywa podczas kursu łaciny dojrzałego i późnego średniowiecza, jest elementarna dla umiejętności zrozumienia tekstu zapisanego w łacinie tej epoki. Student z niniejszych zajęć wynosi pewną znajomość osobliwości ortograficznych, gramatycznych i leksykalnych łaciny dojrzałego i późnego średniowiecza i potrafi wykorzystać tę wiedzę do zrozumienia różnych typów tekstów. Student posiada również umiejętności warsztatowe (posługiwanie się słownikami) umożliwiające kontynuowanie samodzielnej pracy w zakresie tłumaczenia, rozumienia i interpretacji średniowiecznych źródeł łacińskich. Dodatkowo, poznając kontekst kulturowy czytanych tekstów docenia ich znaczenie dla historii kultury europejskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się ocena przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (50%) oraz ocena z pisemnego zaliczenia przekładu średniowiecznego tekstu łacińskiego (50%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Płóciennik
Prowadzący grup: Tomasz Płóciennik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)