Od iliryjskich piratów do rzymskich legionistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DFPIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Od iliryjskich piratów do rzymskich legionistów |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria dla studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o podstawowych stanowiskach archeologicznych na Półwyspie Bałkańskim i o możliwościach, jakie dają badaczowi znaleziska archeologiczne. Zajęcia pomyślane są tak, by dać studentom podstawową wiedzę oraz wiedzę o możliwościach dalszego jej poszerzania. Omawiane będą stanowiska archeologiczne, zabytki i ich interpretacja, ogromna rola położenia geograficznego stanowiska. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU (nie referatów studentów!). Mają zawsze ten sam schemat (prezentacja Power Point, bardzo bogato ilustrowana): 1. przedstawienie ogólnego celu danych zajęć 2. przedstawienie celów szczegółowych (od 5 do 8) 3. wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. 4. podsumowanie. |
Pełny opis: |
.Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o podstawowych stanowiskach archeologicznych na Półwyspie Bałkańskim i o możliwościach, jakie dają badaczowi znaleziska archeologiczne. Studenci uczą się interpretacji znalezisk nieruchomych i ruchomych, w celu odtworzenia procesów zachodzących w przeszłości, funkcji przedmiotu w życiu dawnych społeczeństw. Zajęcia uczą studentów analizy i wyciągania wniosków na podstawie konkretnych baz danych. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU zawsze według tego samego schematu. : przedstawiane zagadnienie w postaci prezentacji Power Point, b. bogato ilustrowanej, zawsze w tym samym schemacie: cel ogólny zajęć, następnie cele szczegółowe. Wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. Następnie podawane są w tematy do dyskusji, lub do wykonywania krótkich "zadań" w przypadku pracy zdalnej. TEMATYKA ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie : tematyka, organizacja, zasady zaliczenia ------------------------------------------------------------------------------------------------- moduł I. PIRACI 2. Risan – w siedzibie iliryjskich piratów (archeologia) 3. Quiz do rozwiązania na platformie Kampus2 (nie podlega ocenie) 4. Konferencja Wydziałowa 5. Risan – w siedzibie herszta piratów Ballaiosa (znaleziska monet, wielki skarb) 6. Pirackim lembosem między wyspami Adriatyku 7. Zaplecze iliryjskich piratów - na górskich szlakach ------------------------------------------------------------------------------------------------- moduł II. PROPHĒTAI 8. W oparach absurdu 9. Starożytny Grek u szefa wszystkich bogów 10. Magia teatru (TYLKO ONLINE) 11. Na ateńskim akropolu 12. Trochę małych sensacyjek i wielkich sensacji ------------------------------------------------------------------------------------------------- moduł III. LEGIONIŚCI 13. Novae – trochę o życiu legionisty (archeologia) 14. Novae – trochę kultury tam gdzie trudno o kulturę (znaleziska monet) 15. Szlakiem rzymskich cesarzy ------------------------------------------------------------------------------------------------- |
Literatura: |
podawana na bieżąco na każdych zajęciach |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE K_W01; ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02; zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii K_W03; ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych K_W04; ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię K_W06; ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach starożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu znalezisk archeologicznych K_W11; ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii Bałkanów K_W12; zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych K_W13; zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI K_U04; potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii klasycznej K_U05; potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów K_U06; potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym K_U08; posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej K_U09; potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne K_U11; potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą terminologią K_U12; potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą terminologią K_U19; potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO K_K01; jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów K_K02; jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów archeologicznych i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K03; jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych / numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K04; jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych, numizmatycznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji K_K05; jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K06; jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności K_K07; jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K12; jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym K_K13; jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie numizmatyki K_K16; jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę: Dwa rodzaje zaliczenia DO WYBORU: 1. KOLOKWIUM CAŁOŚCIOWE (każdy może do niego przystąpić, kto ma takie życzenie) 2. KOLOKWIA CZĄSTKOWE - z mniejszej porcji materiału (po każdym module). Aby przystąpić do częściowych kolokwiów należy spełnić warunek obecności (dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności). OCENA KOŃCOWA Z KONWERSATORIUM JEST ŚREDNIĄ Z TRZECH KOLOKWIÓW. Dokładne wyjaśnienie podane będzie na pierwszych zajęciach, tzw. spotkanie pertraktacyjne, dlatego zaleca się na nim być. Terminy wszystkich kolokwiów (całościowego, częściowych, poprawkowego) podane są na pierwszych zajęciach, w prezentacji dostępnej na platformie Kampus przez cały semestr. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Ciołek | |
Prowadzący grup: | Renata Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.