Budujemy nowy dom, świątynię, pałac. Techniki budowlae na Bliskim Wschodzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DKBUDBW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Budujemy nowy dom, świątynię, pałac. Techniki budowlae na Bliskim Wschodzie |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone dla zainteresowanych starożytnym Bliskim Wschodem, ale też – budownictwem mieszkalnym w szerszym ujęciu, uczestnicy z innych „kręgów kulturowych” mile widziani. Podejmiemy tematykę tworzenia przestrzeni mieszkalnej, od fazy projektowania, przez rozmaite aspekty funkcjonowania/wykorzystywania tej przestrzeni, po etap opuszczenia i eksploracji archeologicznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone podstawowym materiałom (glina, kamień, drewno) stosownym w budownictwie starożytnego Bliskiego Wschodu oraz technikom budowlanym. Dużo miejsca zajmie omówienie sposobu produkcji cegieł zarówno tych suszonych na słońcu jak i wypalanych oraz historii ich zastosowania, różnych wymiarów i kształtów do konstrukcji ścian, podłóg oraz do dekoracji budowli. Omówione zostaną podstawowe techniki budowlane: wątki ceglane i kamienne, konstrukcja otworów okiennych i drzwiowych oraz sposoby przykrycia pomieszczeń (dachy płaskie, sklepienia). Część zajęć będzie też poświęcona analizie planów domostw i budowli publicznych – świątynnych i pałacowych zarówno przy uwzględnieniu interpretacji tradycyjnych jak jak znaczeniowo-symbolicznych, próbując określić funkcje pomieszczeń, (do czego konieczne jest rozpoznanie depozytów użytkowania/warstw nadpodłogowych”, jako źródła interpretacji krótko- i długotrwałego użytkowania budynków oraz analiza wyposażenia pomieszczeń (paleniska, piece, platformy, kanalizacja) i elementów dekoracyjnych. |
Literatura: |
(opracowania ogólne i metodologiczne; publikacje wykopalisk – do ustalenia, po wyborze tematów przez uczestników): O. Aurenche, La maison orientale, l'architecture du Proche Orient Ancien des origines au milieu du quatrième millénaire, Paris 1983. D. i A. Benedyktowicz, Dom w tradycji ludowej, Wrocław 1992. M. Heidegger, Budować, mieszkać, myśleć, (w:) Eseje zebrane (wybór i opracowanie K. Michalski), Warszawa 1977, 317-334. S. Kent (ed.), Domestic Architecture and the Use of Space. An Interdisciplinary Cross- Cultural Study, Cambridge 1990. B. Muller, “Architectural models' of the Near-East and Eastern Mediterranean: a Global Approach Introduction (Neolithic-Ist millenium BC)”, w: Proceedings of the 8th ICAANE, 30 April-4 May 2012 Warszawa 2014 M. Müller (ed.), Household Studies in Complex Societies. (Micro) Archaeological and Textual Approaches, Chicago 2013. P. Pfälzner, Haus und Haushalt. Wohnformen des dritten Jahrtausends vor Christus in Nordmesopotamien, Mainz am Rhein 2001. W. Rybczyński, Dom. Krótka historia idei, Gdańsk, Warszawa 1996. L. Rainville, Investigating Upper Mesopotamian Households Using Micro-Archaeological Techniques, Oxford 2005 |
Efekty uczenia się: |
Poszerzona wiedza o reprezentatywnych budowlach starożytnego Bliskiego Wschodu, wraz z umiejętnością ich interpretacji, co umożliwi studentowi swobodne poruszanie się w tematyce materiałów i technik budowlanych także na obszarach sąsiednich- Egipt, Azja Środkowa. K_W01 student zna podstawową terminologię z zakresu materiałów konstrukcyjnych i technik budowlanych i rozumie ich rolę kulturze. K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji pozostałości architektonicznych charakterystycznych dla poszczególnych okresów w dziejach starożytnego Bliskiego Wschodu. K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych nad budownictwem starożytnym K_U10 Student potrafi rozpoznawać najważniejsze typu budowli starożytnego Bliskiego Wschodu, identyfikować ich pochodzenie i chronologię. K_K04 Student potrafi poprawnie zinterpretować źródła archeologiczne i historyczne, aby poznać zmiany zachodzące w budownictwie starożytnego Bliskiego Wschodu, ma również świadomość wieloaspektowości takiej analizy w odniesieniu do sąsiednich kultur (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w części dyskusyjnej; opracowanie i prezentacja wybranej budowli wraz z jej kontekstem historycznym i archeologicznych w ramach jednego z zaproponowanych schematów analitycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Kaim, Dorota Ławecka | |
Prowadzący grup: | Barbara Kaim, Dorota Ławecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.