Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ceramika egipska - teoria i praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DKCERA
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ceramika egipska - teoria i praktyka
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie źródłaarcheologicznego jakim są naczynia ceramiczne, ze szczególnym uwzględnieniem ceramiki Egiptufaraońskiego, oraz nauka ich poprawnej dokumentacji (szczególnie rysunkowej).

Pełny opis:

Zajęcia podzielone będą na dwie części: teoretyczną (wykłady) i praktyczną (ćwiczenie dokumentacji)

Teoretyczna część zajęć poruszy następujące

zagadnienia:

- właściwości naczyń ceramicznych;

- surowce wykorzystywane do produkcji ceramicznej;

- proces i metody produkcji naczyń;

- funkcje naczyń ceramicznych w dawnych

społecznościach, szczególnie w Egipcie faraońskim;

- socjoekonomiczne znaczenie ceramicznych naczyń w

dawnych społecznościach, szczególnie w Egipcie

faraońskim;

- typy naczyń występujących w Egipcie faraońskim, z

podziałem na okresy;

- znaczenie ceramiki jako źródła archeologicznego;

- metody badań naczyń ceramicznych: analizy

typologiczne, chronologiczne, technologiczne,

funkcjonalne, archeometryczne, etnoarcheologiczne,

eksperymentalne;

- metody dokumentacji ceramiki: sortowanie, liczenie,

opis, rysunek, fotografia, digitalizacja i przygotowywanie

dokumentacji do publikacji.

Praktyczna część zajęć będzie polegała na wykonaniu

opisu i rysunku (ręcznego oraz przerysu w programie

komputerowym) wybranych fragmentów ceramiki.

Literatura:

Arnold, D., Bourriau, J. (eds), An Introduction to Ancient

Egyptian Pottery, Mainz am Rhein 1993.

Bourriau, J., Nicholson, P., Rose, P., “Pottery”, in: T.

Nicholson, I. Shaw (eds), Ancient Egyptian Materials and

Technology, Cambridge 2000, 121-147.

Wodzińska, A., A Manual of Egyptian Pottery (Volumes 1-

4), Boston 2010.

David, R. (ed.), Concise Manual for Ceramic Studies from

the Nile Valley to the Middle East, Paris 2022.

Bader, B., “Ancient Egyptian Pottery”, in: I. Shaw, E.

Bloxam (eds), The Oxford Handbook of Egyptology,

online edition, 2017.

3

Aston, D., “2. Techniques of Recording and Description”,

in: D. Aston, Die Keramik des Grabungsplatzes Q1,

Mainz am Rhein 1998, 7-52.

Sinopoli, C., Approaches to Archaeological Ceramics,

New York 1991.

Horejs, B., Jung, R., Pavúk, P. (eds), Analysing Pottery.

Processing – Classification – Publication, Bratislava

2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie:

K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię

stosowane w archeologii

K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy

i interpretacji źródeł archeologicznych

K_W10 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i

technikach dokumentacji źródeł archeologicznych

K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości

surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne

społeczności

Umiejętności: student potrafi:

K_U10 rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury

materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je

dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i

interpretację

K_U12 rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i

klasyfikować źródła archeologiczne

K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami a

dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi

K_U14 zastosować odpowiednie metody i techniki

archeologiczne

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

K_K03 doceniania niepowtarzalnych wartości źródeł

archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości

człowieka

K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł

archeologicznych i historycznych ze świadomością

wieloaspektowości interpretacji

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę składają się: wykonanie opisu i rysunku 10

fragmentów ceramiki oraz obecność i aktywność na

zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione

nieobecności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)