Ceramika naczyniowa jako źródło archeologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DKCERNAC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ceramika naczyniowa jako źródło archeologiczne |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem tych zajęć jest zapoznanie słuchaczy z możliwościami badań dawnych procesów historycznych na podstawie jednego z najważniejszych źródeł archeologicznych jakim jest ceramika naczyniowa. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch bloków tematycznych. Blok pierwszy dotyczy zagadnień wstępnych: terminologii, podstawowej problematyki badawczej, rodzaju źródeł, stanu ich zachowania i metodyki badań. W tej części zajęć ceramika naczyniowa będzie omawiana jako źródło bezpośrednie w badaniach historycznych dotyczących takich zagadnień jak: rozwój garncarstwa i innych zjawisk kulturowych z tym związanych. W bloku drugim ceramika naczyniowa zostanie ujęta jako źródło pośrednie w badaniach o szerszym zakresie tematycznym obejmującym historię gospodarczą i polityczną a zjawiska kulturowe z tym związane będą umieszczone w szerszym kontekście historycznym. Dzięki temu ceramika naczyniowa posłuży nam do śledzenia kontaktów politycznych, gospodarczych i kulturowych, rekonstrukcji struktur społecznych, ich wiedzy, wierzeń, istotnych aspeków życia codziennego takich jak: dieta, sposób przechowywania i przygotowywania pożywienia. Istotną kwestią badawczą jest też ustalenie roli garncarza w danej społeczności, za którą kryje się zapotrzebowanie na naczynia z gliny i ich wartość materialna. Tematy zajęć Blok I 1. Wprowadzenie. Zagadnienia wstępne. 2. Ceramika naczyniowa jako obiekt badań. Metodyka badań. 3. Surowiec i technologia. 4. Formy naczyń. 5. Ornamentyka. Inne znaki na powierzchni naczyń. Blok II 6. Funkcja naczyń w życiu codziennym. 7. Funkcja naczyń w gospodarce i handlu. 8. Funkcja naczyń w życiu pozagrobowym. 9. Naczynia kultowe i naczynia o specjalnym przeznaczeniu. 10. Ceramika naczyniowa jako źródło do poznawania historii politycznej i gospodarczej. 11. Ceramika naczyniowa jako źródło w badaniach społecznych. 12. Ceramika naczyniowa jako materiał wykorzystywany wtórnie. 13. Ceramika naczyniowa jako czynnik datujący. 14. Zaliczenia. 15. Co nowego w badaniach ceramiki naczyniowej? Podsumowanie. |
Literatura: |
Cooper Emmanuel, A History of World Pottery, New York 1981. Hołubowicz Włodzimierz, Garncarstwo wiejskie zachodnich terenów Białorusi, Toruń 1950. Hunt Alice, The Oxford Handbook of Archaeological Ceramic Analysis, Oxford University Press, 2016. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199681532.001.0001 Orton Clive, Hughes Michael, Pottery in Archaeology, London, 2014.(online) https://doi.org/10.1017/CBO9780511920066 Rice Prudence M., Pottery Analysis, Second Edition, A Sourcebook, Chicago, 2015. Podany spis literatury zostanie uzupełniony w trakcie ralizacji programu zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – absolwent zna i rozumie K_W01 - zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w ceramologii. K_W06 – ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych problemach badawczych dotyczących badań ceramiki naczyniowej obejmujących terminologię, teorie badawcze, metodologię i metodykę badań. K_W08 – ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju garncarstwa i jego roli w kulturze na różnych obszarach i w różnych okresach chronologicznych. K_W11- ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju ceramologii i o znaczeniu tej gałęzi nauki w badaniach archeologicznych i historycznych. Ponadto ma świadomość: że badania z zakresu ceramologii mają charakter badań interdyscyplinarnych i że stanowiska archeologiczne są potencjalnie bogatym źródłem informacji o dawnych społeczeństwach na podstawie rozwoju garncarstwa. Umiejętności – absolwent potrafi: K_U01 – wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach związanych z badaniami nad ceramiką naczyniową i o ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji. K_U02 - samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne związane z badaniami nad ceramiką naczyniową dobierając właściwe metody analityczne, dokonując ich krytycznej analizy i twórczej interpretacji. K_U03 – kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień garncarstwa w przeszłości. K_U07 – wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami społecznymi, których wynikiem jest garncarstwo. Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K01 – wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz do konfrontowania jej z opiniami ekspertów. K_K02 – uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów, źródeł pisanych, ikonograficznych i etnograficznych oraz wynikających z archeologii doświadczalnej związanych z garncarstwem jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości. K_K03 – oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych jakimi są naczynia gliniane i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka, w tym poznawania dawnych społeczności i ich kontekstu politycznego, gospodarczego i kulturowego. K_K04 – krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych związanych z garncarstwem i ma świadomość ich wieloaspektowej interpretacji K_K05 – wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, w tym historii kultury. Garncarstwo jest częścią kultury. K_K06 – upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, w tym historii garncarstwa dawnych społeczeństw i podkreślania jej znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności. K_K07 – krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. K_K08 – inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych, w tym badań dawnych społeczeństw na podstawie ceramiki naczyniowej. K_K11 – propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowania decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, które mogą być podstawą źródłową historii garncarstwa. K_K12 – uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym w badaniach archeologicznych nad rozwojem garncarstwa. K_K16 – jest gotów do rozwijania dorobku archeologii, w tym historii garncarstwa i jego roli w badaniach przeszłości i podtrzymywania etosu zawodu archeologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach, wykonanie poprawnie co najmniej trzech zadań polegających na pracy z materiałem i zdany sprawdzian końcowy. Sprawdzian odbędzie się w formie pisemnej w trybie stacjonarnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Łukaszewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Łukaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.