Dziedzictwo archeologiczne parków narodowych Ameryk i Oceanii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DKDZIEDZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Dziedzictwo archeologiczne parków narodowych Ameryk i Oceanii |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z dziedzictwem kulturowym, szczególnie archeologicznym znajdującym się na terenach wybranych Parków Narodowych w Amerykach i w Oceanii. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia dotyczące zasad funcjonowania Parków Narodowych, z szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa archeologicznego. W trakcie zajęć zostaną zasygnalizowane aspekty ogólnokulturowe, społeczne, turystyczne a także prawne. Zaprezentowane zostaną wybrane Parki Narodowe a w nich najważniejsze stanowiska I zmiany podejścia do ich funkcjonowania I prowadzonych badań na przestrzeni czasu. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą składały się z bloków tematycznych podzielonych wedle kryterium geograficznego. Zaprezentowane zostaną wybrane Parki Narodowe z obszaru obu Ameryk oraz Oceanii. Co pozwoli na szerokie panoramiczne zaprezentowanie problematyki i lokalnych zalezności etniczno- kulturowanych, które czesto determinują formy funkcjonowania dziedzictwa archeologicznego w obrębie struktury Parku. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję poznać wybrane kultury archeologiczne związane z obszarami aktualnych Parków Narodowych. Dobór Parków zostanie opierał się głównie na dziedzictwie archeologicznym, jednak w trakcie semestru studenci będą mieli okazję zapoznać się z problematyką społeczną, prawną czy turystyczną prezentowanych terenów. Niektóre Parki Narodowe ze względu na wysokie zagęszczenie pozostałości archeologicznych będą wymagały bardziej szczegółowego omówienia. Większość prezentowanych Parków znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO z tego względu zostaną również zasygnalizowane zarówno 2 wady jak i zalety płynące z tego prestiżowego wyróżnienia. Docelowo zajęcia będą składać się z dwóch części. Podczas pierwszej prowadzący przedstawi ogólne wprowadzenie do tematu, a następnie będzie miała miejsce dyskusja w oparciu o zadaną literaturę moderowana przez prowadzącego. |
Literatura: |
Zostanie podana na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W03; K_W06; K_W07; K_W08; K_W10 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk przyrodniczych i ścisłych rozumie związek między interdyscyplinarnością funkcjonowania Parków Narodowych a zachowaniem i popularyzacją dziedzictwa archeologicznego ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie możliwości badania i ochrony dziedzictwa archeologicznego w specyficznym środowisku Parków. ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji i eksploracji stanowisk archeologicznych Umiejętności: K_U02; K_U03; K_U10; K_U14; K_U20 Student umie: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje pozyskane z różnych analiz intersdyscyplinarnych samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne w badaniach stanowisk w zróżnicowanym środowisku naturalnym i 3 społecznym przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych Kompetencje społeczne: K_K01; K_K04; K_K05 Student jest gotów do: wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych z wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i potrafi analizować rozmaite kategorie źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie składową na podstawie: Wystąpień w trakcie zajęć (30%): oceniany będzie aktywny i merytoryczny udział w dyskusji i umiejętność formułowania wniosków na podstawie zadanej literatury przedmiotu oraz materiałów omawianych przez prowadzących Egzamin końcowy (70%): w jego skład wchodzić będą pytania otwarte i zamknięte sprawdzające wiedzę z zakresu prezentowanych informacji w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Sobczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Sobczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.