Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziedzictwo archeologiczne parków narodowych Ameryk i Oceanii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DKDZIEDZ
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziedzictwo archeologiczne parków narodowych Ameryk i Oceanii
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym

z dziedzictwem kulturowym, szczególnie

archeologicznym znajdującym się na terenach

wybranych Parków Narodowych w Amerykach i w

Oceanii. Podczas zajęć zostaną omówione

zagadnienia dotyczące zasad funcjonowania Parków

Narodowych, z szczególnym uwzględnieniem

dziedzictwa archeologicznego. W trakcie zajęć

zostaną zasygnalizowane aspekty ogólnokulturowe,

społeczne, turystyczne a także prawne.

Zaprezentowane zostaną wybrane Parki Narodowe

a w nich najważniejsze stanowiska I zmiany

podejścia do ich funkcjonowania I prowadzonych

badań na przestrzeni czasu.

Pełny opis:

Zajęcia będą składały się z bloków tematycznych

podzielonych wedle kryterium geograficznego.

Zaprezentowane zostaną wybrane Parki Narodowe z

obszaru obu Ameryk oraz Oceanii. Co pozwoli na

szerokie panoramiczne zaprezentowanie

problematyki i lokalnych zalezności etniczno-

kulturowanych, które czesto determinują formy

funkcjonowania dziedzictwa archeologicznego w

obrębie struktury Parku. Podczas zajęć studenci

będą mieli okazję poznać wybrane kultury

archeologiczne związane z obszarami aktualnych

Parków Narodowych. Dobór Parków zostanie opierał

się głównie na dziedzictwie archeologicznym, jednak

w trakcie semestru studenci będą mieli okazję

zapoznać się z problematyką społeczną, prawną czy

turystyczną prezentowanych terenów.

Niektóre Parki Narodowe ze względu na wysokie

zagęszczenie pozostałości archeologicznych będą

wymagały bardziej szczegółowego omówienia.

Większość prezentowanych Parków znajduje się na

Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO z tego

względu zostaną również zasygnalizowane zarówno

2

wady jak i zalety płynące z tego prestiżowego

wyróżnienia.

Docelowo zajęcia będą składać się z dwóch części.

Podczas pierwszej prowadzący przedstawi ogólne

wprowadzenie do tematu, a następnie będzie miała

miejsce dyskusja w oparciu o zadaną literaturę

moderowana przez prowadzącego.

Literatura:

Zostanie podana na zajęciach

Efekty uczenia się:

Wiedza: K_W03; K_W06; K_W07; K_W08; K_W10

 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu,

analizy i interpretacji źródeł archeologicznych

 ma podstawową wiedzę o powiązaniach

archeologii z innymi dziedzinami oraz

dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk

przyrodniczych i ścisłych

 rozumie związek między

interdyscyplinarnością funkcjonowania

Parków Narodowych a zachowaniem i

popularyzacją dziedzictwa archeologicznego

 ma podstawową wiedzę o głównych

kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych

osiągnięciach w zakresie możliwości badania

i ochrony dziedzictwa archeologicznego w

specyficznym środowisku Parków.

 ma uporządkowaną wiedzę ogólną o

metodach i technikach dokumentacji i

eksploracji stanowisk archeologicznych

Umiejętności: K_U02; K_U03; K_U10; K_U14;

K_U20

Student umie:

 wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować i użytkować informacje

pozyskane z różnych analiz

intersdyscyplinarnych

 samodzielnie interpretować źródła

archeologiczne, dobierając właściwe metody

analityczne, oraz zaprezentować uzyskane

wyniki pracy

 rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury

materialnej łącznie z kontekstem oraz

właściwie je dokumentować i przeprowadzać

ich krytyczną analizę i interpretację

 zastosować odpowiednie metody i techniki

archeologiczne w badaniach stanowisk w

zróżnicowanym środowisku naturalnym i

3

społecznym

 przygotowywać prace pisemne dotyczące

zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem

różnych materiałów źródłowych

Kompetencje społeczne: K_K01; K_K04; K_K05

Student jest gotów do:

 wykorzystywania posiadanej przez siebie

wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy

konieczności konfrontowania jej z opiniami

ekspertów

 krytycznej oceny interpretacji źródeł

archeologicznych z wykorzystaniem

wieloaspektowej interpretacji

 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy

na temat kompleksowej natury kultury i potrafi

analizować rozmaite kategorie źródeł dla

odtworzenia przeszłości człowieka

Metody i kryteria oceniania:

Ocena będzie składową na podstawie:

Wystąpień w trakcie zajęć (30%): oceniany będzie

aktywny i merytoryczny udział w dyskusji i

umiejętność formułowania wniosków na podstawie

zadanej literatury przedmiotu oraz materiałów

omawianych przez prowadzących

Egzamin końcowy (70%): w jego skład wchodzić

będą pytania otwarte i zamknięte sprawdzające

wiedzę z zakresu prezentowanych informacji w

trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Sobczyk
Prowadzący grup: Maciej Sobczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)