Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia osadnicza w Egipcie i Sudanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DKEGSUD
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia osadnicza w Egipcie i Sudanie
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym

z archeologią osadniczą na terenie Egiptu i Sudanu.

Omówiony zostanie materiał datowany na okres

faraoński. W części teoretycznej studenci zostaną

zapoznani z głównymi założeniami archeologii

osadniczej jak i archeologii gospodarstw domowych.

W dalszej części zostaną przedstawione

najważniejsze i najlepiej rozpoznane ośrodki

osadnicze datowane na okres od Starego Państwa

do Trzeciego Okresu Przejściowego. Podczas

omawiania poszczególnych miast poruszone

zostaną również zagadnienia związane z aspektami

ekonomicznymi i społecznymi tych ośrodków jak

również gospodarstw domowych.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z

badaniami osadniczymi z okresu faraońskiego na

terenie dzisiejszego Egiptu i Sudanu.

Konwersatorium rozpocznie się od wprowadzenia

teoretycznego, które będzie miało na celu

zapoznanie studentów z założeniami archeologii

osadniczej jak i archeologii gospodarstw domowych.

Zostaną przedstawione i pokrótce omówione

najważniejsze kierunki badań nad tymi

zagadnieniami. Dalsza część zajęć będzie się

skupiała na zaprezentowaniu materiału osadniczego

pochodzącego z terenów dzisiejszego Egiptu i

Sudanu. Zostaną omówione typy ośrodków

osadniczych (stolice państwa i nomów, osady

robotników, fortece, mniejsze ośrodki

prowincjonalne) oraz cechy na podstawie których są

one rozróżniane. Następnie, w kolejności

chronologicznej, od okresu Starego Państwa do

Trzeciego Okresu Przejściowego, zostaną

zaprezentowane najważniejsza stanowiska

osadnicze z omówieniem historii badań, układu

urbanistycznego oraz rodzajów budynków tam

występujących. Poszczególne stanowiska staną

pretekstem do omówienia ekonomicznych i

społecznych aspektów życia codziennego

starożytnych Egipcjan.

W ramach zaliczenia każdy z uczestników będzie

musiał przygotować prezentację na jeden z

zaproponowanych tematów dotyczących zagadnień

związanych z funkcjonowaniem osad i gospodarstw

domowych.

Literatura:

A. Bats (ed.), 2023, Storage in Ancient Egypt and

Nubia: Earthen Architecture and Building

Techniques, Leiden: Sidestone Press.

B.J. Kemp and A. Stevens, 2010a, Busy Lives at

Amarna: Excavations in the Main City (Grid 12 and

the House of Ranefer, N49.18), Excavation Memoir

90, 91, London Cambridge: Egypt Exploration

Society.

L. Giddy, 1999, The Survey of Memphis: The New

Kingdom and Post-New Kingdom Objects,

Excavation Memoir 64, London: Egypt exploration

society

A. Koltsida, 2007, Social Aspects of Ancient

Egyptian Domestic Architecture, BAR International

Series 1608. Oxford: Archaeopress.

N. Moeller, 2015, The Archaeology of Urbanism in

Ancient Egypt: From the Predynastic Period to the

End of the Middle Kingdom, Cambridge: Cambridge

University Press.

J. C. Moreno García, 2011, Village, w: E. Frood and

W. Wendrich (eds), Oxford Egyptoological

Bibliography.

J. C. Moreno García, 2011, Household, w: E. Frood

and W. Wendrich (eds), Oxford Egyptoological

Bibliography.

M. Müller (ed.), 2015. Household Studies in

Complex Societies. (Micro) Archaeological and

Textual Approaches, The University of Chicago

Oriental Institute Seminars 10, Chicago: The

University of Chicago Press.

Efekty uczenia się:

K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię

stosowane w archeologii osadniczej

K_W09 zna i rozumie podstawowe metody

analizy i interpretacji różnych wytworów kultury,

właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół

badawczych w zakresie archeologii osadniczej

K_W11 zna i rozumie podstawowe metody

analizy i interpretacji informacji zawartych w

publikacjach naukowych dotyczących archeologii

osadniczej

Umiejętności: student potrafi:

K_U03 samodzielnie interpretować źródła

archeologiczne pochodzące z kontekstów

osadniczych, dobierając właściwe metody

analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki

pracy

K_U09 posługiwać się podstawowymi

pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi

właściwymi dla archeologii osadniczej

K_U10 rozpoznawać różne rodzaje wytworów

kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz

właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich

krytyczną analizę i interpretację

K_U12 rozpoznawać, analizować,

wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne

pochodzące z kontekstów osadniczych

K_U13 wykrywać proste zależności między

artefaktami a dawnymi aktywnościami i i

wytwórczością rzemieślniczą

K_U14 zastosować odpowiednie metody i

techniki archeologiczne do pracy z materiałem z

kontekstów osadniczych

K_U17 przygotowywać wystąpienia ustne

dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu

opracowania zagadnień związanych z archeologią

osadniczą w Egipcie i Sudanie

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

K_K03 docenić niepowtarzalne wartości

źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu

starożytnych aktywności i rzemiosła

K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł

archeologicznych i historycznych ze świadomością

wieloaspektowości interpretacji

Metody i kryteria oceniania:

Oceny będą wystawiane na podstawie aktywności

na zajęciach oraz na podstawie jednej prezentacji

wybranego zagadnienia z archeologii osadniczej z

terenów Egiptu i Sudanu. Dopuszczalna jedna

nieusprawiedliwiona nieobecność.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Ryś-Jarmużek
Prowadzący grup: Agnieszka Ryś-Jarmużek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)