Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania eksperymentalne, doświadczanie i archeologia publiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DKEKS
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania eksperymentalne, doświadczanie i archeologia publiczna
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia mające na celu przybliżenie wybranych zagadnień z obszaru archeologii publicznej oraz badań eksperymentalnych w archeologii.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką archeologii publicznej, badań eksperymentalnych oraz doświadczaniem w archeologii i objaśnienie relacji miedzy tymi elementami. Równocześnie, uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób przeprowadzać eksperymenty, efektywnie popularyzować wiedzę archeologiczną, jakie są przydatne narzędzia w edukacji, a także jaką ma rolę spełniać archeolog w przestrzeni publicznej. W trakcie zajęć omawiane są przykłady wybranych eksperymentów i wydarzeń popularnonaukowych realizowanych w Polsce i na świecie. W efekcie studenci mają nabyć wiedzę, która umożliwi im samodzielne przygotowanie i realizację projektów w zakresie badań eksperymentalnych i popularyzacji archeologii. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.

Treści programowe:

1. Czym są badania eksperymentalne, doświadczanie i archeologia publiczna?

2. Co daje nam archeologia eksperymentalna?

3. Czy możemy doświadczać przeszłości?

4. Jaką rolę spełnia archeolog w przestrzeni publicznej?

5. Jak efektywnie edukować i popularyzować wiedzę archeologiczną?

6. Przegląd wybranych eksperymentów przeprowadzonych w Polsce i Europie.

7. Przegląd wybranych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym.

8. Z wizytą w Biskupinie - archeologia doświadczalna i popularyzacja na terenie rezerwatu przy Muzeum Archeologicznym w Biskupinie.

9. Przedstawienie propozycji własnych projektów o charakterze popularnonaukowym lub badań eksperymentalnych.

10. Uczestnictwo w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.

Literatura:

Chowaniec R. 2010. Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i promocji, Warszawa.

Coles J. 1977. Archeologia eksperymentalna, Warszawa.

Comis L. 2010. Experimental Archeology: methodology and new perspectives in Archeological Open Air Museums, EuroREA 7, s. 9-12.

Cunningham, J. Heeb, R. Paardekooper (red.) 2008. Experiencing Archaeology by Experiment, Exeter.

Ferguson J.R. (red.) 2010. Designing Experimental Research in Archaeology. Examining Technology Through Production and Use, Colorado.

Gürsu, I. (red.) 2019. Public archaeology: theoretical approaches and current practices, London.

Harding A. F. (red.) 1999. Experiment and Design. Archaeological Studies in Honour of John Coles, Oxford and Oakville.

Hurcombe L. 2004. Experimental Archaelogy. W: C. Renfrew, P. Bahn (red.), Archaeology: The Key Concepts, London, s. 83–87.

Mathieu J. R. (red.) 2002. Experimental archaeology, replicating past objects, behaviors and processes, BAR International Series 1035, Oxford.

Moshenska G. (red.) 2017. Key concepts in public archaeology, London.

Outram A. K. 2008. Introduction to experimental Archaeology, World Archaeology 40 (1), s. 1–6.

Pawleta M. 2016 Przeszłość we współczesności. Studium metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej, Poznań.

Petersson B., Narmo L.E. (red.) 2011. Experimental Archaeology. Between Enlightenment and Experience, Värnamo.

Shimada I. 2005. Experimental Archaeology, W: H.D.G. Maschner, C. Chippindale (red.), Handbook of Archaeological Methods, vol. I, Lanham, New York, Toronto, Oxford, s. 603–642.

Stone P., Planel P.G. (red.) 1999. The Constructed Past. Experimental archeology, education and the public, London–New York.

Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.) 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.

Williams, H., Pudney, C., Ezzeldin, A. (red.) 2019. Public archaeology: arts of engagement, Oxford.

Public Archeology (czasopismo)

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologicznych badaniach eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących badań eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W17 ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu

dziedzictwa kulturowego

K_W19_ zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych w zakresie przeprowadzonych na nich badań eksperymentalnych i ich popularyzacji i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych

K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii eksperymentalnej i archeologii publicznej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U24 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu archeologicznych badań eksperymentalnych oraz archeologii publicznej oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów

K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka

K_K05 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka

K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności

K_K07 uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego

K_K08 wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie

archeologicznym w społeczeństwie

K_K09 inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych

K_K10 uznania społecznej roli archeologii

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie własnego projektu upowszechniającego wiedzę archeologiczną lub badań eksperymentalnych. Uwzględniany jest również aktywny udział słuchaczy (dyskusja) w zajęciach oraz uczestnictwo w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.

Kryteria oceny:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z niedociągnięciami

2,0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pyżewicz
Prowadzący grup: Katarzyna Pyżewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pyżewicz
Prowadzący grup: Katarzyna Pyżewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)