Archeologia jaskiń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DKJAS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia jaskiń |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką jaskiń i schronisk skalnych, jako stanowisk archeologicznych. Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia dotyczące z jednej strony specyfiki eksploracji i dokumentacji stanowisk jaskiniowych, z drugiej zaś podjęte zostaną tematy dotyczące historii użytkowania jaskiń od paleolitu po czasy nowożytne z naciskiem na pokazanie sposobów analizy obserwowanych zjawisk przy użyciu najnowszych metod analiz laboratoryjnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom pewnego specyficznego rodzaju stanowisk archeologicznych, jakimi są jaskinie i schroniska skalne. Na zajęciach podjęta zostanie szeroka tematyka dotycząca jaskiń zaczynając od historii badań archeologicznych w jaskiniach, metodyki badań oraz historii użytkowania jaskiń na przestrzeni dziejów. W obrębie tematu metodyki badań omówione zostaną następujące zagadnienia: - budowa jaskiń, procesy ich powstawania i niszczenia (erozji), oraz wpływ tych procesów na użytkowanie stanowisk przez człowieka na przestrzeni dziejów, ale także na metodykę eksploracji stanowisk jaskiniowych. - specyfika sedymentów jaskiniowych z naciskiem na ich różnorodny rozkład o obrębie jaskini. - procesy postdepozycyjne kształtujące układ osadów jaskiniowych. - metodyka eksploracji jaskiń oraz zaprezentowane zostaną przykłady rozmaitego podejścia do badań osadów. - pobieranie prób do analiz laboratoryjnych- typy możliwych analiz i ich zastosowanie. W trzeciej części poruszone zostaną kwestie rozmaitych i zmieniających się sposobów użytkowania jaskiń na przestrzeni dziejów. Zostanie poruszona kwestia jaskini jako miejsca specyficznego na styku ciemności i światła. Omówione zostaną poszczególne funkcje stanowisk jaskiniowych oraz sposoby ich identyfikacji i analiz (obozowiska, cmentarzyska, sanktuaria, świątynie, kryjówki, warsztaty a nawet gospody czy fałszernie monet). W tym kontekście omówione też zostaną m.in. stanowiska z malowidłami naskalnymi oraz jaskinie podwodne. |
Literatura: |
Bergsvik K.A., Skeates R. eds. (2012) Caves in Context: The Cultural Signifi-cance of Caves and Rockshelters in Europe, Oxford: Oxbow Books Bonsall C., Tolan-Smith C. eds. (1997) The Human Use of Caves. Oxford: Archaeopress. Ciszewski A., Ryn J. Z., Szelerewicz M. Ed. The Caves of Easter Island Underground world of Rapa Nui, Kraków Clottes J., Beltran A., Courtin J. & Cosquer H. The Cosquer (1992) Cave on Cape Morgiou, Marseilles. Antiquity Collina-Girard J. (2004) Prehistory and coastal karst area: Cosquer Cave and the “Calanques” of Marseille. Speleogenesis and Evolution of Karst Aquifers. The Virtual Scientific Journal www.speleogenesis.info Culver D., White W., Ed, (2005) Encyclopedia of Caves, El Sevier Gradziński M., Wawryka-Drohobycki M., Michalska- Kasperkiewicz B., Bisek K., Szelerewicz M., Partyka J., Amirowicz A., Baran J., Baryła J., Górny A., (2020) Jaskinie Dorzecza Prądnika. Ojcowski Park Narodowy Gilli E., (2015) KARSTOLOGY KARSTS, CAVES AND SPRINGS Elements of Fundamental and Applied Karstology. Taylor & Francis Group, LLC Hobbs III H.H., Olson A. R., Winkler G. E., Culver D. Editors (2017) Mammoth Cave A Human and Natural History. Springer Kesey K (1993) Jaskinie, Da Capo. Moyes H. ed. (2012) Sacred Darkness. A GlobalPerspective on the Ritual Use of Caves, Boulder: University Press of Colorado Orton C. (2000) Sampling in Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press, doi: 10.1017/CBO9781139163996. Parma Ch. (2015) Jaskinie, Parma Press. Pettitt, Bahn P., Ripoll S., (2007) Palaeolithic Cave Art At Creswell Crags In European Context, Oxford Press Ryn Z., A. Ciszewski, M. Sobczyk, A. Paulo. (2011) The underground world of Easter Island. Polish exploration 2001–2008. In The Nature and Culture of Latin Amercia. Review of Polish Studies. PAN, Kraków. Dodatkowa literatura będzie podawana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W03; K_W06; K_W07; K_W08; K_W10 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych pozyskanych ze stanowisk jaskiniowych ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk przyrodniczych i ścisłych rozumie związek między osiągnięciami paleontologii, paleogenetyki, geologii, paleobotaniki i geochemii a możliwościami ich wykorzystania w archeologii ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie możliwości analiz paleośrodowiskowych ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji i eksploracji stanowisk jaskiniowych Umiejętności: K_U02; K_U03; K_U10; K_U14; K_U20 Student umie: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje pozyskane z różnych analiz intersdyscyplinarnych samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne w badaniach stanowisk jaskiniowych przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych materiałów źródłowych Kompetencje społeczne: K_K01; K_K04; K_K05 Student jest gotów do: wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych z wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i potrafi analizować rozmaite kategorie źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej 5000 słów na temat wybranego stanowiska jaskiniowego (wybór z listy zaproponowanej przez prowadzących lub po ustaleniu z prowadzącymi). Esej stanowić będzie opis metodyki badań na wybranym stanowisku z naciskiem na specyfikę danego stanowiska i uzyskane wyniki. Aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusji, omawianie zadanej literatury. obecność na zajęciach (możliwość 2 nieusprawiedliwionych nieobecności z semestrze) przedstawienie eseju stanowiącego oryginalną pracę studenta ocenionego pozytywnie przez prowadzących. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kot, Maciej Sobczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kot, Maciej Sobczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.