Ekonomia i rzemiosło w starożytnym Egipcie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DKRZEM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia i rzemiosło w starożytnym Egipcie |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z ekonomią i rzemiosłem w starożytnym Egipcie. W trakcie pierwszej, teoretycznej części zajęć skupimy się na podstawowych pojęciach związanych z ekonomią i możliwościami badania systemów ekonomicznych starożytnych społeczności. Poruszone zagadnienia zostaną omówione na przykładzie Egiptu faraońskiego. Druga część będzie dotyczyła rzemiosła, organizacji produkcji oraz warsztatu w starożytnym Egipcie. Przedstawione przykłady będą opierały się na danych archeologicznych z wykopalisk na terenie dzisiejszego Egiptu i Sudanu, źródeł ikonograficznych oraz tekstowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodami badań nad starożytnymi systemami ekonomicznymi oraz zagadnieniami dotyczącymi produkcji i rzemiosła. Tematy poruszane w trakcie zajęć będą dotyczyły starożytnego Egiptu, ale ze względu na uniwersalny charakter omawianych metod badania starożytnych ekonomii będą również odpowiednie dla studentów innych specjalizacji. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną różnorodne źródła (tekstowe, archeologiczne, ikonograficzne) do poznania egipskiej ekonomii i rzemiosła oraz omówione zostaną główne kierunki badawcze. Wśród poruszanych ogólnych teoretycznych zagadnień znajdą się: - system ekonomiczny - makro- i mikroekonomia w starożytnym Egipcie; - rzemiosło i wytwórczość - produkcja obiektów ceramicznych, fajansowych, szklanych, metalurgia, kamieniarstwo; - rodzaje warsztatów na podstawie danych archeologicznych pochodzących z wykopalisk w Egipcie i Sudanie; - zjawisko dystrybucji, redystrybucji i barteru w starożytnym Egipcie; Najważniejszym celem zajęć jest przedstawienie potencjału badań nad ekonomicznymi aspektami funkcjonowania starożytnych społeczności zarówno w perspektywie makro jak i mikro. W związku z tym duży nacisk zostanie położony również na praktyczne zastosowanie omawianych metod i teorii. W części praktycznej studenci będą mieli za zadanie przygotowanie referatu na temat wybranego zagadnienia na podstawie dostarczonej im literatury. |
Literatura: |
Arnold, D. and J., Bourriau (eds), 1993. An Introduction to Ancient Egyptian Pottery, Sonderschrift 17, Mainz am Rhein: Philipp von Zabern. Costin, C. L., 1991. Craft Specialization: Issues in Defining, Documenting and Explaining the Organization of Production, Archaeological Method and Theory, vol. 3, 1- 56. Hodgkinson, A. K., 2017. Technology and Urbanism in Late Bronze Age Egypt, Oxford Studies in Egyptian Archaeology 1, Oxford: Oxford University Press. Hodgkinson, A. K. and L. C., Tvetmarken (eds), 2020. Approaches to the Analysis of Production Activity at Archaeological Sites, Oxford: Archaeopress. Jeuthe, C. 2012. Balat X. Ein Werkstattkomplex im Palast der 1. Zwischenzeit in Ayn Asil, Fouilles de l’Ifao 71, Cairo. Kemp, B. J. 2006. Ancient Egypt: anatomy of a civilization, 2nd revised ed. London: Routledge. Kemp, B. J., G., Vogelsang-Eastwood 2001. The ancient textile industry at Amarna, Egypt Exploration Society, Excavation Memoir 68, London: Egypt Exploration Society. Lucas, A. 1962. Ancient Egyptian materials and industries, 4th ed. Edited by J. R. Harris. London: Edward Arnold. Moreno Garcia, Juan Carlos, 2021, Markets and transactions in pre-modern and traditional societies. Multidisciplinary Approaches to Ancient Societies, vol. 1, Oxford: Oxbow Books. Muhs, Brian 2016. The ancient Egyptian economy 3000- 30 BCE. Cambridge: Cambridge University Press. Nicholson, P. T. and I., Shaw (eds) 2000. Ancient Egyptian materials and technology. Cambridge: Cambridge University Press. Prell, S. 2011. Einblicke in die Werkstätten der Residenz: Die Stein- und Metallwerkzeuge des Grabungsplatzes Q1, Forschungen in der Ramses-Stadt 8, Hildesheim Pusch, E., B., and Rehren, T., 2007, Hochtemperatur- Technologie in der Ramses-Stadt:Rubinglas für den Pharaon. Forschungen in der Ramses-Stadt 6, 2 vols., Hildesheim. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w pracy nad starożytnymi systemami ekonomicznymi K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie pracy nad starożytną ekonomią i rzemiosłem K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących starożytnej ekonomii i rzemiosła Umiejętności: student potrafi: K_U03 samodzielnie interpretować źródła archeologiczne dotyczących rzemiosła i produkcji, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla pracy nad starożytną ekonomią i rzemiosłem K_U10 rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację K_U12 rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne, które mogą być wykorzystane w pracy nad rekonstrukcją starożytnej ekonomii K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi aktywnościami i i wytwórczością rzemieślniczą K_U14 zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne do pracy z zabytkami ruchomymi pochodzącymi z kontekstów związanych z ich produkcją K_U17 przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu rzemiosła i organizacji produkcji w starożytnym Egipcie Kompetencje społeczne: student jest gotów do: K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu starożytnych aktywności i rzemiosła K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny będą wystawiane na podstawie aktywności na zajęciach oraz na podstawie jednej prezentacji wybranego zagadnienia poruszanego na zajęciach. Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Ryś-Jarmużek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Ryś-Jarmużek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.