Zajęcia wdrożeniowe (I rok nauki)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DO-WDR-I |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia wdrożeniowe (I rok nauki) |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla I roku studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Cele przedmiotu: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi narzędziami pozwalającymi wprowadzić badania archeologiczne z fazy naukowej w fazę wdrożeniową i praktyczną. Student zapozna się z różnymi modelami funkcjonowania przedsiębiorstw czy instytucji, w których lub dzięki którym może realizować swoje projekty, odbywać praktyki, doskonalić umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów zawodowych oraz rozwijać umiejętności miękkie, w tym odpowiedzialność za dziedzictwo archeologiczne czy zachowania etyczne. Przedmiot ma za zadanie rozwinąć również kompetencje studentów związane z komunikacją interpersonalną i pracą w zespole. W dalszej części zdobyta wiedza oraz umiejętności wdrażane będą w konkretny projekt wdrożeniowy (projekt wystawy, ścieżki dydaktycznej, ochrony stanowiska archeologicznego, imprezy plenerowej, etc.). |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie rozwinąć również kompetencje studentów związane z komunikacją interpersonalną i pracą w zespole. W dalszej części zdobyta wiedza oraz umiejętności wdrażane będą w konkretny projekt wdrożeniowy (projekt wystawy, ścieżki dydaktycznej, ochrony stanowiska archeologicznego, imprezy plenerowej, etc.) |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie rozwinąć również kompetencje studentów związane z komunikacją interpersonalną i pracą w zespole. W dalszej części zdobyta wiedza oraz umiejętności wdrażane będą w konkretny projekt wdrożeniowy (projekt wystawy, ścieżki dydaktycznej, ochrony stanowiska archeologicznego, imprezy plenerowej, etc.). Szczegółowe treści programowe uzależnione będą od poszczególnych prowadzących oraz od studentów (tematów ich prac, pomysłów, kierunków, specjalizacji). Podstawowe treści programowe obejmą: 1. Wprowadzenie. Wyzwania i perspektywy. Podstawy organizacji i zarządzania projektem wdrożeniowym związanym z badaniami archeologicznymi i dziedzictwem archeologicznym. 2. Wdrożenie w praktyce - planowanie budżetu, określenie i weryfikacja potrzeb odbiorcy/klienta (np. zwiedzających, organizacje pozarządowe, firmy IT, etc.), ryzyko niepowodzenia i oszacowanie jego oddziaływania. 3. Specyfika i znaczenie kompetencji w pracy wdrożeniowej. Elementy procesu komunikowania się. Role w projekcie. Zalety i wady pracy w projekcie wdrożeniowym. Zasady prowadzenia pracy. 4. Zarządzanie wdrożeniem i strategia wdrażania projektu. Tworzenie dokumentacji wdrożeniowej. 5-12. Praca nad konkretnym wybranym projektem. 13. Ocena wyników pracy. |
Literatura: |
Podstawowa zalecana literatura: Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie teoria i praktyka, Warszawa 2004 Ashworth G., Planowanie dziedzictwa, Kraków 2015 Chowaniec R., Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Metody edukacji i popularyzacji, Warszawa 2010 Chowaniec R., Więckowski W. (red.), Archaeological Heritage: Methods of Education and Popularization, BAR International Series 2443, Oxford 2012 (wybrane teksty) González-Ruibal A., 2007. Making things public: Archaeologies of the Spanish Civil War, Public Archaeology 6.4, 2007, s. 203–226 Smith L., Uses of Heritage, New York 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań archeologicznych, antropologii kultury, historii, geologii, geografii; K_W02 ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych i nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii; K_W06 ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury zajmujących się dziedzictwem archeologicznym; K_W07 rozumie złożone zależności między archeologią a innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W10 ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii; K_W11 zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa; K_W15 zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych; K_W16 zna zasady etyki zawodowej archeologa; K_W17 zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego; K_W18 ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne; K_W19 Umiejętności potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji; K_U01 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień w celu stworzenia projektu; K_U03 potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne; K_U09 potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców; K_U10 potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze; K_U14 potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów, przyjmując w nim różne role, i komunikować się z grupą oraz dobierać narzędzia odpowiednie do rozwiązywania problemów związanych z pracą grupową; K_U15 potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej; K_U20 Kompetencje jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K02 jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06 potrafi efektywnie inicjować współpracę ze społeczeństwem w zakresie przygotowywanych projektów wdrożeniowych; K_K08 jest gotów do podejmowania inicjatyw mających na celu promocję, upowszechnianie i ochronę dziedzictwa kulturowego; K_K09 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; K_K15 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Jakubczyk, Dariusz Szeląg | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Jakubczyk, Dariusz Szeląg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Jakubczyk, Dariusz Szeląg, Agnieszka Tomas, Anna Zapolska | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Jakubczyk, Dariusz Szeląg, Agnieszka Tomas, Anna Zapolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.