GIS w archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PA-GIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | GIS w archeologii |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich Profile tematyczne - Profil techniczno-metodyczny Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia omawiają podstawowe pojęcia związane z wykorzystywaniem GIS, geodezji i kartografii w archeologii. Ponadto, w postaci dyskusji zostanie omówiona przydatność digitalizacji danych archiwalnych. Ćwiczenia pozwolą przełożyć wiedzę teoretyczną na praktyczną. Studenci nauczą się digitalizować dokumentację archiwalną i tworzyć System Informacji Geograficznej dla stanowisk archeologicznych. W czasie zajęć zostaną przeprowadzone również analizy statystyczno przestrzenne i formy wizualizacji ich wyników w postaci map. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą odbywały się w postaci ćwiczeń przedmiotowych poprzedzonych krótkim wykładem informacyjnym. Mają na celu przeprowadzenie pełnego kursu dotyczącego sposobu używania i tworzenia Systemów Informacji Geograficznej w archeologii. Omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z GIS, geodezją i kartografią jak georeferencja, systemy koordynatów, czy analizy statystyczno- przestrzenne. Przedstawione zostaną sposoby tworzenia danych wektorowych i rastrowych oraz operowanie nimi. Studenci w czasie ćwiczeń praktycznych zapoznają się i postąpią zgodnie z procesem postępowania podczas digitalizacji dokumentacji archiwalnej i przetworzenia jej do GIS dla stanowisk archeologicznych. Możliwości digitalizacji, wykorzystania i analiza danych archiwalnych, jak i danych z Archeologicznego Zdjęcia Polski, omówione zostanie w postaci dyskusji, jak i zostanie przedstawione w konkretnych ćwiczeniach wykonywanych przez studenta. Zajęcia skupią się na rozwiązaniu konkretnych problemów i zadań. Największy nacisk będzie położony na przełożenie wcześniej poznane pojęcia w praktyczne działania. W czasie ćwiczeń będzie należało wykonać georeferencję mapy, wektoryzację lokalizacji stanowisk i stworzenie ich bazy danych. Na podstawie tak stworzonych danych przeprowadzenie analiz statystyczno-przestrzennych i uzyskanie nowych informacji o regionie/stanowisku archeologicznym. Pozwoli to na wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce - postępowanie wg. teoretycznego schematu tworzenia SIA, od procesu obróbki danych zeskanowanych danych, po przez interpretację i wizualizacja wyników w postaci mapy. Forma prezentacja wyników badań będzie musiała zostać przedstawiona w sposób interesujący i zrozumiały dla społeczeństwa. Tematy zajęć: • Wprowadzenie/ zapoznanie z oprogramowaniem, tworzenie map 2 • Georeferencja materiału archiwalnych, WMS oraz sposób odczytywania map • Tworzenie bazy danych, wektoryzacja, układy współrzędne używane w Polsce • Georeferencja i wektoryzacja dokumentacji, wizualizacja wyników w postaci map do raportów/sprawozdań, omówienie prac domowych • AZP a GIS wykorzystanie atrybutów w GIS • GIS online, publikowanie map dla szerszego odbiorcy (omówienie problemów) • Mobilny GIS • Zaplanowanie własnych wykopów w GIS, z wykorzystaniem danych archiwalnych • GIS a analiza obrazów satelitarnych |
Literatura: |
Bourrough P, McDonnel R., Principles of Geopraphical Information Systems, Oxford 1998 Chapman H., Landscape Archaeology and GIS, Tempus Publishing Ltd 2006 Clarke K.C., Getting started with geographic Information Systems, Oxford 2001 Conolly J., Lake M., Geographic Information Systems in Archaeology, Cambridge, University Press, 2006 Gotlib D., A. Iwaniak, R. Olszewski, GIS: Obszary zastosowań, Warszawa 2007 Mania W., GIS w archeologii. Jak zacząć od zera?, Poznań 2007 Miałdun J., Mirkowska I., Rączkowski W., Projekt systemu informacji archeologicznej [w:] J. Nowakowski, A. Prinke, W. Rączkowski (red.), Biskupin… i co dalej? Zdjęcia lotnicze w polskiej archeologii, s. 193 – 201, Poznań 2005 Musson C., Horne P. (eds.) European Landscapes: Past, Present and Future (Culture 2000 Project Ref. No. CH-A2-UK-2077) – Final Report, 1 October 2004 – 31 October 2007. Culture 2000 and English Heritage, 2007 Rączkowski W., Archeologia lotnicza – metoda wobec teorii, Wydawnictwo Naukowe, UAM, Poznań 2002 Smith T.R., Menson S., Star J.L., Estes J.E, Requirements and principles of the implementation and construction of large-scale geographic information systems, International Journal of Geographical Information Systems1, 1987 4 Werner, P. Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej, wyd. II, Wydawnictwo Jark, Warszawa 2004 Wheatley D. and M. Gillings, Spatial Technology and Archaeology: The Archaeological Applications of GIS, CRC Press, 2002 Archaeological Spatial Analysis: A Methodological Guide, ed.Mark Gillings, Piraye Hacıgüzeller, Gary Lock (Routledge, 2020) |
Efekty uczenia się: |
K_W01; K_W02; K_W05; K_W09; K_W14 K_U02; K_U03; K_U06; K_U17 K_K01; K_K04; K_K05; K_K11 Student studiów magisterskich ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą prac naukowo- technicznych w trakcie terenowych badań wykopaliskowych. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy rozmaitych wytworów dawnych społeczności z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach ścisłych i naukach o życiu. Student studiów magisterskich potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji. Potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień. Potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym. Potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych. Student studiów magisterskich jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów, jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji. Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka. Jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, krótki esej dotyczący użycia GIS w archeologii, zaprojektowanie GIS dla regionu archeologicznego zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Julia Chyla | |
Prowadzący grup: | Julia Chyla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Julia Chyla | |
Prowadzący grup: | Julia Chyla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.