Badania archeometryczne w bioarchelogii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PA-MET |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Badania archeometryczne w bioarchelogii |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich Profile tematyczne - Profil techniczno-metodyczny Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Ukończenie zajęć „Bioarcheologia i archeologia środowiska” |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć „Badania archeometryczne w bioarcheologii” jest zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami analiz fizyko-chemicznych stosowanymi w analizach szczątków ludzkich, zwierzęcych oraz roślinnych pochodzących z badań archeologicznych. Zajęcia będą miały charakter wprowadzenia teoretycznego wraz z omówieniem przykładowych badań z każdej dziedziny. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy fizyko-chemicznej szczątków organicznych pochodzących z wykopaliska archeologicznych. Na zajęciach studenci poznają podstawowe narzędzia służące do analizy, sposoby pobierania próbek, oraz teoretyczne podstawy pozwalające na interpretację wyników analizy. Zajęcia skupią się na analizach najczęściej wykonywanych we współczesnej bioarcheologii, a związanych z datowaniem szczątków, określeniem diety zwierzęcia/osobnika, pochodzeniem geograficznym, identyfikacja taksonomiczną. Oprócz podstaw teoretycznych omówione zostaną przykłady zastosowania tego typu badań w praktyce archeologa. Omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Skład fizykochemiczny szczątków roślinnych i zwierzęcych - możliwości badawcze 2. Datowanie szczątków metodami fizykochemicznymi - datowanie metodą radiowęglową - datowanie metodą dendrochronologiczną 3. Analiza diety ludzi i zwierząt - na podstawie kolagenu kostnego (izotopy trwałe węgla, azotu i siarki) - na podstawie bioapatytu (zastosowanie izotopów trwałych węgla oraz pierwiastków śladowych) - analizy pozostałości organicznych na artefaktach 4. Analiza mobilności ludzi i zwierząt - zastosowanie izotopów trwałych strontu - zastosowanie izotopów trwałych tlenu - zastosowanie badań genetycznych w analizie migracji 5. Identyfikacja taksonomiczna zwierząt - zastosowanie aminokwasów przy identyfikacji szczątków zwierzęcych Każdy z tematów będzie realizowany na więcej niż jednych zajęciach. |
Literatura: |
R. Michener, K. Lajtha (2007) Stable isotopes in ecology and environmental science. Blackwell Publishing. T.D. Price, J.H. Burton (2012) An Introduction to Archaeological Chemistry. Springer. M. Walker (2005) Quaternary dating methods. Wiley. T.D. Price et al. (2002) The characterisation of biologically available Strontium Ratios for the Study of Prehistoric Migration. Archaeometry 44: 117-135. S. Pederzani, K. Britton (2019) Oxygen isotopes in bioarchaeology: Principles, challenges, and opportunities. Earth-Science Reviews 188: 77-107. I. Lazardis (2018) The evolutionary history of human populations in Europe. Current Opinion in Genetics & Development 53: 21-27. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i terminologię związaną z badaniami archeometrycznymi (K_W02). Student ma szczegółową wiedzę o powiązaniach archeologii z dyscyplinami nauk ścisłych (K_W06). Student zna i rozumie podstawowe metody analizy fizyko-chemicznej ekofaktów i ich interpretacji (K_W09). Student umie samodzielnie interpretować źródła archeologiczne, dobierając właściwe metody analityczne (K_U03). Student umie posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi właściwymi dla analiza fizykochemicznych ekofaktów (K_U09). Student umie wykrywać proste zależności między ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13). Student jest gotów docenić niepowtarzalne wartości ekofaktów i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03). Student jest gotów do krytycznej oceny interpretacji analiz ekofaktów ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04). Student jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Fetner | |
Prowadzący grup: | Rafał Fetner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.