Świat łowców-zbieraczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-EKBZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Świat łowców-zbieraczy |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy- blok Archeologia epoki kamienia i brązu Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium stanowi integralną część zajęć realizowanych w ramach specjalności z zakresu „Epoki kamienia i epoki brązu”. „Świat Łowców-zbieraczy” to panel specjalistyczny, którego celem jest szczegółowe zapoznanie słuchaczy z problematyką rozwoju kultury człowieka w górnym paleolicie i mezolicie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć skoncentrowana jest na wielowymiarowej charakterystyce zjawisk kulturowych w okresie od początków górnego paleolitu do końca mezolitu, tj. od opanowania przez człowieka anatomicznie współczesnego kontynentu eurazjatyckiego, aż do pojawienie się na tych terenach pierwszych przedstawicieli społeczności rolniczych. |
Pełny opis: |
Treści programowe W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Definicja, chronologia oraz podział wewnętrzny górnego paleolitu – elementy składowe, najważniejsze cezury kulturowe oraz klimatyczno–środowiskowe (rytm zmian klimatycznych). 2. Pojawienie się człowieka współczesnego w Euroazji – obszary wyjściowe, fale i kierunki migracji, podstawowe modele przejścia od środkowego do górnego paleolitu, kwestia kontaktów kromaniończyków z neandertalczykami. 3. Technologia produkcji, metody opisu oraz klasyfikacji zabytków krzemiennych – koncepcja rdzenia wolumetrycznego, metody i techniki wiórowe, funkcja oraz rodzaje retuszy, charakterystyka procesu debitażu; 4. Produkcja, użytkowanie oraz klasyfikacja narzędzi górnopaleolitycznych – ostrza, drapacze, rylce, tylczaki, półtylczaki, perforatory. 5. Wczesna faza górnego paleolitu w Europie – podłoże lokalne i kultury przejściowe, geneza, rozwój oraz charakterystyka kompleksu oryniackiego. 6. Środkowa faza górnego paleolitu w Europie – geneza, rozwój oraz kultura materialna społeczności kompleksu graweckiego. 7.Kultura symboliczna społeczności graweckich – ozdoby, pochówki, sztuka mobilna i naskalna. 8. Późna faza górnego paleolitu w Europie – geneza, rozwój oraz kultura materialna i duchowa społeczności solutrejskich i magdaleńskich. 9. Technologia produkcji, funkcja oraz klasyfikacji paleolitycznych i mezolitycznych zabytków z kości i poroża. 10. Schyłkowy paleolit – chronologia, uwarunkowania klimatyczno-środowiskowe, modele adaptacyjne, zasiedlenie i paleogeografia północnej Europy, taksonomia. 11. Mezolit – chronologia, uwarunkowania środowiskowe, osadnictwo i podstawy gospodarcze. 12. Kultura symboliczna społeczności mezolitycznych. 13. Kultura symboliczna społeczności mezolitycznych. 14. Klasyfikacja i metody pozyskiwania surowców krzemiennych. |
Literatura: |
Galiński, T., 2002. Społeczeństwa mezolityczne, Szczecin Ginter, B., Kozłowski ,J.K., 1975, Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu i mezolitu, Warszawa Inizan, M., Roche, H., Tixier, J. 1992., Technology of Knapped Stone. Prehistoire de la Pierre Taillee t.3, CREP, Meudon Kabaciński, J,. (ed), 2016. The Past Societies 1. 500,000-5,500 BC, Warszawa. Kozłowski, J. K, Kozłowski, S. K., 1977. Epoka kamienia na ziemiach polskich, Warszawa: PWN. Kozłowski, J.K., 2004, Świat przed "rewolucją" neolityczną, Wielka Historia Świata, tom. 1, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: • ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społecznościach pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii starszej i środkowej epoki; K_W04 • ma szczegółową wiedzę o społecznościach paleolitycznych i mezolitycznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii; K_W05 • zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii starszej i środkowej epoki; K_W09 • ma podstawową wiedzę o rozwoju człowieka w paleolicie i mezolicie i jego strategiach adaptacyjnych zależnych od warunków środowiskowych; K_W16 • ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez społeczności górnego paleolitu i mezolitu; K_W17 Umiejętności • potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych; K_U01 • potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii epoki kamienia; K_U09 • wykrywa proste zależności między artefaktami, a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi w zakresie badań paleolitu i mezolitu; K_U13 • posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii starszej i środkowej epoki kamienia; K_U18 Kompetencje • zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; K_K01 • ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K05 • ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K07 • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K08 • rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych, jest świadomy wieloaspektowości interpretacji; K_K10 • ma świadomość kompleksowej natury kultury i jej złożoności, rozumie potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka; K_K12 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie średniej z ocen cząstkowych uzyskanych podczas dwóch kolokwiów pisemnych (w formie testu), a także oceny z krótkiego wystąpienia (maks. 10 minut) na zadany temat. Pierwsze kolokwium odbywa się mniej więcej w połowie semestru i obejmuje zagadnienia o charakterze ogólnym i źródłoznawczym. Drugie kolokwium organizowane jest na ostatnich zajęciach i ma charakter podsumowujący. Obydwa kolokwia oparte są na poniższych kryteriach oceniania: 60% - 75% ocena 3 76% - 86% ocena 4 87% - 97% ocena 5 98 % – 100% ocena 5! Tematy wystąpień ustalane są co najmniej z dwu tygodniowym wyprzedzeniem, przy czym mogą być realizowane zespołowo przez 2-3 osoby. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Przeździecki | |
Prowadzący grup: | Michał Przeździecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Przeździecki | |
Prowadzący grup: | Michał Przeździecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.