Archeologia średniowiecza-warsztat badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-PO-SNWB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia średniowiecza-warsztat badawczy |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Profil obowiązkowy - blok Archeologia średniowiecza i czasów nowożytnych Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Archeologia średniowiecza i czasów nowożytnych-główne problemy 2800-PO-SNGP |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów II roku studiów licencjackich, słuchaczy wykładu Archeologia późnego średniowiecza i czasów nowożytnych – główne problemy. Celem jest zapoznanie studentów z warsztatem badawczym archeologa okresu średniowiecza i nowożytności na przykładach wybranych badań archeologicznych, z podkreśleniem jego interdyscyplinarnego charakteru i roli źródeł poza archeologicznych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z warsztatem badawczym archeologa późnego średniowiecza i czasów nowożytnych. Główne problemy oraz zagadnienia warsztatowe omawiane będą na przykładach wybranych badań archeologicznych, z podkreśleniem interdyscyplinarnego charakteru studiów nad późnym średniowieczem i nowożytnością. Poruszane zagadnienia dotyczyć będą różnych kategorii stanowisk (osadnictwo miejskie i wiejskie, założenia obronne i rezydencjonalne, obiekty sakralne i cmentarzyska) oraz pozostałości szeroko pojmowanej kultury materialnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie wybranych zagadnień z zakresu warsztatu badawczego archeologa średniowiecza i nowożytności. W toku zajęć omówione zostaną główne problemy archeologii późnego średniowiecza i czasów nowożytnych, metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, problemy badawcze różnych kategorii stanowisk archeologicznych z uwzględnieniem ich specyfiki, a także dostarczona zostanie podstawowa wiedza umożliwiająca interpretację archeologicznych pozostałości szeroko rozumianej kultury materialnej. Zagadnienia te omawiane będą na przykładach wybranych badań archeologicznych. W cyklu zajęć wyeksponowana zostanie potrzeba integrowania wiedzy z różnych źródeł oraz dziedzin nauki, jako niezbędny aspekt w studiach archeologicznych nad późnym średniowieczem i nowożytnością. Główne bloki tematyczne będą stanowić następujące zagadnienia: - Wprowadzenie do archeologii późnego średniowiecza i nowożytności. - Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych. - Zmiany w krajobrazie osadniczym ziem polskich. - Archeologia wsi. Główne problemy badawcze i stan badań. - Archeologia miast. Główne problemy archeologii miejskiej i archeologa w mieście. - Miasto jako przedmiot badań: przestrzeń publiczna i prywatna. - Archeologia założeń obronnych. - Archeologia obiektów sakralnych i cmentarzysk. W obrębie bloków tematycznych omówione zostaną także następujące zagadnienia: - budownictwo drewniane (podstawowe konstrukcje ciesielskie) - zasady budownictwa murowanego - dawne systemy miar i wag - pozostałości kultury materialnej w odniesieniu do różnej kategorii stanowisk. |
Literatura: |
Rozszerzona literatura do poszczególnych tematów podawana będzie na zajęciach. Bogucka M., Samsonowicz H., 1986, Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław-Warszawa-Kraków. Burszta J., Od Osady Słowiańskiej Do Wsi Współczesnej. O Tworzeniu Się Krajobrazu Osadniczego Ziem Polskich I Rozplanowaniu Wsi, Wrocław 1958 Chudziak W., Bojarski J., Chełmno i Toruń. Początki miast na ziemi chełmińskiej, Archaeologia Historica Polona, Tom 23, 2015, s. 83-104. Fokt K., późnośredniowieczne osadnictwo wiejskie na dolnym Śląsku w świetle badań archeologicznych, Kraków 2012. Gupieniec R., uwagi o przemianach budownictwa drewnianego na przełomie wczesnego i późnego średniowiecza, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica 16, 1992, S. 221-239 Historia Kultury Materialnej Polski w zarysie, tom II od XIII do XV wieku, red. A. Płachcińska-Rutkowska, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978. Historia kultury materialnej Polski w zarysie, tom III od XVI do połowy XVII wieku, red. A. Keckowa i D. Molenda, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1978. Kajzer L., 1996, Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź. Piekalski J., Centrum średniowiecznego miasta jako problem badawczy archeologa, Wratislavia Antiqua, t. 2, Wrocław 2000 Piekalski J., Praga, Wrocław i Kraków. Przestrzeń publiczna i prywatna w czasach średniowiecznego przełomu, Wrocław 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent: - zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii późnego średniowiecza i czasów nowożytnych K_W02; - ma szczegółową wiedzę o społecznościach na ziemiach polskich w okresie późnego średniowiecza i czasów nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii późnego średniowiecza i czasów nowożytnych K_W05; - ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych K_W06; - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury materialnej, właściwych dla okresu późnego średniowiecza i czasów nowożytnych K_W09; - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych K_W11; Umiejętności: absolwent potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U01; - posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii późnego średniowiecza i czasów nowożytnych K_U09; - rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa późnego średniowiecza i nowożytności K_U11; - rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne K_U12; - wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi K_U13; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K01; - uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K02; - docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K03; - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka K_K05; - podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych w okresie późnego średniowiecza i czasów nowożytnych K_K06; - uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K07; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa, dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. Zaliczenie na ocenę na koniec semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Blusiewicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Blusiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Blusiewicz | |
Prowadzący grup: | Karolina Blusiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin lub zaliczenie
Konwersatorium - Egzamin lub zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.