Archeologia pradziejowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-ZSPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia pradziejowa |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Seminaria dla studiów zaocznych |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium oferuje uczestnikom możliwość specjalizacji w problematyce pradziejowej (od paleolitu do wczesnej epoki żelaza) w Europie. Oferta obejmuje pełen kompleks zagadnień związanych z osadnictwem, gospodarką, w tym również eksploatacją surowców naturalnych i ich obróbką oraz wykorzystaniem, kontaktami między grupowymi; rozwojem kultury społecznej i duchowej ówczesnych społeczności. Każdy z uczestników pozna teoretyczne zasady różnych form piśmiennictwa naukowego, a następnie zastosuje je w praktyce. Chodzi tu zwłaszcza o przygotowanie sprawozdania z badań wykopaliskowych, recenzję , polemikę oraz omówienie publikacji naukowej. Pozna również zasady prezentacji własnych opracowań na forum publicznym, zarówno w środowisku naukowym , jak i dla szerszych grup społecznych. |
Pełny opis: |
W ciągu pierwszego roku uczestnik zajęć jest zobligowany do przygotowania referatów obejmujących najbardziej interesujące go zagadnienia, w tym kwestie źródłowe i metodologiczne, które w perspektywie mogą być istotne przy pisaniu pracy magisterskiej. Uwieńczeniem pierwszego roku pracy seminaryjnej jest ustalenie tematu i szczegółowego konspektu pracy magisterskiej, a także napisanie pracy rocznej. W drugim roku seminarium wszyscy uczestnicy prezentują rozdziały prac magisterskich lub całe prace. W trakcie zajęć mają być prezentowane najnowsze opracowania monograficzne i specjalistyczne z zakresu archeologii pradziejowej w Polsce i w Europie. Wybierający te zajęcia jako seminarium poboczne będą przygotowywać referaty i pracę roczną z wybranej problematyki pradziejowej. W toku zajęć oraz w realizowanych tematach prac rocznych i magisterskich szczególne miejsce zajmie problematyka pozycjonowania człowieka pradziejowego i jego kultury w kontekście uwarunkowań środowiskowych, do czego niezbędne będzie poznanie możliwości jakie daje współpraca interdyscyplinarna z przedstawicielami innych nauk. Uczestnicy poznają i zastosują w praktyce podstawowe zasady pisania pracy naukowej, w tym również recenzji, polemiki, omówienia, a także udziału w dyskursie naukowym. Na podstawie obserwacji , doświadczeń uczestników oraz danych prowadzącego, przedyskutowane zostaną podstawowe zasady prezentacji referatów i komunikatów naukowych, jak również publicznych wystąpień popularyzatorskich w zróżnicowanych środowiskach społecznych, włącznie z użyciem zróżnicowanych środków przekazu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: ASHMORE W., SHARER R. 2008. Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii. Kraków. BAHN P. 1997. Archeologia – bardzo krótkie wprowadzenie. Warszawa. GIEROWSKI J.A., S. GRODZISKI S., WYROZUMSKI J. (eds) 2004-2005. Wielka historia świata, t. 1-2. Kraków. KOZŁOWSKI J.K. KOZŁOWSKI S.K. 1981. Człowiek i środowisko w pradziejach. Warszawa. RENFREW C. 2001. Archeologia i język. Warszawa-Poznań. RENFREW C., BAHN P. 2002. Archeologia. Teoria, metody, praktyka. Warszawa. WIERCIŃSKI A. 1997. Magia i religia. Warszawa. Pozostała literatura będzie podawana i uzupełniana w toku zajęć, w zależności od zainteresowań poszczególnych seminarzystów, problematyki prezentowanych referatów, a także przygotowywanych prac rocznych i magisterskich" |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii KW02; 2. ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych KW03; 3. ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii KW06; 4. ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych KW08; 5. rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii KW10; 6. ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii KW11; 7. zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczychKW12; 8. zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych KW13; 9. zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa KW15; 10. zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych KW16; 11. zna zasady etyki zawodu archeologa KW17; 12. zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego KW18; 13. ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne KW19; 14. ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa KW20; Umiejętności: 1. potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji KU01; 2. potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji KU02; 3. potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień KU03; 4. potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii KU04; 5. potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów KU05; 6. potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym KU06; 7. potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi KU07; 8. posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej KU08; 9. potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne KU09; 10. potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców KU10; 11. potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią KU11; 12. potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią KU12; 13. potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze KU14; 14. potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych KU15; 15. potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych KU18; 16. potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego KU19; 17. potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej KU20; 18. potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w tym zakresie KU21. Kompetencje: 1. jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów KK01; 2. jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości KK02; 3. jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka KK03; 4. jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji KK04; 5. jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka KK05; 6. jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności KK06; 7. jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego KK07; 8. jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych KK08; 9. jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych KK11; 10. jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym KK12; 11. jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii KK13; 12. jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad KK14; 13. jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy KK15; 14. jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa KK16. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe, po uwzględnieniu ocen z prezentowanych na zajęciach referatów, pracy rocznej, rozdziałów pracy magisterskiej oraz aktywności w trakcie dyskusji. W przypadku studentów uczęszczających na to seminarium jako główne zaliczenie semestru czwartego będzie warunkowane oddaniem przynajmniej wstępnej wersji pracy magisterskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 45 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Manasterski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Manasterski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 45 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Manasterski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Manasterski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.