Oglądać i czytać. Wybrane zagadnienia związków tekstu i obrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-OIC-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Oglądać i czytać. Wybrane zagadnienia związków tekstu i obrazu |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Polonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Od osób rozpoczynających kurs wymaga się podstawowej znajomości zagadnień literaturoznawstwa i historii sztuki (na poziomie maturalnym) oraz umiejętności samodzielnej analizy różnorodnych tekstów kultury. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawową problematyką związków słowa i obrazu, przy czym tło stanowią zarówno kategorie literaturoznawstwa (intertekstualność czy ekfraza), historii sztuki (ut pictura poesis), jak i filmoznawstwa, retoryki i semiotyki. Analizowane dzieła należą do różnych rejestrów kultury – wysokiego i popularnego (literatura wysokoaartystyczna, dzieła malarskie, ale i plakaty reklamowe). Podczas kursu studenci będą proszeni o analizę istniejących tekstów kultury oraz o tworzenie własnych, łączących przekaz werbalny i wizualny. Wybrane tematy opracowywane w trakcie zajęć będą dotyczyć m.in. następujących problemów (prowadzący zastrzegają sobie prawo do wprowadzania zmian obrębie poszczególnych tematów): 1. Sposoby widzenia. Świat słowa czy świat obrazu? 2. Język filmu 3. Narracja subiektywna w filmie 4. Przekład intersemiotyczny. Adaptacja filmowa 5. Scenariusz filmowy - struktura, która chce być inną strukturą? 6. Intertekstualność malarstwa 7. Retoryka i semiotyka w reklamie 8. Poetyka w świecie domen cyfrowych 9. Semiotyka poezji konkretnej. Wizualność słowa 10. Quiz |
Literatura: |
Wybrana bibliografia: • Seweryna Wysłouch, Werbocentryzm – uzurpacje i ograniczenia, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001, s. 53-64. • John Berger, Sposoby widzenia, tłum. Mariusz Bryl, Warszawa 2008, s. 7-11. • Seweryna Wysłouch, „Ut pictura poesis” - stara formuła i nowe problemy, w: Ut pictura poesis, red. Marek Skwara i Seweryna Wysłouch, Gdańsk 2006, s.5-17. • Wergiliusz, Eneida, tłum. Tadeusz Karyłowski, wstępem i objaśnieniami zaopatrzył Tadeusz Sinko, Wrocław 1950. (fragmenty) • Paweł Gogler, Kłopoty z ekfrazą, w: Ruchome granice literatury. W kręgu teorii kulturowej, red. Seweryna Wysłouch, Beata Przymuszała, Warszawa 2009, s. 29-47. • Czesław Miłosz, O! Edward Hopper (1882-1967), Pokój hotelowy, Thyssen Collection, Lugano, w: tegoż, To, Kraków 2000. • Henryk Markiewicz, Odmiany intertekstualności, w tegoż: Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa 1989, s. 198-208, s. 222-225. • Stanisław Czekalski, „Joanna” i Marianna, w: tegoż, Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006, s. 311-331. • Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literacki, pod redakcją Janusza Sławińskiego, Wrocław 2008, wydanie piąte bez zmian, hasło: poezja konkretna, s. 403-404. • Stanisław Balbus, Interdyscyplinarność – Intersemiotyczność – Komparatystyka, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. Stanisław Balbus, Andrzej Hejmej, Jakub Niedźwiedź, Kraków 2004, s. 11-15. • Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literacki, pod redakcją Janusza Sławińskiego, Wrocław 2008, wydanie piąte bez zmian, hasła: metafora, metonimia, s. 301-302, 307-308. • Mieczysław Porębski, Czy metaforę można zobaczyć?, „Teksty” 1980, nr 6, s. 61-78. • Roland Barthes, Retoryka obrazu, w: Ut pictura poesis, red. Seweryna Wysłouch, Marek Skwara, Gdańsk 2006, s. 139-158. • Ewa Szczęsna, Poetyka w świecie domen cyfrowych, w: tejże, Poetyka mediów, Warszawa 2007, s. 209-226. • Piotr Kubiński, Bergman vs. Batman. Chwyt technicznej deziluzji w grach wideo na tle praktyk literackich i filmowych, "IMAGES The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication" 2015, nr 1(25). • Eugeniusz Biały, Narracja a rama modalna dzieła filmowego; uwagi analityczne [w:] Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, pod red. Marka Hendrykowskiego, Poznań 1982, s. 7-16. • Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998. • Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007. • Maryla Hopfinger, Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974. • Jurij Łotman, Semiotyka filmu, Warszawa 1983. • Kwartalnik Filmowy, nr 26-27 (1999), numer poświęcony adaptacjom filmowym. • Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 1961 lub wydanie wznowione 2008. • Mirosław Przylipiak, Narrator literacki, "narrator" filmowy [w:] Problemy poznawania dzieła filmowego, pod red. J. Trzynadlowskiego, Wrocław 1990. • M. Przylipiak, O subiektywizacji narracji filmowej [w:] J. Trzynadlowski, "Studia Filmoznawcze", t. VII, Wrocław 1987 s. 239-256. • Peter Verstraten, Film Narratology, przeł. na ang. Stefan van der Lecq, Toronto 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk nieznanych szeroko poza kręgami specjalistów (jak np. ekfraza czy poezja konkretna), zna podstawy metodologii służących do opisu relacji wizualno-werbalnych. Umie analizować teksty kultury, łączące dźwięk i obraz, wskazywać ich relacje w przekazach artystycznych, konfrontować percypowane dzieła z wiedzą teoretyczną. Potrafi w sposób twórczy skonstruować przekaz polisemiotyczny oraz świadomie wykorzystywać sieć internetową i możliwości oferowane przez narzędzia wizualne, foniczne i filmowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
• ocena bieżącej aktywności studenta – realizowanych przez niego praktycznych ćwiczeń i zadań kursowych • testy wyboru sprawdzające przyswojenie zagadnień teoretycznych • końcowe, konwencjonalne (w realu) kolokwium z zakresu problemowego kursu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Birkholc, Weronika Lipszyc | |
Prowadzący grup: | Robert Birkholc, Weronika Lipszyc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Robert Birkholc, Weronika Lipszyc | |
Prowadzący grup: | Robert Birkholc, Weronika Lipszyc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.