Aborcja, antykoncepcja, niepłodność. Antropologia reprodukcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2023K4-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Aborcja, antykoncepcja, niepłodność. Antropologia reprodukcji |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą prezentacji i analizie kilku pól problemowych związanych z płodnością i reprodukcją, które są obecnie przedmiotem kulturowych sporów i w związku z tym obszarem wzmożonej społecznej refleksyjności. Przyjrzymy się sposobom rozpoznawania potrzeb różnych grup społecznych, definiowania problemów i tworzenia instytucji dążących do ich rozwiązywania. Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak leczenie niepłodności i zarządzanie płodnością, strategie prokreacyjne osób GSD, działania pro-choice i pro-life, sposoby radzenia sobie z porażkami i problemami związanymi z reprodukcją. Narzędziami, które wykorzystamy do namysłu i poddamy krytycznej refleksji, będą koncepcje praw reprodukcyjnych i sprawiedliwości reprodukcyjnej. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonymi gośćmi i gościniami – ekspertkami i aktywistami. Osoby studiujące są zachęcane do współtworzenia programu zajęć i warsztatów. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą prezentacji i analizie kilku pól problemowych związanych z płodnością i reprodukcją, które są obecnie przedmiotem kulturowych sporów i w związku z tym obszarem wzmożonej społecznej refleksyjności. Przyjrzymy się sposobom rozpoznawania potrzeb różnych grup społecznych, definiowania problemów i tworzenia instytucji dążących do ich rozwiązywania. Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak leczenie niepłodności i zarządzanie płodnością, strategie prokreacyjne osób GSD, działania pro-choice i pro-life, sposoby radzenia sobie z porażkami i problemami związanymi z reprodukcją. Narzędziami, które wykorzystamy do namysłu i poddamy krytycznej refleksji, będą koncepcje praw reprodukcyjnych i sprawiedliwości reprodukcyjnej. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonymi gośćmi i gościniami – ekspertkami i aktywistami. Osoby studiujące są zachęcane do współtworzenia programu zajęć i warsztatów. Wstępna lista proponowanych gości: – Stowarzyszenie na rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian (in vitro, dawstwo gamet i zarodków, nowe technologie w leczeniu niepłodności, adopcja) – Instytut Rodziny (naprotechnologia: katolicka metoda leczenia niepłodności) – Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli NPR („naturalne planowanie rodziny”) – Fundacja Pro – Prawo do Życia / Fundacja Życie i Rodzina („twardy” pro-life) – Misja „Nie jesteś sama” („miękki” pomocowy pro-life) – Aborcyjny Dream Team / Aborcja bez Granic (pomocowy pro-choice) – Fundacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny (aktywistyczno-pomocowy pro-choice) – Fundacja Tęczowe Rodziny (rodzicielstwo osób GSD) – instytucje terapeutyczne strat prenatalnych (Winnica Racheli, NEST, Fundacja Medycyny Prenatalnej) – Warszawskie Hospicjum dla Dzieci (hospicjum perinatalne) |
Literatura: |
Wstępna lista proponowanych lektur: – Radkowska-Walkowicz M. Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013 (fragment). – Alice M. Miller, Seksualne, lecz nie reprodukcyjne. Prawa seksualne a prawa reprodukcyjne, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, WUW, Warszawa 2012. – Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Jakie wnioski można wyciągnąć z badań socjologicznych na temat aborcji?, w: A jak hipokryzja. Antologia tekstów o aborcji, władzy, pieniądzach i sprawiedliwości, red. C. Snochowska-Gonzalez, Wydawnictwo O Matko!, Warszawa 2011. – Krystyna Dzwonkowska-Godula, Sprawiedliwość reprodukcyjna – od feministycznego postulatu do naukowej koncepcji, „Avant” 2020, nr 3. – Agnieszka Król, Niepełnosprawność i sprawiedliwość reprodukcyjna. Zarys wybranych zagadnień dotyczących kobiet z niepełnosprawnościami, „Studia de Cultura” 2018, nr 1. – Wybrane publikacje: projektu „Rodziny z wyboru”: http://rodzinyzwyboru.pl/publikacje-i-raporty/, badań transrodzicielstwa: https://tranzycja.pl/media/docs/rodzina/raport_rodzina.pdf oraz projektu „Katolicyzacja reprodukcji”: https://etnologia.uw.edu.pl/katorep |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Po ukończonym kursie zajęć student/studentka: – potrafi zastosować narzędzia antropologiczne do analizy kulturowych uwarunkowań sfer seksualności i reprodukcji – potrafi wskazać ideologiczne uwarunkowania koncepcji płodności i badań nad reprodukcją oraz ocenić ich wpływ na kształt dyskursu publicznego – potrafi refleksyjnie zabierać głos w debacie publicznej na temat praw reprodukcyjnych i aspektów kultury z nimi związanych. Efekty II stopień WOK Absolwent/ka zna i rozumie: K_W01 swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej K_W03 w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury K_W05 metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze Absolwent/ka potrafi: K_U01 wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki K_U07 zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną K_U10 inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową Absolwent/ka jest gotów/gotowa do: K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K_K02 przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów K_K05 zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji, współorganizowanie warsztatów), wykonania kilku zadań na platformie google classroom oraz projektu zespołowego (współudział w tworzeniu koncepcji studiów z zakresu płci i seksualności). Część spotkań z gośćmi może odbywać się online, w godzinach zajęć. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2. |
Praktyki zawodowe: |
– |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Zimniak-Hałajko | |
Prowadzący grup: | Marta Zimniak-Hałajko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.