(pl) Polska i Polacy - od początków państwa do współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3004-PIP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (pl) Polska i Polacy - od początków państwa do współczesności |
Jednostka: | Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej Dla Cudzoziemców "Polonicum" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie oferowane przez "Polonicum" (ONLY FOR FOREIGNERS!) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter cyklu spotkań, których ideą przewodnią jest próba prezentacji i interpretacji najważniejszych zjawisk w kulturowych dziejach narodu polskiego, odniesionych do współczesności. Stanowi propozycję rozważań o polskiej specyfice oraz powtarzalności zbiorowych zachowań i mentalności narodowej. Traktuje o faktach i miejscach na kulturowej mapie Polski. Jest próbą szukania historycznych odniesień do polskiej współczesności w sferze życia społecznego i duchowego. Propozycja ta koresponduje z interdyscyplinarnym cyklem wykładów prezentujących wiedzę o Polsce i Polakach. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zaprezentowanie najważniejszych zjawisk w kulturowych dziejach narodu polskiego, ale odniesionych do współczesności. Stanowi propozycję wspólnych poszukiwań polskiej odrębności, specyfiki czy nawet mentalności narodowej, objawiających się poprzez szereg powtarzalnych w kolejnych generacjach wyborów i ustaleń społecznych. Ukazuje polskie preferencje estetyczne i humanistyczne oraz usytuowanie na kulturowej mapie Europy. Uwaga zwrócona jest na aspekty wielokulturowości i wieloetniczności polskich dziejów. Osadza polskość w kontekście dziejów innych narodów słowiańskich. Tu prezentowane jest ujęcie od słowiańskiego rodowodu po ideę panslawizmu. Prezentuje specyfikę polskiej religijności i instytucji kościoła w naszym państwie. Traktuje o centralizacji i decentralizacji władzy oraz stosunku Polaków do niej. Jest przeglądem zmieniającej się w dziejach struktury społecznej i etnicznej. Szczególnie strukturze państwa szlacheckiego. Prezentuje wybitne osobowości polskiej kultury, sztuki, nauki i życia społecznego, tak w kraju, jak i poza jego granicami. Jest też próbą przyjrzenia się polskiej diasporze, powodom i etapom jej powstawania. Część wywodu poświęcona jest lingwakulturowym poszukiwaniom polskiej tożsamości językowej i cywilizacyjnej. Tutaj zagadnienia dotyczą problematyk onomastycznej i frazeologicznej (etymologia i typologia nazw własnych – osobowych i miejscowych). Przyglądamy się Polsce poprzez pryzmat własnych i sąsiedzkich stereotypów, przyzwyczajeń, kompleksów i fobii. *ze względu na zmiany wprowadzone przez administrację UW, wywołane COVID-19, opis zawarty w sylabusie mógł ulec nieznacznym zmianom. Wykladowcy udzielili Państwu stosownej informacji via USOSmail. Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji i translatorów internetowych jest dozwolone wyłącznie po wcześniejszym ustaleniu szczegółów w tym zakresie z prowadzącą/prowadzącym i uzyskaniu na to jej/jego zgody. W innych przypadkach jest niedozwolone. W pracach pisemnych należy wyraźnie zaznaczyć wszelkie ewentualne fragmenty zaczerpnięte od innych autorek/autorów (np. z artykułów znalezionych w internecie). Brak takiej informacji jest równoznaczny z plagiatem, który stanowi poważne wykroczenie. |
Literatura: |
• Charakter narodowy Polaków i innych, E. Lewandowski, Warszawa 2008. • Kultura polska. Silva rerum, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001. • Świat języka polskiego oczami cudzoziemców, P. Garncarek, Warszawa 1997. • Bogactwo kultur i cywilizacji europejskiej na lektoracie języka obcego, red. R. Kuźmińska, Wrocław 2004. • Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. W. Miodunka, Kraków 2004. • Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, P. Garncarek, Warszawa 2006. • Obraz Polski i Polaków w Europie, red. L. Kolarska-Bobińska, Warszawa 2003. • Wartości w kulturze polskiej, red. L. Dyczewski, Lublin 1993. • Dzieje kultury polskiej, M. Bogucka, Wrocław 1987. • Kategoria narodu w kulturach słowiańskich, red. T. Dąbek-Wirgowa, A. Makowiecki, Warszawa 1993. • Dzieje obyczajów w dawnej Polsce, St. Bystroń, Warszawa 1994. |
Efekty uczenia się: |
Efektem zajęć powinno być nabycie przez cudzoziemskich słuchaczy kompetencji kulturowej i historycznej, dotyczącej szeroko rozumianego pojęcia kultury polskiej. Rozszerzenie i usystematyzowanie wiedzy na temat dziejów narodu polskiego, jego specyfiki i kulturowych wyróżników, odniesionych zarówno do historii, jak i współczesności. |
Metody i kryteria oceniania: |
– obecność na zajęciach – esej zaliczeniowy (w języku polskim ewentualnie angielskim lub rosyjskim) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Garncarek, Piotr Kajak | |
Prowadzący grup: | Piotr Garncarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Garncarek, Piotr Kajak | |
Prowadzący grup: | Piotr Garncarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.