Pamięć i zapomnienie - perspektywa postjugosłowiańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9-FAKJUG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pamięć i zapomnienie - perspektywa postjugosłowiańska |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wykształcenie świadomej postawy wobec zjawisk zachodzących w pamięci zbiorowej. Aktywny udział w zajęciach dostarczy narzędzi dla krytycznej analizy współczesnych sporów o historię. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy na temat rozmaitych praktyk pamięci na obszarze dawnej Jugosławii. Omówione zostaną funkcje, charakterystyki i formy pamięci zbiorowej oraz współczesne praktyki pamięci, postpamięci i niepamięci na przykładzie zróżnicowanych tekstów kultury. |
Pełny opis: |
Na zajęciach będą omawiane następujące tematy, związane z zagadnieniami pamięci i postpamięci na obszarze postujugosłowiańskim: 1. Definicja podstawowych pojęć i przedstawienie założeń: społeczny charakter pamięci, jej funkcje, charakterystyki i formy. 2. Współczesne badania nad społecznymi wymiarami pamięci na obszarze dawnej Jugosławii. 3. Zasadność i treść pojęcia „jugosłowiańska pamięć kulturowa”. 4. Pamięć zbiorowa a tożsamość narodowa na obszarze dawnej Jugosławii. 5. Mityczne aspekty pamięci zbiorowej: konstytutywne mity narodowe, bohaterowie i antybohaterowie. 6. Pamięć zbiorowa a historia – historyczne i pamięciowe spojrzenie na wybrane wydarzenia historyczne. 7. Perspektywa psychologiczna pamięci zbiorowej – jugonostalgia. 8. Pamięć jako wydarzenie – teatralizacja pamięci. 9. Polityka pamięci – przeszłość we współczesnych narracjach politycznych – wybrane przykłady. 10. Utracone i odzyskane obrzędy upamiętniania na obszarze dawnej Jugosławii. 11. Konflikty pamięci – definicja pojęcia i wybrane przykłady. 9. Literatura i film jako symboliczna forma pamięci kulturowej na wybranych przykładach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Assmann, A., 2013 (red.). Między historią a pamięcią (s. 9–19). 2. Brentin, D., Ambassadors of memory: »honoring the Homeland War« in Croatian sport. W: Pavlaković, V., Pauković, D., Framing the nation. An introduction to commemorative culture in Croatia. New York: Routledge. 3. W: Burke, P., 2018. Narracje wizualne. W: Chymkowski, R. et al. 2018 (red.). Antropologia pamięci. Warszawa: WUW. 4. Connerton, P., 2021. Jak społeczeństwa pamiętają (s.39–94). Warszawa: WUW. 1. Erll, A., 2011. Kultura pamięci (s. 224 – 247). Warszawa: WUW. 2. Halbwachs, M., 2022. Społeczne ramy pamięci. Warszawa: Aletheia. 3. Hladnik, M., 2023. Baza słoweńskich pomników partyzantów na Geopedii. W: Bilińska-Brynk, Cmiel-Bażant, M., Šuler Galos, J., Starcie narracji, Warszawa: WUW. 145–158. 4. Irwin Zarecka, I., 2018. Konflikty pamięci. W: Chymkowski, R. et al. 2018 (red.). Antropologia pamięci. Warszawa: WUW. 5. Jergović, M., 2012. Ojciec. Wołowiec: Czarne. 6. Marković, G., 2003 (reż). Kordon. 7. Sariusz Wolska, M., 2011. Spotkania czasu z miejscem (s. 130 – 194). Warszawa: WUW. 8. Virc, Ž., 2009 (reż.). Trst je naš/Trieste is ours. 9. Vojnović, G., 2019. Moja Jugosławia. Warszawa: Sedno. Literatura uzupełniająca: 1. Assmann J., 2005. Pamięć kulturowa. Warszawa: WUW. 2. Czerwiński, M., 2015. Kultura, dyskurs, znak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Szacka B., 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - czym jest pamięć zbiorowa oraz jej formy - mechanizmy rządzące państwową polityką pamięci Student/ka potrafi: - wskazać na specyfikę pamięci zbiorowej w odniesieniu do mitu i historii - wskazać na rolę pamięci zbiorowej w kształtowaniu tożsamości jednostki i narodu - analizować aktualne wydarzenia z punktu widzenia struktur o długim trwaniu Student/ka jest gotowa/gotów do: - krytycznego spojrzenia na zróżnicowane zjawiska związane z pamięcią zbiorową omawianego obszaru - uargumentowanej dyskusji na tematy dotyczące omawianych zagadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa 40%, aktywny udział w zajęciach 30%, zaliczenie ustne na podstawie pracy 30%. Możliwe są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącym. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Szacowany rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS praca własna studenta: 80 h – 3 ECTS łącznie: 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jasmina Šuler-Galos | |
Prowadzący grup: | Jasmina Šuler-Galos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.