Psychologia pozytywna w nauczaniu języków słowiańskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-LU9-PSYCHOL` |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.903
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia pozytywna w nauczaniu języków słowiańskich |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do stosowania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności wspierające motywację, zaangażowanie i rozwój kompetencji językowych uczniów, nauczą się, jak tworzyć pozytywne środowisko edukacyjne, które sprzyja nauce i pomaga uczniom przełamywać bariery językowe, takie jak wymowa czy różnice gramatyczne. Uczestnicy zajęć nauczą się rozpoznawać mocne strony uczniów, wspierać ich przekonania i wzmacniać poczucie wartości w procesie nauki, przygotowując ich do skutecznej komunikacji w języku obcym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do stosowania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich. Studenci zdobędą wiedzę oraz umiejętności potrzebne do wspierania motywacji, zaangażowania i rozwoju kompetencji językowych uczniów, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Przedmiot kładzie szczególny nacisk na rozwijanie u studentów umiejętności tworzenia środowiska edukacyjnego, które sprzyja pozytywnemu nastawieniu do nauki oraz wspiera uczniów w przełamywaniu barier językowych. W trakcie kursu studenci zapoznają się z technikami i strategiami psychologii pozytywnej, które mogą stosować w przyszłej pracy dydaktycznej, aby budować pozytywne i motywujące środowisko w klasie. Zajęcia pozwolą im rozwinąć umiejętności wspierania uczniów w budowaniu motywacji wewnętrznej, wzmacnianiu pewności siebie oraz skutecznym przezwyciężaniu barier językowych specyficznych dla nauki języków słowiańskich, takich jak poprawna wymowa, różnice leksykalne czy gramatyczne. Studenci nauczą się, jak identyfikować i wykorzystywać mocne strony uczniów, pracować nad ich przekonaniami oraz wzmacniać ich poczucie wartości w procesie uczenia się języka. Dzięki praktyce opartej na psychologii pozytywnej, studenci będą przygotowani do efektywnego wspierania uczniów, którzy mogą doświadczać lęku przed mówieniem, trudności w zapamiętywaniu struktur gramatycznych czy braku pewności siebie w komunikacji w języku obcym. |
Literatura: |
• Błaszczak A., Pozytywna edukacja w praktyce, czyli jak szkoła może sprzyjać dobrostanowi uczniów, Toruń 2022 • Ciżkowicz B., Wyuczona bezradność młodzieży, Bydgoszcz 2009 • Csikszentmihalyi, M., Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa 2005 • Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001 • Dweck, C., Nowa psychologia sukcesu, Sopot 2013 • Fortuna P., Pozytywna psychologia porażki, Sopot 2013 • Frankl V., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Warszawa 2009 • Fredrickson, B, Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które dodają energii, wzmacniają odporność i zmieniają życie, Warszawa 2014 • Hanh T.N., Weare K., Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018 • Kwiatek P., Bajer P., Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia), [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 17(2), 2013 • Podstawy psychologii : podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, red. W.Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Kraków 2004 • Postrzeganie i rola motywacji w procesie glottodydaktycznym. Perspektywa nauczyciela i ucznia, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Katowice 2020 • Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa 2012 • Seligman, M., Optymizmu można się nauczyć, Poznań 2005 • Seligman, M., Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia, Poznań 2019 • Świątkiewicz-Siklucka D., Chcieć znaczy móc? O motywacji, inteligencji i innych wybranych czynnikach wpływających na sukces w nauce języków obcych (i nie tylko), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 154, Studia Russologica 6 (2013), s. 177-189 • Zadworna-Cieślak M., Sposoby i motywy zdobywania wiedzy przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, [w:] Edukacja w zglobalizowanym świecie, red. V. Tanaś, W. Welskop, Łódź 2016 • Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013 |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: • podstawowe pojęcia i teorie psychologii pozytywnej oraz ich zastosowanie w edukacji językowej. • model PERMA i jego elementy (pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu, osiągnięcia) oraz ich wpływ na proces nauki języków. • znaczenie pozytywnych emocji i motywacji wewnętrznej w procesie przyswajania języków obcych oraz rozwijania kompetencji językowych. • rolę przekonań i „nastawienia na rozwój” (growth mindset) w budowaniu pewności siebie i zaangażowania zarówno u uczniów, jak i u siebie jako nauczyciela. • zasady pracy z mocnymi stronami (talentami) zgodnie z testem VIA Character Strengths i ich wpływ na rozwój ucznia oraz nauczyciela. • wpływ pozytywnych relacji i wsparcia społecznego na efektywność nauczania i nauki języka. Student/ka potrafi: • identyfikować i analizować własne przekonania oraz przekonania uczniów, które mogą wpływać na proces nauki języka, oraz przekształcać ograniczające przekonania na wspierające. • zastosować model PERMA w planowaniu i prowadzeniu lekcji języka słowiańskiego, tworząc pozytywne środowisko edukacyjne, które sprzyja motywacji i zaangażowaniu uczniów. • rozwijać motywację wewnętrzną i pozytywne emocje w klasie, stosując techniki psychologii pozytywnej, takie jak praca z sukcesami uczniów czy techniki wzmacniania poczucia wartości • tworzyć i wdrażać strategie wspierające relacje w grupie językowej, które budują poczucie bezpieczeństwa i współpracy między uczniami. • pracować z mocnymi stronami uczniów, identyfikować ich talenty i integrować je w procesie nauki języka, aby wzmocnić ich zaangażowanie i satysfakcję z nauki. • przeprowadzić refleksję nad własnym stylem nauczania w kontekście psychologii pozytywnej i dostosować go tak, aby wspierać dobrostan i rozwój uczniów. Student/ka jest gotów/gotowa do: • wdrażania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich, z pełnym zaangażowaniem i świadomością ich wpływu na rozwój językowy uczniów. • promowania postawy „nastawienia na rozwój”, aby zwiększyć ich motywację i poczucie skuteczności w nauce języka. • budowania atmosfery wsparcia i zaufania w grupie językowej, która sprzyja współpracy, dzieleniu się sukcesami i konstruktywnym podejściu do błędów. • podejmowania działań wspierających rozwój osobisty uczniów, poprzez pracę nad ich talentami i mocnymi stronami, które mogą być wykorzystane w nauce języka. • kontynuowania własnego rozwoju jako nauczyciela języka w oparciu o zasady psychologii pozytywnej, z dbałością o własny dobrostan i satysfakcję zawodową. • otwartego podejścia do innowacji i refleksji nad własną praktyką dydaktyczną, by stale doskonalić swoje umiejętności i dostosowywać metody do potrzeb uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Projekt dydaktyczny Studenci pracują (samodzielnie lub w parach) nad przygotowaniem szczegółowego scenariusza lekcji z wybranego języka słowiańskiego, który będzie oparty na zasadach psychologii pozytywnej. Projekt ma odzwierciedlać zastosowanie modelu PERMA i innych technik wspierających motywację, pewność siebie oraz umiejętności językowe uczniów. • Refleksyjny dziennik studenta, przyszłego nauczyciela Studenci prowadzą indywidualny dziennik, w którym zapisują swoje refleksje nad doświadczeniami związanymi z psychologią pozytywną w kontekście nauki i nauczania języka. Regularnie notują obserwacje na temat własnych przekonań, trudności, sukcesów i przemyśleń na temat zastosowania psychologii pozytywnej w przyszłej pracy nauczyciela. • Aktywne uczestnictwo w zajęciach Regularne uczestnictwo i aktywne zaangażowanie w dyskusje, ćwiczenia warsztatowe oraz praca własna. Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącą. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie. Rozkład pracy studenta: uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 h - 1 ECTS przygotowanie i prezentacja projektu: 50 h – 2 ECTS łącznie: 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Anna Jakubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.