Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia pozytywna w nauczaniu języków słowiańskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3005-LU9-PSYCHOL`
Kod Erasmus / ISCED: 08.903 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia pozytywna w nauczaniu języków słowiańskich
Jednostka: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej
Grupy: Zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do stosowania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności wspierające motywację, zaangażowanie i rozwój kompetencji językowych uczniów, nauczą się, jak tworzyć pozytywne środowisko edukacyjne, które sprzyja nauce i pomaga uczniom przełamywać bariery językowe, takie jak wymowa czy różnice gramatyczne. Uczestnicy zajęć nauczą się rozpoznawać mocne strony uczniów, wspierać ich przekonania i wzmacniać poczucie wartości w procesie nauki, przygotowując ich do skutecznej komunikacji w języku obcym.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do stosowania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich. Studenci zdobędą wiedzę oraz umiejętności potrzebne do wspierania motywacji, zaangażowania i rozwoju kompetencji językowych uczniów, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Przedmiot kładzie szczególny nacisk na rozwijanie u studentów umiejętności tworzenia środowiska edukacyjnego, które sprzyja pozytywnemu nastawieniu do nauki oraz wspiera uczniów w przełamywaniu barier językowych.

W trakcie kursu studenci zapoznają się z technikami i strategiami psychologii pozytywnej, które mogą stosować w przyszłej pracy dydaktycznej, aby budować pozytywne i motywujące środowisko w klasie. Zajęcia pozwolą im rozwinąć umiejętności wspierania uczniów w budowaniu motywacji wewnętrznej, wzmacnianiu pewności siebie oraz skutecznym przezwyciężaniu barier językowych specyficznych dla nauki języków słowiańskich, takich jak poprawna wymowa, różnice leksykalne czy gramatyczne.

Studenci nauczą się, jak identyfikować i wykorzystywać mocne strony uczniów, pracować nad ich przekonaniami oraz wzmacniać ich poczucie wartości w procesie uczenia się języka. Dzięki praktyce opartej na psychologii pozytywnej, studenci będą przygotowani do efektywnego wspierania uczniów, którzy mogą doświadczać lęku przed mówieniem, trudności w zapamiętywaniu struktur gramatycznych czy braku pewności siebie w komunikacji w języku obcym.

Literatura:

• Błaszczak A., Pozytywna edukacja w praktyce, czyli jak szkoła może sprzyjać dobrostanowi uczniów, Toruń 2022

• Ciżkowicz B., Wyuczona bezradność młodzieży, Bydgoszcz 2009

• Csikszentmihalyi, M., Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa 2005

• Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001

• Dweck, C., Nowa psychologia sukcesu, Sopot 2013

• Fortuna P., Pozytywna psychologia porażki, Sopot 2013

• Frankl V., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Warszawa 2009

• Fredrickson, B, Pozytywność. Naukowe podejście do emocji, które dodają energii, wzmacniają odporność i zmieniają życie, Warszawa 2014

• Hanh T.N., Weare K., Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat, Warszawa 2018

• Kwiatek P., Bajer P., Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia), [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 17(2), 2013

• Podstawy psychologii : podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, red. W.Pilecka, G. Rudkowska, L. Wrona, Kraków 2004

• Postrzeganie i rola motywacji w procesie glottodydaktycznym. Perspektywa nauczyciela i ucznia, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Katowice 2020

• Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, red. J. Czapiński, Warszawa 2012

• Seligman, M., Optymizmu można się nauczyć, Poznań 2005

• Seligman, M., Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia, Poznań 2019

• Świątkiewicz-Siklucka D., Chcieć znaczy móc? O motywacji, inteligencji i innych wybranych czynnikach wpływających na sukces w nauce języków obcych (i nie tylko), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 154, Studia Russologica 6 (2013), s. 177-189

• Zadworna-Cieślak M., Sposoby i motywy zdobywania wiedzy przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, [w:] Edukacja w zglobalizowanym świecie, red. V. Tanaś, W. Welskop, Łódź 2016

• Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013

Efekty uczenia się:

Student/ka zna i rozumie:

• podstawowe pojęcia i teorie psychologii pozytywnej oraz ich zastosowanie w edukacji językowej.

• model PERMA i jego elementy (pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu, osiągnięcia) oraz ich wpływ na proces nauki języków.

• znaczenie pozytywnych emocji i motywacji wewnętrznej w procesie przyswajania języków obcych oraz rozwijania kompetencji językowych.

• rolę przekonań i „nastawienia na rozwój” (growth mindset) w budowaniu pewności siebie i zaangażowania zarówno u uczniów, jak i u siebie jako nauczyciela.

• zasady pracy z mocnymi stronami (talentami) zgodnie z testem VIA Character Strengths i ich wpływ na rozwój ucznia oraz nauczyciela.

• wpływ pozytywnych relacji i wsparcia społecznego na efektywność nauczania i nauki języka.

Student/ka potrafi:

• identyfikować i analizować własne przekonania oraz przekonania uczniów, które mogą wpływać na proces nauki języka, oraz przekształcać ograniczające przekonania na wspierające.

• zastosować model PERMA w planowaniu i prowadzeniu lekcji języka słowiańskiego, tworząc pozytywne środowisko edukacyjne, które sprzyja motywacji i zaangażowaniu uczniów.

• rozwijać motywację wewnętrzną i pozytywne emocje w klasie, stosując techniki psychologii pozytywnej, takie jak praca z sukcesami uczniów czy techniki wzmacniania poczucia wartości

• tworzyć i wdrażać strategie wspierające relacje w grupie językowej, które budują poczucie bezpieczeństwa i współpracy między uczniami.

• pracować z mocnymi stronami uczniów, identyfikować ich talenty i integrować je w procesie nauki języka, aby wzmocnić ich zaangażowanie i satysfakcję z nauki.

• przeprowadzić refleksję nad własnym stylem nauczania w kontekście psychologii pozytywnej i dostosować go tak, aby wspierać dobrostan i rozwój uczniów.

Student/ka jest gotów/gotowa do:

• wdrażania zasad psychologii pozytywnej w nauczaniu języków słowiańskich, z pełnym zaangażowaniem i świadomością ich wpływu na rozwój językowy uczniów.

• promowania postawy „nastawienia na rozwój”, aby zwiększyć ich motywację i poczucie skuteczności w nauce języka.

• budowania atmosfery wsparcia i zaufania w grupie językowej, która sprzyja współpracy, dzieleniu się sukcesami i konstruktywnym podejściu do błędów.

• podejmowania działań wspierających rozwój osobisty uczniów, poprzez pracę nad ich talentami i mocnymi stronami, które mogą być wykorzystane w nauce języka.

• kontynuowania własnego rozwoju jako nauczyciela języka w oparciu o zasady psychologii pozytywnej, z dbałością o własny dobrostan i satysfakcję zawodową.

• otwartego podejścia do innowacji i refleksji nad własną praktyką dydaktyczną, by stale doskonalić swoje umiejętności i dostosowywać metody do potrzeb uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

• Projekt dydaktyczny

Studenci pracują (samodzielnie lub w parach) nad przygotowaniem szczegółowego scenariusza lekcji z wybranego języka słowiańskiego, który będzie oparty na zasadach psychologii pozytywnej. Projekt ma odzwierciedlać zastosowanie modelu PERMA i innych technik wspierających motywację, pewność siebie oraz umiejętności językowe uczniów.

• Refleksyjny dziennik studenta, przyszłego nauczyciela

Studenci prowadzą indywidualny dziennik, w którym zapisują swoje refleksje nad doświadczeniami związanymi z psychologią pozytywną w kontekście nauki i nauczania języka. Regularnie notują obserwacje na temat własnych przekonań, trudności, sukcesów i przemyśleń na temat zastosowania psychologii pozytywnej w przyszłej pracy nauczyciela.

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach

Regularne uczestnictwo i aktywne zaangażowanie w dyskusje, ćwiczenia warsztatowe oraz praca własna.

Możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z prowadzącą.

Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.

Rozkład pracy studenta:

uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS

regularne przygotowywanie się do zajęć: 30 h - 1 ECTS

przygotowanie i prezentacja projektu: 50 h – 2 ECTS

łącznie: 4 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jakubowska
Prowadzący grup: Anna Jakubowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)