Emisja głosu i technika mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-ZNP-EM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu i technika mowy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Nauczanie fizyki; przedmioty dla II roku Polonistyka, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty II roku specjalizacji "nauczycielskiej" (III rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Przedmioty II roku specjalizacji glottodydaktycznej (III rok st.) - filologia polska, stacjonarne Przedmioty w ramach specjalizacji nauczycielskiej dla I-II r. studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. |
Pełny opis: |
W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. 2. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela 3. Higiena pracy głosem 4. Ustalenie optymalnej do mówienia postawy ciała. 5. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 6. Ćwiczenia oddechowe: a. ustalenie właściwego, przeponowo-żebrowego toru oddechowego b. praca nad koordynacją oddechowo-fonacyjną 7. Ustalenie średnicy dźwięku. 8. Wypracowanie miękkiego ataku dźwięku 9. Optymalne wykorzystywanie rezonansu toru głosowego 10. Ćwiczenia artykulacyjne 11. Praca nad techniką mowy 12. Praca z tekstem |
Literatura: |
1. Bednarek J. D., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2. Ciecierska-Zajdel B.,(2020) Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa, Edgard 3. Dimon T., 2018, Anatomy of the Voice. An Illustrated Guide for Singers, Vocal Coaches and Speech Therapists, Berkley, NAB 4. Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172 5. Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN 6. Esling J.H, Moisik S.R., Benner A., Crevier-Buchman L., (2022), Voice Quality. The Laryngeal Articulator Model, Cambridge, Cambridge University Press 7. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995 8. Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, PWN, Warszawa, s.15-58 9. Kisiel M., (2011), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dabrowa Górnicza 10. Kreiman J, Sidtis D., (2013), Foundation of Voice Studies. An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception, Wiley-Blackwell 11. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, Kraków, PWST 12. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis 13. Michałowska D., (2006), O polskiej wymowie scenicznej, Wyd. PWST, Kraków 14. Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa: Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii 15. Płusajska-Otto A., (2017), Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 16. Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, TMJP, Kraków-Katowice 17. Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis 18. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, PIMP 19. Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego: Plural Publishing 20. Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 21. Tarasiewicz B.,(2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, Universitas 22. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 23. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis 24. Toczyska B., (2021), Ruch w głosie. (ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy), Gdańsk, Wydawnictwo Podkowa 25. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. 26. Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, r. 1,2, 17, 21, 22 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: -mechanizmy tworzenia głosu; -zasady higieny pracy głosem; -wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.W7 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: -opisać budowę narządu głosu; -rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych; -modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne; -zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.U7, C.U8 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: -akceptowania różnic wynikających z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy; -docenienia estetycznych walorów wypowiedzi ustnej. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.K2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach: 30 godzin Ocena aktywności i kontrola obecności. Ocena ciągła, zaliczenie ustne. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Szczegółowe warunki zaliczenia w części B sylabusa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WAR
WAR
WT WAR
WAR
ŚR CZ WAR
WAR
WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Beata Ciecierska-Zajdel, Agata Piotrowska-Mastalerz, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WT ŚR CZ WAR
WAR
WAR
PT WAR
WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Beata Ciecierska-Zajdel, Jolanta Jaszczuk, Agata Piotrowska-Mastalerz, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
WAR
ŚR WAR
WAR
CZ WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Beata Ciecierska-Zajdel, Agata Piotrowska-Mastalerz, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WAR
WAR
WAR
WT WAR
WAR
ŚR WAR
WAR
CZ WAR
WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zawadka | |
Prowadzący grup: | Agata Piotrowska-Mastalerz, Joanna Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.