Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia archeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3101-D0401X
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia archeologii
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie dziejów archeologii od jej korzeni aż po współczesność., ze szczególnym akcentem położonym przede wszystkim na rozwój myśli teoretycznej i refleksję metodologiczną. Wykład obejmuje zarówno problematykę ogólno-archeologiczną, jak też związaną z rozwojem poszczególnych gałęzi tej nauki, takich jak archeologia pradziejowa, klasyczna itp. Uwzględnione jest omówienie podstaw metodologicznych archeologii ze zwróceniem uwagi na najnowsze koncepcje metodologiczne.

Pełny opis:

Celem wykładu jest ukazanie dziejów archeologii od jej korzeni aż po współczesność., ze szczególnym akcentem położonym przede wszystkim na rozwój myśli teoretycznej i refleksję metodologiczną. Wykład obejmuje zarówno problematykę ogólno-archeologiczną, jak też związaną z rozwojem poszczególnych gałęzi tej nauki, takich jak archeologia pradziejowa, klasyczna itp. Uwzględnione jest omówienie podstaw metodologicznych archeologii ze zwróceniem uwagi na najnowsze koncepcje metodologiczne.

Literatura:

Abramowicz A., Historia archeologii polskiej. XIX i XX wiek, Warszawa-Łódź 1991

Abramowicz A., Historia archeologii polskiej. Początki, Łódź 1992

Bianchi-Bandinelli R., Archeologia klasyczna jako historia sztuki, Warszawa 1988

Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000

Clarke D.L. (red.), Models in Archaeology, London 1972

Carr E.H., Historia. Czym jest, Warszawa 1999

Gardin J.-C., Une archéologie théorique, Paris 1979

Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2005

Hensel W., Donato G., Tabaczyński S. (red.), Teoria i praktyka badań archeologicznych I: Przesłanki metodologiczne, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1986

Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji w archeologii, Poznań 1995

Kobyliński Z. (red.), Quo vadis archaeologia?, Warszawa 2001

Kowalski K.M., Artefakty jako źródła poznania, Gdańsk 1996

Kozłowski S.K., Kolendo J. (red.), Dzieje archeologii na Uniwersytecie Warszawskim, Warszawa 1993

Layard A.H., W poszukiwaniu Niniwy, Warszawa 1983

Lech J., Between Captivity and Freedom. Polish Archaeology in the 20th Century, Warszawa 1999 [jako separatum i Archaeologia Polona 35-36 (1997-1998), 25-222; nadto polecamy cały ten tom AP, Special theme: Archaeology in the 20th century, ideas - people - research

Lech J., Stępniowski F.M. (red.), V. Gordon Childe i archeologia w XX wieku, Warszawa 1999

Michałowski K., Od Edfu do Faras. Polskie odkrycia archeologii śródziemnomorskiej, Warszawa 1974

Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, Poznań 1994

Nikitin E., Wyjaśnianie jako funkcja nauki, Warszawa 1975

Od Nilu do Eufratu. Polska archeologia śródziemnomorska 1981-1994, Warszawa 1995

Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa 2002

Schnapp A., Conqu?te du passé, Paris 1993 [lub tłumaczenie angielskie: The Discovery of the Past, np. New York 1997]

Tabaczyński S. (red.), Theory and Practice of Archaeological Research III: Dialogue with the Data: The Archaeology of Complex Societies and its Context in the '90s, Warszawa 1998

Tabaczyński S. (red.), Kultury archeologiczne a rzeczywistość dziejowa, Warszawa 2000

Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1968 [+wznowienia]

Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996

Trigger B.G., A history of archaeological thought, Cambridge 1989

Vandenberg Ph., Śladami przeszłości. Największe odkrycia archeologów, Warszawa 2003

Urbańczyk P. (red.), Theory and Practice of Archaeological Research II: Acquisition of Field Data at Multi-Strata Sites, Warszawa 1995

Watson P.J., LeBlanc S.A., Redman Ch. L., Explanation in Archaeology. An Explicitly Scientific Approach, New York-London 1971

Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)