Archeologia w dobie Nowej Humanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DOHUM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia w dobie Nowej Humanistyki |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z najważniejszymi paradygmatami w teorii archeologii, zrozumienie przemian intelektualnych, ukazanie historycznych i aktualnych metodologii stosowanych w archeologii, wykształcenie w studentach umiejętności porównania celów i metod w teorii archeologii, powiązanie ich z prądami ogólnohumanistycznymi (strukturalizm, post- strukturalizm, post-modernizm, teorie sprawczości, ANT, zwrot materialny, zwrot sensualny, zwrot ontologiczny, zwrot cyfrowy, humanistyka nieantropocentryczna, biohumanistyka), a przede wszystkim — rozwinięcie krytycznego myślenia o interpretacji w archeologii. Podkreślając istotę ram teoretycznych w pracy badawczej, zajęcia mają wykształcić w studentach świadomość wielogłosowości, wielopoziomowości i zróżnicowania teoretycznego w archeologii. Pozyskana wiedza pozwoli studentom swobodnie odnosić się do innych dyscyplin humanistycznych, zauważyć cechy wspólne archeologii i innych nauk historyczno-kulturowych, ale także jej szczególną odmienność. Zajęcia zagwarantują podstawowe rozeznanie w teoriach formujących archeologię od lat 50. XX wieku do najnowszych prądów powiązanych z biohumanistyką, humanistyką nieantropocentryczną czy humanistyką cyfrową. Kurs ma za zadanie zachęcić studentów do dalszego rozwoju teoretycznego i krytycznego myślenia o źródłach, celach i metodach stosowanych w archeologii tak niegdyś, jak i współcześnie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia podzielone są dwa moduły dydaktyczne: historyczno-teoretyczny i teoretyczno- warsztatowy, wprowadzany od połowy trwania semestru. Poruszane na zajęciach zagadnienia obejmą najważniejsze zwroty paradygmatyczne w teorii archeologii, |
Pełny opis: |
Zajęcia podzielone są dwa moduły dydaktyczne: historyczno-teoretyczny i teoretyczno- warsztatowy, wprowadzany od połowy trwania semestru. Poruszane na zajęciach zagadnienia obejmą najważniejsze zwroty paradygmatyczne w teorii archeologii, tj.: 1. Archeologia historyczno-kulturowa: założenia, główne myśli i metody. Wykład będzie miał za zadanie przedstawienie fundamentów historycznych tego paradygmatu, głównych przedstawicieli i metod. Dyskusja obejmie zwłaszcza takie kwestie jak koncepcja archeologii jako historii, typologia, seriacja, opis historyczno-kulturowy, drabina Hawkesa, paradygmat kulturowy Childe’a, empiryzm, mocne i słabe strony myślenia o archeologii w kategoriach historyczno-kulturowych. 2. Archeologia procesualna: alternatywa wobec humanistycznej archeologii. Wykład będzie miał za zadanie przedstawienie przyczyn narodzin tego paradygmatu, tła intelektualnego, głównych przedstawicieli i metod. Dyskusja skupi się na następujących ideach: archeologia jako antropologia, powiązanie archeologii z naukami ścisłymi, modele naukowe (np. modele osadnicze, modele zarządzania odpadkami), pozytywizm i redukcjonizm naukowy, prawa i generalizacje w archeologii (np. przesłanka pompejańska, prawa „Myszki Mickey”, teoria średniego zasięgu), etnoarcheologia. Studenci dokonają porównania podejścia historyczno-kulturowego (zajęcia 1) z podejściem procesualnym. 3. Archeologia post-procesualna: jak czytać przeszłość? Wykład będzie miał na celi przedstawienie post-procesualizmu jako reakcji na pozytywistyczny model procesualny, inspiracji badawczych przedstawicieli post-procesualizmu (strukturalizm i post-strukturalizm, semiotyka, hermeneutyka, marksizm, teoria krytyczna), metod badawczych. Dyskusja będzie skoncentrowana na koncepcji archeologii jako czytania przeszłości, wielogłosowości interpretacji, koła hermeneutycznego, obiektywności i subiektywności interpretacji (zestawienie procesualizmu i postprocesualizmu), kultury materialnej. 4. Archeologia behawioralna, neo-ewolucjonizm i archeologia kognitywna: czego nauczył nas Darwin? Wykład będzie miał na celu przede wszystkim zarysowanie teorii ewolucyjnej Darwina i jej recepcji w archeologii (archeologia behawioralna, neo-ewolucjonizm, Human Behavioral Ecology). Podczas dyskusji nacisk zostanie położony na omówienie takich terminów jak funkcjonalizm, struktura, chaine operatoire (Leroi-Gourhan vs Schiffer), ustrukturyzowana depozycja, behawioryzm, optymalizacja, kognitywizm, adaptacja, ewolucja społeczna, postęp, Bauplan/struktura, reprodukcja i replikacja. 5. Sprawczość, teorie praktyki, teoria ANT: czy rzeczy robią rzeczy? Wykład będzie miał za zadanie przede wszystkim nakreślenie teorii socjologicznych, które oddziałały na archeologię w latach 80. i 90. — tj. teorii Bourdieu, Giddensa oraz Latoura. Szczególna uwaga podczas wykładu zostanie zwrócona na teorię praktyki i habitus (Bourdieu), strukturyzację i umysł praktyczny (Giddens), czarne skrzynki, krążące referencje, sieci, agentów i aktantów (Latour). Dyskusja będzie skoncentrowana na pytaniu — czy rzeczy są sprawcze? Czy obiekty mają moc? Co, jak i gdzie robią rzeczy? Głównym celem dyskusji jest refleksja nad pojęciem sprawczości i związanymi z nim konceptami struktury, wpływu, konsekwencji, intencji, intersubiektywności. 6. Archeologia feministyczna i archeologia gender: kobieta z kilofem?! Wykład nakreśli historię studiów feministycznych (I i II fala feminizmu) oraz teorii gender w humanistyce, przedstawi główne reprezentantki (m.in. Butler, Haraway, Irigaray, Braidotti). Dyskusja oprze się na dwóch kanałach przepływu teorii feministycznych i gender w archeologii — oddziaływaniu na budowanie interpretacji przeszłości (np. rola kobiet w przeszłości, miejsce mniejszości seksualnych w dawnych społecznościach) i statusie kobiet i mniejszości w praktyce archeologicznej (rola kobiet w akademii, badania Conkey i Gero z lat 90.). W podsumowaniu nacisk zostanie położony na takie pojęcia jak gender, płeć biologiczna, płynność, performatywność, intymność. 7. Archeologia kolonialna i postkolonialna: dominacja, opresja i trauma. Wykład będzie prezentacją dorobku studiów orientalistycznych (Said) i postkolonialnych w humanistyce z wyszczególnieniem na dwie fazy (Mitchell, Said, Fanon vs Bhabha, Spivak, Chakrabarty). Dyskusja będzie skoncentrowana na kluczowych pojęciach: Innego, orientalnego, kolonialnego, narodu, nacjonalizmu, hybrydyczności i hybrydy. W dyskusji odwołamy się także do feminizmu, próbując zastanowić się, co teorie polityczno-społeczne oferują studiom archeologicznym i jak wpływają na format popularyzacji wiedzy o przeszłości. 8. Teorie krajobrazu, fenomenologia krajobrazu Wykład będzie miał na celu zarysowanie fenomenologii (Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty), a także prezentację teorii krajobrazowych w humanistyce rozwijających się od lat 90. Dyskusja będzie miała za zadanie powiązać te dwa nurty z badaniami krajobrazowymi w archeologii, ze szczególnym naciskiem na dogłębne omówienie koncepcji krajobrazu archeologicznego Tilley’a. Podczas dyskusji dokonana zostanie próba zdefiniowania krajobrazu archeologicznego, jego komponentów i metod badań (w nawiązaniu do poprzednich treści wykładu). Wprowadzony zostanie również wątek naturo-kultury i kartezjański podział, z którym mierzy się fenomenologia krajobrazu. 9. Archeologia heideggerowska: Bycie i Czas w archeologii Celem wykładu będzie przybliżenie studentom postaci i filozofii Martina Heideggera, przez wielu współczesnych archeologów uważanego za najbardziej wpływowego filozofa w dziejach. Na zajęciach przedyskutujemy program archeologii heideggerowskiej (Thomas), ale także pojęcia poręczności, czasowości, Dasein, a przede wszystkim rzeczy. 10. Materialność i nowy materializm w archeologii Celem wykładu będzie przedstawienie zwrotu ku rzeczom i zwrotu materialnego w humanistyce. Dyskusji zostanie poddana ontologia rzeczy (Olsen). Na zajęciach dokonamy próby zdefiniowania artefaktu, znaleziska i zabytku archeologicznego, skupiając się na cechach ontologicznych, nie na epistemologii. Część warsztatowa będzie wymagała przekrojowej wiedzy z poprzednich spotkań (archeologia procesualna i dane, archeologia postprocesualna i kultura materialna, sprawczość, aktant, aktor). 11. Teoria cyfrowej, cybernetycznej i wirtualnej archeologii (a może jej brak?) Celem wykładu będzie prezentacja zwrotu cyfrowego w humanistyce i założeń humanistyki cyfrowej. Nacisk zostanie położony na rozróżnienie między metodami a metodologiami, które najdobitniej egzemplifikuje kariera zwrotu cyfrowego w archeologii. Dyskusja będzie miała na celu przede wszystkim nakierowanie studentów na problemy metodologiczne aplikacji nowych mediów w archeologii, a także zbudowanie pojęć pomocniczych, które pomogą zrozumieć rolę technologii we współczesnych studiach (Stiegler). 12. Archeologia jako biohumanistyka Celem wykładu będzie przedstawienie kariery animal studies, podejść bio i eko w humanistyce, a także powiązanie ich z najnowszymi studiami w archeologii (multispecies archaeology, archeologie relacyjne). W dyskusji spróbujemy zastanowić się, które źródła w archeologii „mają głos”, jak traktuje się ludzi i nie-ludzi w badaniach archeologicznych, czy pochówek konia ma dla nas mniejsze znaczenie niż pochówek człowieka. 13. Teorie w muzeach: czy da się zilustrować teorię przedmiotami? Wykład będzie miał na celu zilustrowanie, w jaki sposób muzea reagują na przemiany paradygmatyczne. Spotkanie będzie miało głównie charakter warsztatowy - studenci spróbują przygotować w grupach scenariusze wystaw opierające się o wybrane paradygmaty w archeologii. 14. Archeologie współczesności i przyszłości: w stronę klęski klimatycznej czy odkrywania kosmosu? Ostatnie spotkanie będzie próbą zarysowania teorii spekulujących o przeszłości archeologii i jej wyzwaniach (antropocen). Pierwszy moduł „Wstęp do teorii archeologii” będzie miał strukturę konwersatoryjną (tematy 1-5). W ramach tego modułu zostaną zaprezentowane najważniejsze teorie w archeologii od lat 50. XX wieku do czasów współczesnych. Każde z zajęć będzie polegało na prezentacji wybranego paradygmatu przez wykładowcę (45min) w formie wykładu włączającego oraz dyskusji na temat przeczytanej, zadanej wcześniej lektury bazowej lub debaty oksfordzkiej, w której zestawione zostaną ze sobą treści z poprzednich zajęć (np. archeologia procesualna vs archeologia postprocesualna). Odwołania do treści poprzednich zajęć będą stanowiły powtórzenie i utrwalenie wiedzy, a także skłonią studentów do porównywania teorii (krytyczne myślenie). Drugi moduł „W poszukiwaniu definicji” (tematy 6-14) będzie miał strukturę teoretyczno- warsztatową. W ramach tego modułu studenci wykorzystają pozyskaną w trakcie semestru wiedzę z zakresu teorii archeologii i będą samodzielnie lub w niewielkich grupach budować definicje kluczowych koncepcji dla archeologii, takich jak artefakt, obiekt archeologiczny, źródło, wykopaliska, materialność, sprawczość itd. Studenci porównają ze sobą różne definicje prezentowane przez przedstawicieli odmiennych paradygmatów w historii archeologii, dzięki czemu przekonają się, że teoria nie jest sztywnym, niezachęcającym tworem, bezmyślnie przykładanym do przedmiotów badań, ale zaproszeniem do kreatywnego myślenia, do proponowania swoich własnych koncepcji, werbalizowania myśli i zadawania pytań. Moduł „W poszukiwaniu definicji” częściowo zastąpi dyskusje nad tekstami i debaty oksfordzkie z pierwszego modułu dydaktycznego. Niemniej, nadal będzie bazował na wiedzy pozyskanej w trakcie pierwszego modułu. |
Literatura: |
Domańska E., Problem rzeczy we współczesnej archeologii, w: Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008, s. 27-60. Domańska E. (red.) Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, Poznań 2010. [wybrane teksty] Heidegger M. Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 2013. [wybrane fragmenty] Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji w archeologii, Poznań 1995. Johnson M., Teoria archeologii. Wprowadzenie, Kraków 2013. Kobiałka D., Z życia dwóch naszyjników: problemy biograficznego podejścia do rzeczy, „Kultura współczesna” 2008, nr 3, s. 201-2015. Kopytoff I., Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa 20003, s. 249-273. Minta-Tworzowska D., Badania nad kulturą wizualną i ich wpływ na konstruowanie obrazów przeszłości przez archeologów, w: Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego. Wybrane zagadnienia, red. R. Zapłata, Lublin 2011, s. 315-334. Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, tłum. B. Shallcross, Warszawa 2013. [wybrane rozdziały] Pawleta M., Zapłata R., Obrazowanie przeszłości w świetle nowych mediów — technologii cyfrowych, w: Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego. Wybrane zagadnienia, red. R. Zapłata, Lublin 2011, s. 335-358. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie, metody, praktyka, tłum. M. Kasprzycka et al., Warszawa 2002. [wybrane rozdziały] Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań 2012. [wybrane teksty] Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej refleksji metodologicznej, Lublin 2005. [wybrane fragmenty] Ziębińska-Witek A., Renesans materialności, czyli o powrót obiektów do muzeum, w: Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska, R. Stobiecki, T. Wiślicz, Kraków, 2014, s. 217-228. Ziębińska-Witek A., Muzea wobec nowych trendów w humanistyce. Refleksje teoretyczne,„Historyka. Studia metodologiczne” t. 45, 2015, s. 97-115. Literatura uzupełniająca: Brown T., Howard A. J., A new geological period? Defining the Anthropocene and Environmental Archaeology, http://envarch.net/environmental-archaeology/a-new-geological-period-defining-the- anthropocene-and-environmental-archaeology/ DeSilvey C., Curated Decay: Heritage Beyond Saving, Minneapolis-London 2017. Edgeworth M. et al., Archaeology of the Anthropocene, „Journal of Contemporary Archaeology” 2014, nr 1 (1), s. 73-132. Forte M., Introduction to Cyber-Archaeology, w: Cyber-Archaeology, red. M. Forte, Oxford 2010, s. 9-14. Hamilakis Y., Archaeology and the Senses. Human Experience, Memory, and Affect, New York 2013. Harrison R., Archaeologies of Emergent Presents and Futures, „Historical Archaeology” 2016, nr 50 (3), s. 165–180. Harrison R., Schofield J., After Modernity. Archaeological Approaches to the Contemporary Past, Oxford 2010. Hodder I. (red.), Archaeological Theory Today. 2 edition, Cambridge-Malden 2012. Ingold T., Being Alive. Essays on movement, knowledge and description, London-New York 2011. Olsen B., Shanks M., Webmoor T., Witmore Ch. Archaeology. The Discipline of Things, Berkeley Los Angeles London 2012. Tilley Ch., Materiality of stone. Explorations in landscape phenomenology, Oxford New York 2004. Witmore Ch., Archaeology and the New Materialisms, „Journal of Contemporary Archaeology” 2014, t. 1, nr 2, s. 1-44. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; K_W01 • zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii, ze szczególnym uwzględnieniem teorii i pojęć metodologicznych; K_W02 • ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię; K_W04 • rozumie złożone zależności między archeologią a innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; ; K_W10 • ma szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii; ; K_W11 • zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych; K_W12 • zna zasady etyki zawodu archeologa; K_W17 Umiejętności • potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; K_U04 • potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów i teorii w archeologii; K_U05 • potrafi posługiwać się teoriami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii; K_U05 • posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej; K_U08 • potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla teorii archeologii terminologią; K_U11 Kompetencje • jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy teoretycznej oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów; K_K01 • jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji, zna teorie i metodologie; K_K04 • jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka; K_K05 • jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym; K_K12 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.