Antropologia polityczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LAPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia polityczna |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L05 (od 2023): Antropologia polityczności Moduł L5: Antropologia polityczna i ekonomiczna Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym polegają na dyskusji wokół zadanego tekstu z zakresu antropologii politycznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym polegają na dyskusji wokół zadanego tekstu z zakresu antropologii politycznej, antropologii polityki, antropologii polityczności. Prowadzący we wprowadzeniu do dyskusji zaprezentuje zaplecze teoretyczne tekstu i umiejscowi go na tle historii rozwoju tej subdyscypliny. W dyskusji studenci będą szukali odpowiedzi na pytania: jaki był problem badany przez autora tekstu; jakie stawiał sobie pytania badawcze, kiedy, gdzie i jakimi technikami badań szukał na nie odpowiedzi, jaki wytworzył aparat teoretyczny: jakie przyjął założenia i jakimi pojęciami posłużył się w procesie analizy źródeł; do jakich wniosków doszedł. Na zakończenie zajęć studenci będą formułowali własne, krytyczne opinie na temat tekstu i prezentowanych w nim wyników badań. |
Literatura: |
Podręczniki: Ted Lewellen, Antropologia polityczna, Kraków 2011 Joan Vincent, Anthropology and Politics. Visions, Traditions and Trends, Tucson, Arizona 1990 Teksty na kolejne zajęcia: 1. Scott J., Za kulisami oficjalnej wersji, w: Opór i dominacja. Antologia tekstów, red. A. Pasieka, K. Zielińska, Kraków: Nomos 2015, s. 145-158. 2. Abu-Lughod L., Romantyka oporu. Z Beduinkami na tropie przemian władzy, w: Opór i dominacja. Antologia tekstów, red. A. Pasieka, K. Zielińska, Kraków: Nomos 2015, s. 181-200. 3. Ortner Sh., Gęsty opór: śmierć i kulturowa konstrukcja sprawczości w himalajskiej wspinaczce, w: Opór i dominacja. Antologia tekstów, red. A. Pasieka, K. Zielińska, Kraków: Nomos 2015, s. 376-405. 4. Foucault M., „Rządomyślność”, w: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa: PWN 2000, s. 163-185. 5. Verdery K., After Socialism, in: A Companion to the Anthropology of politics, red. D. Nugent, J. Vincent, Malden, Oxford, Victoria: Blackwell Publishing 2007, p. 21-36. 6. Edelman M., Haugerud A., Development, in: A Companion to the Anthropology of politics, red. D. Nugent, J. Vincent, Malden, Oxford, Victoria: Blackwell Publishing 2007, p. 86-106. 7. Bell S. E., York R., Community Economic Identity: The Coal Industry and Ideology Construction in West Virginia, Rural Sociology, Volume 75, Issue 1, 2010, pp. 111-143 8. Ward Gailey Ch., The State of the State in Anthropology, Dialectical Anthropology , JUNE 1985, Vol. 9, No. 1/4, ANTHROPOLOGY AFTER '84 - STATE OF THE ART, STATE OF SOCIETY: PART I (JUNE 1985), pp. 65-89 9. Mitchell T., Society, Economy, and the State Effect, in: State/Culture. State-Formation after the Cultural Turn, Cornell University Pres, 1999. 10. Esposito R., The Paradigm of Immunization, in: Bios. Biopolitics and Philosophy, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008, pp. 45-77. 11. Gluckman, M. 1954. Rituals of Rebellion in South-East Africa. Manchester: Manchester University Press 12. Cherstich I., Holbraad M., Tassi N., Anthropologies of Revolution. Forging Time, People and Worlds, University of California Press, 2020. 13. Shah A., Nightmarch. Among India’s Revolutionary Guerillas, Unieristy of Chicago Press, 2019. 14. Graeber D., Fragmenty antropologii anarchistycznej, Bractwo trojka, 2021. |
Efekty uczenia się: |
Student uzyskuje wiedzę z zakresu antropologii politycznej, antropologii polityki i polityczności. Student potrafi analizować teksty z tego zakresu, odnajdywać w nich pytania badawcze lub postawione tezy, śledzić argumentację, wyłonić zastosowane narzędzia analizy i sformułowane wnioski. Umie wejść w dyskusję z wnioskami z badań i z tezami autora/ki oraz odnieść się do nich krytycznie. W czasie pracy w grupach student kształtuje kompetencje społeczne taki jak umiejętność konstruktywnego komunikowania się i współpracy w pracy nad tekstem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Aktywność będzie punktowana na każdych zajęciach. Ocena finalna będzie zliczeniem punktów za aktywność na poszczególnych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Malewska-Szałygin | |
Prowadzący grup: | Anna Malewska-Szałygin, Marcin Skupiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.