Historia i etnografia Sudanu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LHES |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i etnografia Sudanu |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L10 (od 2023): Etnografie regionalne / Monografie terenowe Moduł L9: Etnografie regionalne / Monografie terenowe Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sudan przed podziałem w 2011 r. był największym państwem Afryki i do pewnego stopnia mógł być traktowany jako kontynent w miniaturze, stąd wykład będzie do pewnego stopnia wprowadzeniem do ogólnej etnografii Afryki. Celem jest poznanie starszej i najnowszej historii oraz kontekstów kulturowych Północnego Sudanu z podkreśleniem cech składających się na tożsamość narodową mieszkańców tego państwa. Zajęcia ponadto wprowadzą w tematykę badań terenowych prowadzonych przez Autora w tym kraju. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Zarys dziejów Sudanu od czasów najdawniejszych po powstanie niepodległego państwa postkolonialnego. 2. Współczesna mapa etniczna Sudanu. Zróżnicowanie językowe i religijne wśród Sudańczyków. 3. Historia niepodległego Sudanu. 4. Geneza i przebieg niektórych konfliktów w Górach Nuba i Darfurze. 5. Artefakty życia codziennego. 6. Badania etnograficzne w Nubii i Kordofanie. |
Literatura: |
B. Casciarri, Mohamed A. Babiker (eds.), Anthropology of Law in Muslim Sudan, BRILL 2010. K.Essien, T. Falola, Culture and Customs of Sudan, 2009. C. Gramizzi and J.Tubiana, New war, oldenemies: Conflict dynamics in South Kordofan, Geneva 2013. P.M. Holt, M.W. Daly, Sudan from the coming of islam to the presentday, Longman 1988. J. G. Kennedy, Nubianceremonial life, Cairo 1978. S. F. Nadel, The Nuba ananthropologicalstudy of thehilltribes in Kordofan, 1947. J. Spencer Trimingham, Islam in the Sudan, Frank Cass 1965. |
Efekty uczenia się: |
Student uzyska podstawową wiedzę na temat nie tylko historii i kultury tego kraju, lecz także konceptualizacji afrykańskich kategorii etniczności i procesów kształtowania się tożsamości narodowej Sudańczyków w szerszym kontekście wydarzeń zachodzących w ciągu ostatniego wieku na kontynencie (kolonizacji, dekolonizacji, procesów narodowotwórczych i prób przeciwstawiania się neokolonizacji). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, przygotowanie 7-stronicowego referatu na podstawie przeczytanych lektur. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ząbek | |
Prowadzący grup: | Maciej Ząbek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.