Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podhale jako źródło narodowych mitów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LPHM
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podhale jako źródło narodowych mitów
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L10 (od 2023): Etnografie regionalne / Monografie terenowe
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia pomyślane zostały jako monograficzne konwersatorium poświęcone jednemu polskiemu regionowi - Podhalu. Będziemy zatem czytać dawne i nowe teksty dotyczące Podhala i górali a następnie o nich dyskutować. Podhale to jeden z najlepiej przebadanych i opisanych regionów etnograficznych w naszym kraju. Od XIX wieku stawało się ono także przestrzenią kształtowania się różnych romantycznych, patriotycznych i religijnych mitów. Będziemy wspólnie się zastanawiać, skąd się one wzięły oraz czy i jak funkcjonują do dziś.

Obowiązkowym elementem zajęć będzie pięciodniowy wyjazd na Podhale.

Pełny opis:

Zajęcia pomyślane zostały jako monograficzne konwersatorium poświęcone jednemu polskiemu regionowi - Podhalu. Będziemy zatem czytać dawne i nowe teksty dotyczące Podhala i górali a następnie o nich dyskutować. Teksty ułożone zostały chronologicznie. Podhale to jeden z najlepiej przebadanych i opisanych regionów etnograficznych w naszym kraju. Od XIX wieku stawało się ono także przestrzenią kształtowania się różnych romantycznych, patriotycznych i religijnych mitów. Będziemy wspólnie się zastanawiać, skąd się one wzięły oraz czy i jak funkcjonują do dziś. Pochylimy się nad kulturową, polityczną i turystyczną naturą współczesnego Podhala.

Obowiązkowym elementem zajęć będzie pięciodniowy wyjazd na Podhale, podczas którego poznane wcześniej treści skonfrontujemy z terenową rzeczywistością. W trakcie objazdu zwiedzimy istotne dla kultury regionu miejsca a także weźmiemy udział z ważnych lokalnie wydarzeniach społecznych. Wyjazd odbędzie się wiosną.

Literatura:

M.in:

Kroh A., Tatry i Podhale, s. 5-21, 127-169, 189- 201, 227-253, Wrocław 2002

Tylkowa D. Podhale, tradycja we współczesnej kulturze wsi, Wstęp

Górz B. Społeczeństwo i gospodarka Podhala w okresie transformacji, Kraków 2003

Malewska-Szałygin A. Raj natury czy kombinat [w:]Opcja na prawo nr 11/2002

Szpilka W., PRL pod Giewontem [w:] Polska Sztuka Ludowa – Konteksty nr 4/2010, s.32-40.

Reinfuss R. Podhalański fenomen [w:] Polska Sztuka Ludowa – Konteksty 1988 t.42, z. 1-2, s. 9-16

Malewska-Szałygin A. Mit góralszczyzny [w:] Wyobrażenia o państwie i władzy we wsiach nowotarskich, Warszawa 2008, s.40-43.

Kamiński L., O mieszkańcach gór tatrzańskich. Najdawniejsza monografia etnograficzna Podhala, Kraków 1992.

Podhale. Tradycja we współczesnej kulturze wsi, red. Tylkowa D., Kraków 2000

Kroh A., Sklep potrzeb kulturalnych, Warszawa 1999.

Passent D. Globalizacja pod Giewontem [w:] Polityka nr 6 (2490), 12.02.2005, s.105

Ren C. Janosik is the Best yo! [w:] Opcit! nr 37

Węglarz S. Górale jako dzieci natury, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 2017/ 17, s.70-85

Trebunia-Tutka, K. "Jak odnaleźć górala, czyli rzecz o przydomkach":

7 listopada 2019, http://zakopanedlaciebie.pl/pl/felieton/jak-odnalezc-gorala-czyli-

-rzecz-o-przydomkach-0401141144.html

Ceklarz K., Góralszczyzna na sprzedaż. Komercjalizacja tradycji widoczna w krajobrazie Podhala, „Małopolska” Nr 20: 2018, s. 227–246.

Trebunia-Staszel S. „Wywołane z pamięci”. Wojna i niemieckie badania rasowe w relacjach mieszkańców Podhala" [w:] "Działalność Sektion Rassen- und Volkstumsforschung Institut für Deutsche Ostarbeit w świetle nowych materiałów źródłowych" red. M. Maj, 191-208.

Trzeszczyńska P, O sposobach doświadczana przestrzeni turystycznej w Zakopanem, ,,Prace Pienińskie" T. 19: 2009, s. 121-138

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu uczestniczki i uczestnicy:

- znają historię Podhala

- orientują się w historycznym i współczesnym dyskursie dotyczących tradycji i tożsamości Podhala

- potrafią przywołać najważniejszych badaczy Podhala

- umieją włączyć się w dyskurs dotyczący dziedzictwa, turystyki i polityki w kontekście podhalańskim

Metody i kryteria oceniania:

Aby zaliczyć zajęcia należy:

- na nie chodzić - możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności

- czytać teksty na zajęcia i aktywnie brać udział w dyskusji

- wziąć udział w objeździe terenowym

- napisać kolokwium w postaci testu wiadomości o regionie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Objazd, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Małanicz-Przybylska
Prowadzący grup: Maria Małanicz-Przybylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)