Podhale jako źródło narodowych mitów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LPHM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podhale jako źródło narodowych mitów |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L10 (od 2023): Etnografie regionalne / Monografie terenowe Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia pomyślane zostały jako monograficzne konwersatorium poświęcone jednemu polskiemu regionowi - Podhalu. Będziemy zatem czytać dawne i nowe teksty dotyczące Podhala i górali a następnie o nich dyskutować. Podhale to jeden z najlepiej przebadanych i opisanych regionów etnograficznych w naszym kraju. Od XIX wieku stawało się ono także przestrzenią kształtowania się różnych romantycznych, patriotycznych i religijnych mitów. Będziemy wspólnie się zastanawiać, skąd się one wzięły oraz czy i jak funkcjonują do dziś. Obowiązkowym elementem zajęć będzie pięciodniowy wyjazd na Podhale. |
Pełny opis: |
Zajęcia pomyślane zostały jako monograficzne konwersatorium poświęcone jednemu polskiemu regionowi - Podhalu. Będziemy zatem czytać dawne i nowe teksty dotyczące Podhala i górali a następnie o nich dyskutować. Teksty ułożone zostały chronologicznie. Podhale to jeden z najlepiej przebadanych i opisanych regionów etnograficznych w naszym kraju. Od XIX wieku stawało się ono także przestrzenią kształtowania się różnych romantycznych, patriotycznych i religijnych mitów. Będziemy wspólnie się zastanawiać, skąd się one wzięły oraz czy i jak funkcjonują do dziś. Pochylimy się nad kulturową, polityczną i turystyczną naturą współczesnego Podhala. Obowiązkowym elementem zajęć będzie pięciodniowy wyjazd na Podhale, podczas którego poznane wcześniej treści skonfrontujemy z terenową rzeczywistością. W trakcie objazdu zwiedzimy istotne dla kultury regionu miejsca a także weźmiemy udział z ważnych lokalnie wydarzeniach społecznych. Wyjazd odbędzie się wiosną. |
Literatura: |
M.in: Kroh A., Tatry i Podhale, s. 5-21, 127-169, 189- 201, 227-253, Wrocław 2002 Tylkowa D. Podhale, tradycja we współczesnej kulturze wsi, Wstęp Górz B. Społeczeństwo i gospodarka Podhala w okresie transformacji, Kraków 2003 Malewska-Szałygin A. Raj natury czy kombinat [w:]Opcja na prawo nr 11/2002 Szpilka W., PRL pod Giewontem [w:] Polska Sztuka Ludowa – Konteksty nr 4/2010, s.32-40. Reinfuss R. Podhalański fenomen [w:] Polska Sztuka Ludowa – Konteksty 1988 t.42, z. 1-2, s. 9-16 Malewska-Szałygin A. Mit góralszczyzny [w:] Wyobrażenia o państwie i władzy we wsiach nowotarskich, Warszawa 2008, s.40-43. Kamiński L., O mieszkańcach gór tatrzańskich. Najdawniejsza monografia etnograficzna Podhala, Kraków 1992. Podhale. Tradycja we współczesnej kulturze wsi, red. Tylkowa D., Kraków 2000 Kroh A., Sklep potrzeb kulturalnych, Warszawa 1999. Passent D. Globalizacja pod Giewontem [w:] Polityka nr 6 (2490), 12.02.2005, s.105 Ren C. Janosik is the Best yo! [w:] Opcit! nr 37 Węglarz S. Górale jako dzieci natury, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 2017/ 17, s.70-85 Trebunia-Tutka, K. "Jak odnaleźć górala, czyli rzecz o przydomkach": 7 listopada 2019, http://zakopanedlaciebie.pl/pl/felieton/jak-odnalezc-gorala-czyli- -rzecz-o-przydomkach-0401141144.html Ceklarz K., Góralszczyzna na sprzedaż. Komercjalizacja tradycji widoczna w krajobrazie Podhala, „Małopolska” Nr 20: 2018, s. 227–246. Trebunia-Staszel S. „Wywołane z pamięci”. Wojna i niemieckie badania rasowe w relacjach mieszkańców Podhala" [w:] "Działalność Sektion Rassen- und Volkstumsforschung Institut für Deutsche Ostarbeit w świetle nowych materiałów źródłowych" red. M. Maj, 191-208. Trzeszczyńska P, O sposobach doświadczana przestrzeni turystycznej w Zakopanem, ,,Prace Pienińskie" T. 19: 2009, s. 121-138 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu uczestniczki i uczestnicy: - znają historię Podhala - orientują się w historycznym i współczesnym dyskursie dotyczących tradycji i tożsamości Podhala - potrafią przywołać najważniejszych badaczy Podhala - umieją włączyć się w dyskurs dotyczący dziedzictwa, turystyki i polityki w kontekście podhalańskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć zajęcia należy: - na nie chodzić - możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności - czytać teksty na zajęcia i aktywnie brać udział w dyskusji - wziąć udział w objeździe terenowym - napisać kolokwium w postaci testu wiadomości o regionie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Objazd, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Prowadzący grup: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.