Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe - teorie i praktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LRLD
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe - teorie i praktyki
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L10 (od 2023): Etnografie regionalne / Monografie terenowe
Moduł L9: Etnografie regionalne / Monografie terenowe
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się wokół wieloaspektowości i zróżnicowania praktyk, kryjących się pod pojęciami: regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe. W rozważaniach ważne miejsce zajmuje refleksja teoretyczna nad operacjonalizacją wymienionych pojęć.

Pełny opis:

Regionalizm i lokalizm to dwie odmiany spojrzenia na terytorialność, a także dwie formy działalności i zaangażowania w kształtowanie wspólnoty i poczucia tożsamości mieszkańców danej miejscowości, okolicy. W obydwu istotną rolę odgrywa dziedzictwo kulturowe, wokół którego budowane są przeróżne strategie. Podejmowane są one przez jednostki, organizacje (stowarzyszenia, towarzystwa), mające niejednokrotnie charakter oddolny oraz przez władze samorządowe. Zajęcia koncentrują się wokół wieloaspektowości i zróżnicowania praktyk, kryjących się pod pojęciami: regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe. W rozważaniach ważne miejsce zajmuje refleksja teoretyczna nad operacjonalizacją wymienionych pojęć.

Zajęcia mają formę konwersatoryjno-warsztatową z elementami wykładu. Zaplanowany jest również co najmniej jeden wyjazd w teren.

Zagadnienia:

1. Wprowadzenie: dlaczego warto przyglądać się regionalizmom, lokalności, dziedzictwu kulturowemu?

2. Wokół regionalizmu  ujęcia teoretyczne (dawne i współczesne)

3. Organizacje regionalne i ich działacze. Kim są regionaliści?

4. Przykłady działań regionalnych (zinstytucjonalizowanych) i ich odbiorcy

5. Działalność regionalna a społeczność lokalna  działania oddolne i ich odbiorcy

6. Wokół lokalności  podejście teoretyczne

7. Społeczność lokalna jako kategoria analityczna  zalety i wady

8. Społeczność lokalna w praktyce  wspólnota? formy i typy aktywności (działania), odbiorcy

9. Dziedzictwo kulturowe w teorii

10. Tworzenie i wykorzystywanie dziedzictwa kulturowego (poziom ogólnopolski i regionalny/lokalny)

11. Narodowe i lokalne dziedzictwo kulturowe w akcji  przykłady

12. Regionalność, lokalność, dziedzictwo kulturowe jako produkt turystyczny (m.in. oferta, marka; zalety i zagrożenia).

Literatura:

Ashworth G.J., Sfragmentaryzowane dziedzictwo: sfragmentaryzowany instrument sfragmentaryzowanej polityki [w:] Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania, red. M.A. Murzyn, J. Purchla, Kraków 2007, s.29-42.

Barańska K., Determinanty kształtowania wizerunku społeczności lokalnej, [w:] Dziedzictwo kulturowe w regionach europejskich. Odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja, red. E. Kocój, T. Kosiek, J. Szulborska-Łukaszewicz, Kraków 2019, s. 41-61.

Etnografie instytucji dziedzictwa kulturowego, red. Ł. Gaweł, M. Kostera, Kraków 2018.

Kempny M., Tradycje lokalne jako podstawa kapitału społecznego. Co tradycja może znaczyć dla społeczności lokalnej w dobie globalizacji, [w:] Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność, red. J.Kurczewska, Warszawa 2004, s. 148-163.

Kowalski P., O kulturze ludowej i tym co się z nią robi, [w:] Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent poglądów i mistyfikacji, Kraków 2004, s. 145-168.

Kasprzyk D., Regionalizm w Internecie (wybrane zagadnienia), [w:] Etnograficzne wędrówki w głąb sieci. Homo interreticus, red. E. Jagiełło, P. Schmidt, wyd. Portalu Wiedza i Edukacja 2010, e-book

Poniedziałek J., Przyczyny i etapy kształtowania się regionalizmu, „Studia Regionalne i Lokalne” 2018, nr 4(74), s. 48-74.

Robotycki Cz., Społeczność lokalna a współczesny regionalizm i tożsamość lokalna, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2012/2 (17), s. 1753.

Stawarz A., O potrzebie badań nad znaczeniem regionalnych towarzystw kultury we współczesności, [w:] Na ścieżkach mazowieckiej i podlaskiej krainy. Księga poświęcona pamięci profesora Arkadiusza Kołodziejczyka, red. Tadeusz Skoczek, Warszawa 2014, s. 387-397.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- ma wiedzę na temat regionalizmu, lokalności, dziedzictwa kulturowo ujmowanych teoretycznie, jako narzędzia opisu danej rzeczywistości społeczno-kulturowej;

- ma wiedzę co może kryć się pod pojęciami regionalizmu, lokalności, dziedzictwa kulturowego w praktyce;

- potrafi zanalizować działania, które są określane jako regionalizm i w których wykorzystywane są elementy dziedzictwa kulturowego;

- potrafi samodzielnie przygotować projekt działań regionalnych, w którym wyjaśnia znaczenie dziedzictwa kultury;

- rozumie rolę, jaką pełni w rzeczywistości społecznej regionalizm, lokalność i dziedzictwo kulturowe;

- jest uwrażliwiony na zagadnienia regionalizmu, lokalności i dziedzictwa kulturowego, poddaje je refleksji i krytycznej ocenie.

Metody i kryteria oceniania:

 obecność (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) i aktywne uczestniczenie w zajęciach konwersatoryjnych;

 uczestniczenie w co najmniej jednym wyjeździe terenowym;

 przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat wybranego aspektu regionalizmu lub lokalności, lub dziedzictwa kulturowego;

 zaliczeniem zajęć jest samodzielna praca pisemna na temat z zakresu regionalizmu lub lokalności, lub dziedzictwa kulturowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Objazd, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waszczyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Waszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)