From Modern Ruins to Urban Memory: Architecture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-AAMC-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | From Modern Ruins to Urban Memory: Architecture |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
This introductory and interdisciplinary course requires no background in architectural history. It addresses the problems of the place of architecture in modern systems of the visual arts and contemporary visual culture. The history of modern and contemporary architecture (from 1800 to the present) is closely related to the history of painting, sculpture, photography, film, and performance. |
Pełny opis: |
The course provides an interdisciplinary interpretation of the history of architecture and the visual arts from 1800 to the present, i.e., from the late Enlightenment to the first avant-garde movements and contemporary phenomena. It interprets modern architecture and art histories in Europe and North America. The course includes the themes such as: 1. Modern Ruins, “Primitive Huts” and Panopticism; 2. Gesamtkunstwerk and Nineteenth Century’s Aesthetics; 3. Architectural Moods and Atmospheres; 4. Architecture and the First Avant-Gardes; 5. Architecture and Its Film Representations; 6. Neoplasticism and Surrealism in Architecture; 7. Architecture and the Visual Arts during the II World War; 8. Architecture and the Conquest of Space; 9. Architecture, Sculpture and Exhibition Histories; 10. Architecture and Conceptual Art; 11. Architecture and the Aesthetics of Postmodernism; 12. Deconstruction and Urban Memory; 13. Architecture and Contemporary Art; 14. Architecture and Polish Contemporary Art; 15. A Contemporary Spatial Turn. |
Literatura: |
1. A Critical History of Contemporary Architecture 1960–2010, eds. E.G. Haddad, D. Rifkind, Farnham 2014. 2. Architecture & Arts, ed. G. Celant, Milan 2004. 3. Architecture and Justice, eds. J. Simon, N. Temple, R. Tobe, Farnham 2013. 4. Architecture between Spectacle and Use, ed. A. Vidler, New Haven–London 2008. 5. Cohen J.-L., Architecture in Uniform: Designing and Building for the Second World War, Montreal 2011. 6. Cohen J.-L., The Future of Architecture: Since 1889, London–New York 2012. 7. Colomina B., Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media, Cambridge MA–London 2000. 8. Colquhoun A., Modern Architecture, Oxford 2002. 9. Curtis W.J.R., Modern Architecture since 1900, London–New York 2003. 10. Damisch H., Noah’s Ark: Essays on Architecture, Cambridge MA–London 2016. 11. Frampton K., Modern Architecture: A Critical History, London 1992. 12. Future City: Experiment and Utopia in Architecture 1956–2006, eds. J. Alison et al., London 2006. 13.Giedion S., Space, Time and Architecture, Cambridge 1941 (1967). 14. Installations by Architects: Experiments in Building and Design, eds. S. Bonnemaison, R. Eisenbach, New York 2009. 15. Mallgrave H.F., Modern Architectural Theory: A Historical Survey, 1673–1968, Cambridge 2005. 16. Pelkonen E.-L., Exhibit A: Exhibitions That Transformed Architecture 1948–2000, London–New York 2018. 17. Rendell J., Art and Architecture: A Place Between, London–New York 2006. 18. Tobe R., Film, Architecture and Spatial Imagination, Farnham 2017. 19. Rykwert J., The Judicious Eye: Architecture Against the Other Arts, Chicago–London 2008. 20. Two Minds: Artists and Architects in Collaboration, ed. J. Fernie, London 2006. |
Efekty uczenia się: |
Level: B2+ Goals: 1. To understand the history of modern architecture and art as the field of affinities and integrations, and not as separate epistemologies; 2. To acquire the knowledge and skills to interpret visual and spatial media. Efekty kształcenia (według tabeli symboli efektów uczenia się dla programu studiów: wykład z epok sztuki): Wiedza: K2_W02 – absolwent „zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym”; K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych”; K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych”; K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; Umiejętności: K2_U02 – „potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki”; K2_U10 – „potrafi stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”. Kompetencje społeczne: K2_K04 – „jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Students are expected to write a short essay (max. 2000 words) on a topic of their choice falling within the scope of lectures. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Świtek | |
Prowadzący grup: | Gabriela Świtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.