Art Exhibition Histories
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-AEH-WE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Art Exhibition Histories |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
Pełny opis: |
Exhibition history is a contemporary field of academic research situated between art history, the history of art criticism, museology and the study of modern and contemporary visual culture. As a study of a network of institutional connections or direct artistic contacts that depend on social and political events, exhibition history contributes to the questioning of ‘canons’ already crystallised in the history of art and architecture, such as the evaluation of art according to the criteria of ‘avant-garde’ or ‘modern’. The lecture will focus on the following topics: 1. The time of art histories as exhibition cultures; 2. The avant-gardes and the global circulation of exhibitions; 3. Installation, architecture and exhibition design; 4. Curating and the geography of art exhibitions; 5. The biennialisation of art and architecture. |
Literatura: |
Bibliography (selection): 1. Altshuler B., Biennials and Beyond: Exhibitions That Made Art History, 1962–2002, London 2013. 2. Altshuler B., Salon to Biennial: Exhibitions That Made Art History, 1863–1959, London 2008. 3. Altshuler B., The Avant-garde in Exhibition: New Art in the 20 th Century, Los Angeles 1998. 4. Architecture & Arts, ed. G. Celant, Milan 2004. 5. Cohen J.-L., Architecture in Uniform: Designing and Building for the Second World War, Montreal 2011. 6. Curating ‘Eastern Europe’ and Beyond: Art Histories Through the Exhibition, ed. M. Orišková, Frankfurt am Main 2013. 7. Das Bauhaus in Kalkutta. Eine Begegnung kosmopolitischer Avantgarden, hrg. R. Bittner, K. Rhomberg, Ostfildern 2013. 8. Exhibiting the New Art: ‘Op Losse Schroeven’ and ‘When Attitude Becomes Form’ 1969, ed. C. Rattemeyer et al., London 2010. 9. Future City: Experiment and Utopia in Architecture 1956–2006, eds. J. Alison et al., London 2006. 10. Gardner A., Green C., Biennials, Triennials and Documenta: The Exhibitions that Created Contemporary Art, Maiden MA 2016. 11. Hoffmann J., Show Time: The 50 Most Influential Exhibitions of Contemporary Art, London 2014. 12. Jones C.A., The Global Work of Art: World’s Fairs, Biennials, and the Aesthetics of Experience, Chicago–London 2016. 13. L’art contemporain et son exposition, dir. E. Caillet, C. Perret, Paris 2007. 14. O’Neill P., The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), Cambridge MA–London 2016. 15. Pelkonen E.-L., Exhibit A: Exhibitions That Transformed Architecture 1948–2000, London–New York 2018. 16. The Biennial Reader, eds. E. Filipovic, M. van Hal, S. Ovstebo, Berlin 2010. 17. The Curatorial Conundrum, eds. P. O’Neill, M. Wilson, L. Steeds, Cambridge MA–London 2016. 18. The Global Contemporary and the Rise of New Art Worlds, eds. H. Belting, A. Buddensieg, P. Weibel, Karlsruhe–Cambridge MA–London 2013. 19. The Manifesta Decade: Debates on Contemporary Art Exhibitions and Biennials in Post-Wall Europe, eds. B. Vanderlinden, E. Filipovic, Cambridge MA–London 2006. 20. Výstava jako médium: České umění 1957–1999, red. P. Morganová, T. Nekvindová, D. Svatošová, Praha 2020. |
Efekty uczenia się: |
Level: B2+ Efekty kształcenia (według tabeli symboli efektów uczenia się dla programu studiów: wykład z epok sztuki): Wiedza: K2_W02 – absolwent „zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym”; K2_W03 – „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych”; K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W05 – „ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych”; K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki”; Umiejętności: K2_U02 – „potrafi wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki”; K2_U10 – „potrafi stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego”. Kompetencje społeczne: K2_K04 – „jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Świtek | |
Prowadzący grup: | Gabriela Świtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.