Artyści z Polski w nowożytnej Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LATPWNE-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Artyści z Polski w nowożytnej Europie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym. |
Pełny opis: |
W różny sposób ukierunkowana i motywowana migracja artystów to jeden z czynników wymiany rozwiązań formalnych i treściowych. Sztuka nowożytna Rzeczypospolitej w znacznym stopniu była kształtowana przez przybywających tu artystów obcych. Grupę najliczniejszą stanowili twórcy pochodzący z różnych regionów Italii, ale docierali tu także artyści z Niderlandów, krajów niemieckojęzycznych i choć może rzadziej to także z Francji czy Skandynawii. Kierunek migracji artystów nie był jednak zwrócony tylko ku ale także z Rzeczypospolitej. Zajęcia zostaną poświęcone analizie karier wybranych artystów pochodzącym z Rzeczypospolitej ukazując równocześnie szerszy problem migracji, artystów. Wśród omawianych artystów znajdą się np. Jeremiasz Falck, Jan Ziarnko, Szymon Czechowicz, Kacper Bażanka i inni w Akademii św. Łukasza, Tadeusz Kuntze Konicz. |
Literatura: |
Biłozór-Salwa Małgorzata, Jana Ziarnki emigracja artystyczna /L'émigration artistique de Jan Ziarnko, [w:] Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales Rodriguez , Warszawa 2010, s. 23-32. Biłozór-Salwa Małgorzata, Paryski Karuzel 1612 roku, czyli skały tryskające winem, grające góry i tańczące konie na usługach propagandy władzy, "Rocznik Biblioteki Narodowej", 44, 2013, s. 113-136. Biłozór-Salwa M., Teoria tworzenia anamorfoz stożkowych według Jana Ziarnki, „Rocznik Historii Sztuki”, 39, 2014, s. 43-53. Chrzanowski Tadeusz, Działalność artystyczna Tomasza Tretera, Warszawa 1984. Dolański D., Tadeusz Kuntze - malarz rodem z Zielonej Góry (1733-1793), Zielona Góra 1993. Jurkowlaniec G., Sprawczość rycin. Rzymska twórczość graficzna Tomasza Tretera i jej europejskie oddziaływanie, Kraków 2017. Karpowicz M., Polonica w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii Sztuki”, 33: 1971, Karpowicz M., Suplement do Poloniców w Akademii św. Łukasza, „Biuletyn Historii Sztuki”, 36: 1974. Kowalczyk J., Rola Rzymu w późnobarokowej architekturze polskiej, „ Rocznik Historii Sztuki”, 20, 1994, s. 215-305. Lipińska A., Mobility turn w historii sztuki? Kierunki i metody badań nad migracją artystów, [w:] Migracje, Materiały LXV Ogólnopolskiej Sesjii Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 24-25 listopada 2016 r., red. A.S. Czyż, K. Chrudzimska-Uhera, Warszawa 2017, s. 9-22. Loret F. M., Gli artisti polacchi a Roma nel Settecento, Roma 1929. Michalczyk Z., Szymon Czechowicz 1689-1775, Warszawa 2007 Natura i duchowość / Nature & Spirituality / Natura e spiritualità. Carl Borromäus Ruthart (1630-1703), kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2019. Prószyńska Z., Twórczość Tadeusza Kuntzego w Rzymie, [w:] Między Polską a światem, t. 1, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993, s. 42-56. Talbierska J., Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011. Tylicki J., Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005; http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=19388&from=pubindex&dirids=91&lp=193 [dostęp: 10.05.2018] Wanderungen: Künstler – Kunstwerk – Motiv – Stifter, Beiträge der 10. Tagung des Arbeitskreises deutscher und polnischer Kunsthistoriker in Warschau, hrg. Małgorzata Omilanowska, Anna Straszewska, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zrealizowaniu zajęć student: K2_W02 Zna terminologię z zakresu migracji artystów polskich na poziomie rozszerzonym K2_W03 Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych K2_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu migracji artystycznej. K2_W05 Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki K2_U02 Umie wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki K2_K04 Jest gotowy do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i krótkich testów przeprowadzanych na każdych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Sulewska | |
Prowadzący grup: | Renata Sulewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.