Być jak Albrecht Dürer. Fenomen renesansowego rytownika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LBJAD-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Być jak Albrecht Dürer. Fenomen renesansowego rytownika |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć będzie fenomen osoby i sztuki graficznej Albrechta Dürera. Na kolejnych zajęciach będziemy analizować przyczyny artystycznych wyborów rytownika, jak i odbiór jego twórczości przez humanistów, pisarzy o sztuce oraz artystów. |
Pełny opis: |
„Albrecht Wielki”, „Drugi Apelles”, „Apelles Germański” – w XVI wieku prześcigano się w pochwałach osoby i talentu Albrechta Dürera. Na zajęciach spróbujemy przeanalizować przyczyny tej fascynacji. Kolejne spotkania będą poświęcone analizie artystycznych wyborów Dürera jako rytownika, uwzględniających innowacje technologiczne i ikonograficzne. Równie istotnym tematem będzie odbiór jego twórczości przez humanistów, pisarzy o sztuce oraz artystów. Metody prowadzenia zajęć: wykład z prezentacją multimedialną / wykład konwersatoryjny / konwersatorium |
Literatura: |
David Landau, Peter Parshall, The Renaissance Print 1470–1550, New Haven – London: Yale University Press, 1994 Daniel Hess and Thomas Ese {eds.), The Early Dürer, kat.wyst., Nuremberg: Verlag des Germanischen Nationalmuseums – Thames & Hudson, 2012 Christof Metzger (ed.), .Albrecht Dürer, kat. wyst., Albertina, Vienna: Prestel, 2019 Dürer’s Journeys. Travels of a Renaissance Artist, Susan Foster, Peter van den Brink (eds.), kat.wyst., London: National Gallery Company, 2021 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno- artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Egzamin pisemny Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na egzaminie pisemnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sikorska | |
Prowadzący grup: | Joanna Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.