Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Być jak Albrecht Dürer. Fenomen renesansowego rytownika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LBJAD-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Być jak Albrecht Dürer. Fenomen renesansowego rytownika
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Tematem zajęć będzie fenomen osoby i sztuki graficznej

Albrechta Dürera. Na kolejnych zajęciach będziemy

analizować przyczyny artystycznych wyborów

rytownika, jak i odbiór jego twórczości przez

humanistów, pisarzy o sztuce oraz artystów.

Pełny opis:

„Albrecht Wielki”, „Drugi Apelles”, „Apelles Germański” – w

XVI wieku prześcigano się w pochwałach osoby i talentu

Albrechta Dürera. Na zajęciach spróbujemy przeanalizować

przyczyny tej fascynacji. Kolejne spotkania będą poświęcone

analizie artystycznych wyborów Dürera jako rytownika,

uwzględniających innowacje technologiczne i ikonograficzne.

Równie istotnym tematem będzie odbiór jego twórczości przez

humanistów, pisarzy o sztuce oraz artystów.

Metody prowadzenia zajęć:

wykład z prezentacją multimedialną / wykład

konwersatoryjny / konwersatorium

Literatura:

David Landau, Peter Parshall, The Renaissance Print 1470–1550,

New Haven – London: Yale University Press, 1994

Daniel Hess and Thomas Ese {eds.), The Early Dürer, kat.wyst.,

Nuremberg: Verlag des Germanischen Nationalmuseums – Thames &

Hudson, 2012

Christof Metzger (ed.), .Albrecht Dürer, kat. wyst., Albertina, Vienna:

Prestel, 2019

Dürer’s Journeys. Travels of a Renaissance Artist, Susan Foster, Peter

van den Brink (eds.), kat.wyst., London: National Gallery Company,

2021

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-

artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w

zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania,

warunków przechowywania

K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,

filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i

literaturze

K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i

interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i

aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do

badania konkretnego dzieła

K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki

oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z

zastosowaniem typowych metod

K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego

argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych

badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność

wyciągania wniosków

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

Egzamin pisemny

Kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na

egzaminie pisemnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sikorska
Prowadzący grup: Joanna Sikorska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.
ul. Pasteura 1, 02-093 tel: +48 22 55 26 230 http://www.chem.uw.edu.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)