Fundacje artystyczne Zygmunta Starego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LFAZS-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Fundacje artystyczne Zygmunta Starego |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentujące artystyczne fundacje króla Zygmunta I. |
Pełny opis: |
Zygmunt I to fundator dzieł sztuki, stanowiących niekiedy najciekawsze realizacje powstałe w Polsce w XVI wieku. Z jego inicjatywy wznoszono monumentalne dzieła architektoniczne – świeckie i sakralne, wykonywano wystroje wnętrz. Zamawiane prace podnosiły splendor fundatora. Były też wykorzystywane do celów propagandowych. Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze spośród dzieł powstałych z inicjatywy króla. |
Literatura: |
Adamek T., Monstrancje z daru Zygmunta Starego w skarbcu jasnogórskim, „Studia Claromontana”, 11, 1991, s. 259-267. Bochnak A., Mecenat Zygmunta Starego w zakresie rzemiosła artystycznego, „Studia do Dziejów Wawelu”, 2, 1961, s. 1341-288. http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/sdw1961/0143 Borkowska U., Królewskie modlitewniki. Studium z kultury religijnej epoki Jagiellonów (XV i początek XVI wieku), Lublin 1999. Borkowska U., Fundacje kościelne Jagiellonów w świetle zapisów w „Metryce Koronnej” 1447-1572, [w:] Fundacje i fundatorzy w średniowieczu i epoce nowożytnej, red. E. Opaliński, T. Wiślicz, Warszawa 2000, s. 58-73. Borkowska U., Rezydencje Jagiellonów [w:] Rezydencje w średniowieczu i czasach nowożytnych, red. E. Opaliński, T. Wiślicz, Warszawa 2001, s. 9-31. Fabiański M., Zamek króla Zygmunta I na Wawelu. Architektura – dekoracja architektoniczna – funkcje, Kraków 2017. Fischinger A., Fabiański M., Dzieje budowy renesansowego zamku na Wawelu około 1504 – 1548, Kraków 2009. Fischinger A., Fabiański M., The Renaissance Wawel Building the Royal Residence, Cracow 2013 Frey-Stecowa B., Znaczenie wzorów graficznych dla identyfikacji wizerunków na fryzie w krużgankach zamku wawelskiego, „Studia Waweliana”, 4, 1995, s. 47-69. http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/studia_waweliana1995/0051 Frey-Stecowa B., Rola grafiki w powstaniu renesansowych fryzów podstropowych w Zamku Królewskim na Wawelu, „Studia Waweliana”, 6/7, 1997/98, s. 29-69. http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/studia_waweliana1997_1998/0033 Jakimowicz T., Temat historyczny w sztuce ostatnich Jagiellonów, Warszawa – Poznań 1985. Jagiellonowie i ich świat. Dynastia królewska w drugiej połowie XV i w XVI wieku, red. B. Czwojdrak, J. Sperka, P. Węcowski, Kraków 2015. Kuczman K., Renesansowe głowy wawelskie, Kraków 2004. Morka M., Sztuka dworu Zygmunta I Starego. Treści polityczne i propagandowe, Warszawa 2006 Mossakowski S., Kaplica Zygmuntowska (1515-1533): problematyka artystyczna i ideowa mauzoleum króla Zygmunta I, Warszawa 2007. Mossakowski S., Pałac królewski Zygmunta I na Wawelu jako dzieło renesansowe, Warszawa 2015. Mossakowski S., Rezydencja królewska na Wawelu w czasach Zygmunta Starego, Warszawa 2013. Paszkiewicz M., Głowy na renesansowych stropach i sklepieniach, „Biuletyn Historii Sztuki”, 34: 1973, nr 3-4, s. 219-230. Patronat artystyczny Jagiellonów, red. M. Walczak, P. Węcowski, Kraków 2015. Ratajczak T., Mistrz Benedykt - królewski architekt Zygmunta I, Kraków 2011. Ruszczycówna J., Nieznane portrety ostatnich Jagiellonów, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, 20, 1976, s. 5-119. http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/roczmuzwarsz1976/0009 Torbus T., Architektura siedzib Zygmunta Starego jako wyraz dbałości o wizerunek dynastii, [w:] Europa Jagellonica 1386-1572: sztuka, kultura i polityka w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów: materiały sesji zorganizowanej przez Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum i Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, red. P. Mrozowski, P. Tyszka, P. Węcowski, s. 161-196, (Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum. Studia i Materiały, 5, 2015). Walczak M., Jagiellonowie a sztuka, [w:] Europa Jagellonica 1386-1572: sztuka, kultura i polityka w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów: materiały sesji zorganizowanej przez Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum i Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, red. P. Mrozowski, P. Tyszka, P. Węcowski, s. 131-160, (Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum. Studia i Materiały, 5, 2015). |
Efekty uczenia się: |
Po zrealizowaniu zajęć student: K_W02 Zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki ufundowanych przez Zygmunta I, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania. K_W04 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu artystycznych fundacji Zygmunta I w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W16 Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby K_U04 Potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów ufundowanych przez Zygmunta I (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne K_U06 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U010 Posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł K_U011 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł K_U13 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i krótkich testów przeprowadzanych na każdych zajęciach dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach poprzednich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Sulewska | |
Prowadzący grup: | Renata Sulewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.