Hommage a Cézanne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LHC-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Hommage a Cézanne |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są znaczeniu dokonań samotnika z Aix-en- Provence dla sztuki 20. wieku, o tytule zaczerpniętym z głośnego obrazu Maurice’a Denis z 1900 roku, na którym rozpoznać można tak ważne postacie ówczesnej sztuki, jak: Edouard Vuillard, Maurice Denis, Paul Serusier, Paul Ranson, Ker-Xavier Roussel i Pierre Bonnard, marszand Ambrois Vollard, krytyk André Mellerio, Odilon Redon oraz żona Maurice’a – Martha Denis. Poddany analizie zostanie wpływ Cézanne'a na twórczość i teorię sztuki ważnych artystów europejskich, w tym polskich, wymienionych powyżej, a także m. in. André Deraina, Davida Hockneya, Kazimierza Malewicza, Pabla Picassa, Józefa Czapskiego, Władysława Strzemińskiego, Zygmunta Waliszewskiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są znaczeniu dokonań artystycznych dla sztuki 20. wieku, o tytule zaczerpniętym z głośnego obrazu Maurice’a Denis z 1900 roku, na którym rozpoznać można tak ważne postacie ówczesnej sztuki, jak: Edouard Vuillard, Maurice Denis, Paul Serusier, Paul Ranson, Ker-Xavier Roussel i Pierre Bonnard, marszand Ambrois Vollard, krytyk André Mellerio, Odilon Redon oraz żona Maurice’a – Martha Denis. Spróbujemy odpowiedzieć wspólnie na pytanie, jak to możliwe, że nieco ekscentryczny, wielki samotnik z Aix-en-Provence wywarł przemożny wpływ na niemal wszystkie kierunki sztuki 20. wieku. Poddany analizie zostanie wpływ Cézanne'a na twórczość i teorię sztuki ważnych artystów europejskich, w tym polskich, wymienionych powyżej, a także m. in. Pabla Picassa, André Deraina, Józefa Czapskiego, Władysława Strzemińskiego, Zygmunta Waliszewskiego. Prześledzimy także relacje wiążące go z Emilem Zolą. Analizie poddane zostaną zarówno obrazy, jak i listy Cézanne'a, a także teoria i praktyka artystyczna twórców, którzy się do sztuki Cézanne'a odnosili i nadal odnoszą, jak Hockney. |
Literatura: |
Wybrana literatura: Bernard Emile, Cézanne, w: Moderniści o sztuce, wyb. i oprac., wstęp E. Grabska, Warszawa 1971, s. 439- 441 Cézanne Paul, Listy, opr. J. Rewald, tł. J. Guze, Warszawa 1968 Czapski Józef, O Cézanne'ie i świadomości malarskiej, Warszawa 1937 Hockney David, Wiedza tajemna: sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków 2007 Kiepuszewski Łukasz, Fizjologia malowania. Recepcja materii obrazu Cézanne’a, „Atium Questiones” XII: 2001, s. 85-125. Kiepuszewski Łukasz, Obrazy Cézanne’a: między spojrzeniem a komentarzem, Gdańsk 2004. Merleau-Ponty Maurice, Oko i umysł: szkice o malarstwie, wybrał oprac. i wstępem poprzedził Stanisław Cichowicz [tłum. z fr.], Gdańsk 1996 Mildenberg Ariane ed., Understanding Merleau_Ponty, understanding Modernism, New York 1971. (BN) Strzemiński Władysław, Teoria widzenia, edycja krytyczna, wprowadzenie i red. naukowa I. Luba, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych K2_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki Umiejętności: absolwent potrafi: K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy K2-U02 wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki K2_U03 integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych K2_U04 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym K2_U06 stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach K2_U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki K2_K05 interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce |
Metody i kryteria oceniania: |
wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO EGZ
|
Typ zajęć: |
Egzamin, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Luba | |
Prowadzący grup: | Iwona Luba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.