Teorie i historie architektury w dobie nowożytnej (1600-1800)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LTHA-WE2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie i historie architektury w dobie nowożytnej (1600-1800) |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą się koncentrować na fundamentalnych zmianach zachodzących w teorii architektury i metodach konceptualizacji formy architektonicznej w czasach nowożytnych (1600-1800), oraz na różnorodnych narracjach historycznych dotyczących dziejów architektury i budownictwa wernakularnego. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia dla zajęć bedzie analiza traktatu Vincenzo Scamozziego L’idea dell’architettura universale (1615), niezwykle wpływowego tekstu stanowiącego podsumowanie dokonań nowożytnej teorii witruwiańskiej a zarazem oferującego re-definicję architektury jako nauki, a nie (jak dotychczas) jednej ze sztuk. Kolejne wykłady poświęcone będą najważniejszym publikacjom o architekturze powstałym w XVII i XVIIII wieku, z których większość ukazała się we Francji, potwierdzając rosnące znaczenie teoretycznych doktryn wypracowanych we francuskich instytucjach akademickich (Królewska Akademia Architektury pod patronatem Ludwika XIV powstała w 1671 r.). Przedmiotem wnikliwej analizy będą m. in. nowoczesne wzorniki P. Le Mueta, krytyczne opracowania Witruwiusza C. Perraulta (podważające „obiektywne” fundamenty klasycznej teorii architektury) a także anonimowy podręcznik budowania adresowany do polskiej szlachty Krótka Nauka Budownicza podług nieba i zwyczaju polskiego (1659) Opracowania wykorzystujące nowe zdobycze nauki w projektowaniu architektonicznym, jak publikacje Guarino Guariniego wprowadzające geometrię wykreślną jako podstawę koncepcyjną projektów, zostaną równie wszechstronnie omówione. Nowe podejścia do historii architektury, odbiegające od witruwiańskiej ortodoksji (Caramuel y Lobkowitz, John Wood) staną się punktem wyjścia do rozważań o konstruowaniu narracji historycznych w epoce nowożytnej. Szereg tekstów pozostających poza kanonem teorii architektury (podręczniki, wzorniki, artykuły prasowe, przewodniki turystyczne i powieści m. in. słynne romanse gotyckie), ale oferujących wyjątkowo ciekawe refleksje na ten temat, będą przedyskutowane jako niezwykle istotny aspekt współczesnego dyskursu architektonicznego. Wszystkie analizowane źródła (teksty i ilustracje) posłużą do ukazania złożonych związków architektury i teorii architektonicznych ze współczesną kulturą we wszystkich jej przejawach, z uwzględnieniem zagadnień klasy, rasy, i płci kulturowej. Metody prowadzenia zajęć: wykład z prezentacją multimedialną / wykład konwersatoryjny/ praca z tekstem / |
Literatura: |
Archer, J., The Literature of British Domestic Architecture 1715-1842, Cambridge Mass., 1985. Arciszewska, B. & McKellar, E., eds., Articulating British Classicism: New Approaches to Eighteenth-Century Architecture, London 2004. Arciszewska, B., Classicism and Modernity. Architectural Thought in Eighteenth-Century Britain, Warsaw, 2011. Arciszewska, B. “Vincenzo Scamozzi and architectural discourse in the Polish-Lithuanian Commonwealth c. 1600-1800,” in Vincenzo Scamozzi teoretico europeo, ed. F. Barbieri, Vicenza, 2016, 230-252. Arciszewska, B., Review of The Encyclopaedic Dictionary in the Eighteenth Century. Architecture, Arts and Crafts, Terrence M. Russell ed., Aldershot: Ashgate, 1997, in: Journal of the Society of Architectural Historians, vol. 58, nr.1, March 1999, s.79-82. Battisti, A., Andrea Pozzo e il suo tempo, Milan 1996. Beltramini G. et al., eds, Palladio and Northern Europe. Books, Travellers, Architects, Milan, 1999. Berthold, M., Joseph Furttennbach (1591-1667). Architektur-Theoretiker und Stadtbaumeister in Ulm, Munich 1952. Bonet Correa, A., red., Juan Caramuel de Lobkovitz. Arquitectura recta y obliqua, Madrid 1984. Braham, A., The Architecture of the French Enlightenment, Berkeley, 1980. Ciofetta, S., “Lo Studio d’architettura civile edito da Domenico De’Rossi (1702, 1711, 1721), in: In Urbe Architectus, Rome 1991, s. 214-228. Dobai, J., Die Kunstliteratur des Klassizismus und der Romantik in England, 2 vols, Bern, 1974-75. Fichet, F., La theorie architecturale à l’âge classique, Brussels 1979. Forssman, E., Palladios Lehrgebäude. Studien über den Zuisammenhang von Architektur…, Stockholm 1965. Friedman, T., James Gibbs. 1984. Griffin A., The Rise of Academic Architectural Education: The Origins and Enduring Influence of the Acadèmie d’Architecture, New York: Routledge, 2020. Harris, J., Sir William Chambers, London 1970 Hart, V., Hicks, P. eds., Paper Palaces: The Rise of the Renaissance Architectural Treatise New Haven, 1997. Hernández, A., Grundzüge einer Ideengeschichte der französischen Architekturtheorie von 1560-1800, Basle 1972. Herrmann, W., Laugier and Eighteenth-Century French Theory, London 1962. Kaufmann, E., Architecture in the Age of Reason, Cambridge 1968. Köhler, B., “Architektur ist die Kunst gut zu bauen”. Charles Augustin D’Avilers “Cours d’architecture qui comprend les Ordres de Vignole”, Berlin 1997. Kruft, H. W., History of Architectural Theory: From Vitruvius to the Present, Princeton, 1996. Kubler, G., Arquitectura de los siglos XVII y XVIII, Madrid 1957. Kutscher, B., Paul Deckers “Fürstlicher Baumeister” (1711/1716), Frankfurt/Main 1995. Le Muet, P., Manière de bastir pour toutes sortes de personnes..., with introduction and notes by Claude Mignot, Aix-en-Provence, 1981. Lenzi, D., J. Bentini, red. I Bibiena: una famiglia europea, Venice 2000. Lorenz, H., Johann Bernhard Fischer von Erlach, Zurich 1992. Lorenz, H., “Leonhard Christoph Sturms “Prodromus Architecturae Goldmannianae”, Niederdeutsche Beitrage zur Kunstgeschichte, 34, 1995, s.119-144. Messina, M. G., “Teoria dell'architettura in G.B. Piranesi,” in: Controspazio, 1970, 6, s.6-13. Middleton, R., “The Abbé de Cordemoy and the Graeco- Gothic Ideal: A Prelude to Romantic Classicism,” Journal of the Warburg and Courtald Institute, 25, 1962, s. 278- 320 & 26, 1963, s. 90-123. Müller, W., “The Authenticity of Guarini’s Stereotomy in His Architettura Civile, Journal of the History of Architectural Historians, 27, 1968, s. 202-208. Philipp, K. J., Um 1800. Architekturtheorie und Architekturkritik in Deutschland zwischen 1790 und 1810, Stuttgart, 1997. Picon, A., Architectes et ingénieurs au siècle des lumières, Marseilles, 1988. Pozzillo, I., Francesco Milizia: teorico e storico delI'architettura, Naples 1971. Robinson, E., “Optics and Mathematics in the Domed Churches of Gurarino Guarini, JSAH, 50, 1991, s. 384- 401. Ruhl, C., Palladio bears away the Palm. Zur Ästhetisierung palladianischer Architektur in England, Hildesheim 2003. Rykwert, J., The first moderns: the architects of the eighteenth century, Cambridge, Mass. 1980. Stutchbury, H., The Architecture of Colen Campbell, Manchester 1967. Tafuri, M., “Cesare Cesariano e gli studi vitruviani del Quattrocento, in: Scritti rinascimentali di architettura, A. Bruschi et al., red., Milan 1978, s. 387f. Tavernor R., Palladio and Palladianism, London 1991. Thoenes, C., et al., red., Architectural Theory from the Renaissance to the Present, Cologne 2003. Vidler, A., Claude-Nicolas Ledoux. Architecture and Social Reform at the End of the Ancien Régime, Cambridge (Mass.), 1990. Wenzel, C. "...von wegen den Kupfer zu sparen". Der böhmische Baumeister Abraham Leuthner und die Traktatliteratur im 17. Jahrhundert, Marburg 1998. Westfall, C. W., Architecture, Liberty and Civic Order. Architectural Theories from Vitruvius to Jefferson and Beyond, London, 2015. Wiebenson, D., 'Documents of Social Change. Publications about the Small House', in: R. Cohen ed., Studies in eighteenth-century British art and aesthetics, Berkeley, 1985. Wiebenson, D. et al., Architectural theory and practice from Alberti to Ledoux, Chicago 1982. Wittkower, R., "Piranesi's Architectural Creed" in: Studies in the Italian Baroque, Boulder, 1975, s., 235- 246. Wolsdorff, C., "Englische Publikationen des achtzehnten Jahrhundrts zu 'architecture' und 'building'," in: G. C. Rump ed., Kunst und Kunsttheorie des XVIII. Jahrunderts in England. Studien zum Wandel ästhetischer Anschauungen 1650-1830, Hildesheim: Gerstenberg, 1979, p.30-41. |
Efekty uczenia się: |
absolwent zna i rozumie: K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze z zakresu nauk o sztuce. K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji, krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury (zwłaszcza architektury nowożytenj), właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauk o sztuce. absolwent potrafi: K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki. K2_U09 – posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią. (w przypadku zajęć prowadzonych w języku obcym) absolwent jest gotów do: K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. Studenci zapoznają się na zajęciach z paradygmatami nowożytnej teorii i historii architektury, zdobywając jednocześnie umiejętność analitycznego opisu formy architektonicznej, oraz interpretacji dyskursu teorii architektury, jako aspektu współczesnej kultury europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Praca pisemna (referat naukowy 8-10 stron tekstu) na dowolnie wybrany temat oraz udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Arciszewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Arciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.