Teorie i historie architektury w Europie wczesnonowożytnej 1400-1600
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LTIHAWE-WE |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie i historie architektury w Europie wczesnonowożytnej 1400-1600 |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Wykład z epok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą się koncentrować na fundamentalnych zmianach zachodzących w teorii architektury i metodach konceptualizacji formy architektonicznej w czasach nowożytnych (1400-1600), oraz na różnorodnych narracjach historycznych dotyczących dziejów architektury i budownictwa wernakularnego. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia dla wykładów będzie analiza najistotniejszego tekstu z punktu widzenia nowożytnej teorii i praktyki architektonicznej – antycznego dziesięcioksięgu o architekturze Witruwiusza (Marcus Vitruvius Pollio) napisanego koło 20 roku p.n.e. i „odkrytego” ponownie w roku 1415, jako źródło inspiracji dla pokoleń artystów. Przedmiotem kolejnych zajęć będą najwcześniejsze drukowane (z czasem też ilustrowane) wydania Witruwiusza (po łacinie i w językach wernakularnych), a także traktaty architektoniczne utrzymane w konwencji witruwiańskiej (od Albertiego i Serlia po Vignolę i Palladia), oraz pojawiające się w tym czasie publikacje prezentujące nowatorskie podejścia do architektury, jej historii i projektowania (od Filarete do P. de l’Orme i Villalpando). Równie wnikliwej dyskusji zostaną poddane teksty zawierające refleksje dotyczące architektury, ale nienależące do kanonu „traktatów architektonicznych”, m. in. podręczniki architektury dla rzemieślników, wzorniki i publikacje pośrednio odnoszące się do podstaw architektury, jak intrygująca historia o miłości Hypnerotomachia Poliphili. Analizowane materiały (teksty i towarzyszące im ilustracje) posłużą do ukazania związków architektury i teorii architektonicznych ze współczesną kulturą we wszystkich jej przejawach, z uwzględnieniem zagadnień klasy, rasy, i płci kulturowej. Metody prowadzenia zajęć: wykład z prezentacją multimedialną / wykład konwersatoryjny/ praca z tekstem / |
Literatura: |
Wybrana bibliografia Beltramini G. et al., eds, Palladio and Northern Europe. Books, Travellers, Architects, Milan, 1999. Blunt, A., Philibert de l’Orme, London 1958. Bonfini, A., La latinizzazione del trattato di architettura di Filarete (1488-1489), Pisa 2000. Boucher, B., Andrea Palladio: The Architect and his Time, Abbeville Press 1998. Campbell, J., Pietro Cataneo, Achitetto senese, Norwich 1976. Carpo, M., Architecture in the Age of Printing: Orality, Writing, Typography & Printed Images In the History of Architectural Theory, Cambridge: MIT Press, 2001. Carpo, M., “How Do You Imitate a Building That You Have Never Seen? Printed Images, Ancient Models, and Handmade Drawings in Renaissance Architectural Theory”, Zeitschrift für Kunstgeschichte, 64, 2, 2001, p. 223-233. Caye, P., Le savoir de Palladio. Architecture, metaphysique et politique dans la Venice du Cinquecento, Paris, 1995. Ciapponi L., “Fra Giocondo da Verona and his edition of Vitruvius,” Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 97, 1984, p.72f. Colombier, P. du, “Jean Goujon et le Vitruve de 1547 ', Gazette des Beaux Arts, janvier-juin, 1931, s. 155-178. Fara, G.M., Albrecht Dürer, teoretico dell’architettura. Una storia italiana, Florence 1999. Fiore, F., “The Trattati on Architecture by Francesco di Giorgio,” in: Paper Palaces, 1997. Fontana, V., Fra Giovanni Giocondo architetto, 1433- c.1515, Vicenza 1988. Forssman, E., Palladios Lehrgebäude. Studien über den Zuisammenhang von Architektur…, Stockholm 1965. Giordano, L., “On Filarete’s Libro Architettonico, in: Paper Palaces, 1997. Hart, V., Hicks, P. eds., Paper Palaces: The Rise of the Renaissance Architectural Treatise New Haven, 1997. Hernández, A., Grundzüge einer Ideengeschichte der französischen Architekturtheorie von 1560-1800, Basle 1972. I dieci libri dell’architettura di M. Vitruvio tradotti e commentati da Daniele Barbaro, 1567. (M. Tafuri wstęp), Milan 1987. Koch, C., “Albrecht Dürer, Unterricht zur Befestigung, in: Deutsche Architekturtheorie zwischen Gotik und Renaissance, H. Günther ed., Darmstadt 1988. Kruft, H. W., History of Architectural Theory: From Vitruvius to the Present, Princeton, 1996. Mussini, M, “La trattatistica di Francesco di Giorgio; un problema critico aperto,” in: Fiore, F., & M. Tafuri eds, Francesco di Giorgio architetto, Milan 1993, s. 359-379. Pérouse de Montclos, J. M., Philibert de l’Orme. Architecte du Roi, Paris 2000. Rowland, Ingrid. “The Fra Giocondo Vitruvius at 500 (1511–2011).” Journal of the Society of Architectural Historians 70, no. 3 (2011): 285–89. Rykwert, J., “Theory as Rhetoric. Leon Battista Alberti in Theory and Practice: in Paper Palaces The Rise of the Renaissance Architectural Treatise V. Hart & P. Hicks red., New Haven 1998. Schildt-Specker, B., “Hans Blum” in: Deutsche Architekturtheorie zwischen Gotik und Renaissance, H. Günther ed., Darmstadt 1988, s. 140-145. Stewering, R., “Architectural Representations in the Hypnerotomachia Poliphili (Aldus Manutius, 1499), JSAH, 59, 2000, s. 6-26. Tafuri, M., “Cesare Cesariano e gli studi vitruviani del Quattrocento, in: Scritti rinascimentali di architettura, A. Bruschi et al., red., Milan 1978, s. 387f. Tavernor R., Palladio and Palladianism, London 1991. Tavernor, R., On Alberti and the Art of Building, New Haven 1998. Thoenes, C., et al., red., Architectural Theory from the Renaissance to the Present, Cologne 2003. Thomson, D., Jacques et Baptiste Androuet du Cerceau. Recherches sur l’architecture francaise 1545-1590, Paris 1982. Tigler, P., Die Architekturtheorie des Filarete, Berlin 1963. Vieten-Kreuels, S., “Wendel Dietterlin” in: Deutsche Architekturtheorie zwischen Gotik und Renaissance, H. Günther ed., Darmstadt 1988. Westfall, C. W., Architecture, Liberty and Civic Order. Architectural Theories from Vitruvius to Jefferson and Beyond, London, 2015. Wiebenson, D. et al., Architectural theory and practice from Alberti to Ledoux, Chicago 1982. |
Efekty uczenia się: |
absolwent zna i rozumie: K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze z zakresu nauk o sztuce. K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji, krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury (zwłaszcza architektury nowożytenj), właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauk o sztuce. absolwent potrafi: K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki. K2_U09 – posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią. (w przypadku zajęć prowadzonych w języku obcym) absolwent jest gotów do: K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. Studenci zapoznają się na zajęciach z paradygmatami nowożytnej teorii i historii architektury, zdobywając jednocześnie umiejętność analitycznego opisu formy architektonicznej, oraz interpretacji dyskursu teorii architektury, jako aspektu współczesnej kultury europejskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: egzamin pisemny (test) oraz udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Arciszewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Arciszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Chemii.